Česko je poseté desítkami dinosauřích stop, tvrdí geolog. Jednu ukázal

Na různých místech Česka se můžou nacházet desítky stop dinosaurů, domnívá se paleontolog Radek Mikuláš. Vědec objevil už druhý praještěří otisk - při přípravě projektu Stopování dinosaura ho našel v lomu na Náchodsku. Svůj úlovek ukázal v sobotu v pražské Botanické zahradě.

Pracovník Geologického ústavu Akademie věd našel druhou stopu v lomu U Devíti křížů nedaleko Červeného Kostelce na Náchodsku. Tedy v místě, odkud původně pocházel i jeho první nález. První stopa však s pískovcovým blokem doputovala až do pražské botanické zahrady.

Vědec se do lomu vypravil při přípravě projektu Stopování dinosaura a vysílání pořadu Českého rozhlasu Meteor. Mikuláš prohledával nově vytěžené pískovcové desky.

"Bral jeden kámen za druhým, jakoby jimi listoval, a u toho vyprávěl. Najednou ale zmlkl a začal prsty čistit špinavý povrch jedné z desek, zalapal po dechu a zmohl se jen na ‚Vidíte to taky?‘ Pod rukama se mu rýsoval další tříprstý otisk," popsal nález dramaturg pořadu Marek Janáč.

Dinosauří stopa
Nálezce stopy geolog Radek Mikuláš

Dinosauří stopa a její nálezce, paleontolog Radek Mikuláš z Geologického ústavu AV ČR .

Druhý objev je prý výrazně zachovalejší. Mikuláš jeho pravost konzultoval s kolegy z ústavu. "S pravděpodobností 95 procent jde o další dinosauří stopu," uvedl jeden z nich Martin Košťák.

Odlitek první stopy se vrací do botanické zahrady

První stopa, kterou Mikuláš našel už loni, se vrátila v podobě odlitku do botanické zahrady v Praze. V sobotu byla vsazena na místo nálezu. Originál stopy převzal děkan Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy Bohuslav Gaš.

"Bude v Botanické zahradě krátce vystavena spolu se sochou jejího původce v měřítku 1:1 a následně převezena do expozice Chlupáčova muzea historie Země“, uvedla Věra Bidlová z botanické zahrady.

Otisk nalezený v dlažbě zahrady je starý asi 210 milionů let. Stopa o délce 20,5 centimetru a šířce 20 centimetrů patří dinosaurovi skupiny Anomoepus.

Geolog zkoumal místa dlážděná pískovcem od Devíti křížů

Před Mikulášem zaznamenal dinosauří stopu na českém území jen jeho kolega z Geologického ústavu Jaroslav Zajíc v roce 1998. Našla se ve zmíněném pískovcovém lomu ve východních Čechách.

3D Rekonstrukce dinosaura

Vyzvednutí stopy

"Proto jsem si vytipoval veřejná místa, vydlážděná pískovcovými deskami z lomu U devíti křížů a systematicky je ve svém volnu prohledával," uvedl Mikuláš. Prozkoumal například i památník v Lidicích.

"Po čase mne tato činnost zavedla až do Botanické zahrady v Praze Troji a u vinice sv. Kláry, na okraji jednoho z chodníků, jsem spatřil útvar, který mi stopu velmi silně připomínal," popsal svůj nález paleontolog. Později se potvrdilo, že skutečně jde o stopu dinosaura.

V rámci popularizačního projektu Stopování dinosaura vyšla knížka Prehistorie Česka, která ve formátu 3D ukazuje nejvýznamnější pozůstatky vyhynulých živočichů a rostlin na českém území.

Dvanáct konkrétních podmínek, mezi nimi závazek usilovat o odmítnutí povinného...
Do vlády jen s tím, kdo odmítne povinné přijetí eura a EET, řekl Fiala

Závazek, že ODS půjde jen do takové vlády, která se zaváže zrušit elektronickou evidenci tržeb a bude mít v programu i odmítnutí povinného přijetí eura,...  celý článek

V ubytovně pro 105 lidí žijí jednotlivci i rodiny, které nemají kam jít....
V Moravské Ostravě žádají konec ubytovny. Nájemníci prý hlučí, fetují a kradou

Několik set obyvatel rezidenční čtvrti okolo restaurace Slunečnice v Moravské Ostravě má obavy. Sepsali petici, ve které žádají zrušení ubytovny v Sadové...  celý článek

Vody je méně. Zákaz odebírání vody platí také pro oblast u osady Pekla poblíž...
Potoky u Varů slábnou, vodohospodáři zakázali brát z nich vodu

Vodohospodáři z Povodí Ohře vyhlásili zákaz používat povrchovou vodu, která napájí zdroj pitné vody, přehradu ve Stanovicích. Lomnický potok i jeho přítoky...  celý článek

Všechny akční letáky na jednom místě!