Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Jan Strouhal, MF DNES

V Česku operují falešní energetici, varoval ČEZ

  • 15
V posledních týdnech se v Česku rozmnožili falešní energetici. ČEZ na ně upozornili sami zákazníci, sdělila západočeská tisková mluvčí firmy Petra Kazmířová. Podle ní podvodníci poškodili desítky lidí.

"Podvodníci požadují od lidí různé doklady, například faktury a plány záloh, pod záminkou výměny elektroměru, vrácení přeplatku či poskytnutí slevy. Pak zákazníky okradou," uvedla Kazmířová s tím, že lidem hrozí i zneužití osobních údajů.

Podvodník dále jedná jménem poškozených, například na telefonních linkách ČEZ. "Jiné firmy zase zákazníkům lživě tvrdí, že s nimi ČEZ spolupracuje a odpojí jejich odběrné místo, pokud nesplatí půjčky," uvedla mluvčí.

Nejrozsáhlejší případ se zatím stal minulý měsíc v severních Čechách, kde podvodníci vybírali zálohy na výměnu elektroměrů za digitální a požadovali opisy faktur.

Rady ČEZ

Při pochybnostech mají lidé volat na zákaznickou linku 840 840 840.

Technici ČEZ mají plnou moc. Mohou se vždy prokázat služebním průkazem s fotografií. Zaměstnanci ČEZ mají automobily i oděvy označené logem, nikdy nevybírají peníze a neobcházejí domácnosti s obchodními nabídkami. Klienti jsou informováni o návštěvách techniků dopisem nebo fakturou.

Ve východních a střední Čechách se od července množí hovory a e-maily od zákazníků, kteří si chtějí ověřit, zda zaměstnanci ČEZ skutečně obchází domácnosti a nabízí slevy. Podle mluvčí jde o podvodníky, kteří pracují externě pro jinou energetickou firmu a vydávají se za pracovníky ČEZ. Kontrolují faktury a elektroměry. Po celé zemi operuje firma CASHPRO.cz, která půjčuje úvěry do tří milionů korun. Lidem podle Kazmířové sděluje, že pokud neuhradí splátky úvěru, odpojí ČEZ jejich odběrné místo.

Neeticky se podle ní někdy chovají i externí spolupracovníci skutečných energetických společností, kteří využívají nátlakové praktiky podomních prodejců. Zjišťují veškeré dostupné informace od lidí a často nutí zejména starší občany k okamžitému podpisu a zaplacení aktivačního poplatku. Jeho výše je nezřídka vyšší než možná úspora za několik let, řekla Kazmířová.

Podpis pod vnucenou smlouvou, která zavazuje odebírat elektřinu od jiného dodavatele, nelze vzít zpět a dá se zneužít.

Některé energetické firmy lákají na výhodné nákupy spotřebního zboží pod záminkou nahlášení stavů elektroměrů či pořízení opisů faktur. Zákazníkům podle Kazmířové předají kupon na slevu elektřiny u ČEZ, které se nikdy nedočkají. Nově se dovídají, že pokud chtějí nového dodavatele plynu, musí změnit i dodavatele elektřiny.

,

Video