"Podvodníci požadují od lidí různé doklady, například faktury a plány záloh, pod záminkou výměny elektroměru, vrácení přeplatku či poskytnutí slevy. Pak zákazníky okradou," uvedla Kazmířová s tím, že lidem hrozí i zneužití osobních údajů.
Podvodník dále jedná jménem poškozených, například na telefonních linkách ČEZ. "Jiné firmy zase zákazníkům lživě tvrdí, že s nimi ČEZ spolupracuje a odpojí jejich odběrné místo, pokud nesplatí půjčky," uvedla mluvčí.
Nejrozsáhlejší případ se zatím stal minulý měsíc v severních Čechách, kde podvodníci vybírali zálohy na výměnu elektroměrů za digitální a požadovali opisy faktur.
Rady ČEZPři pochybnostech mají lidé volat na zákaznickou linku 840 840 840. Technici ČEZ mají plnou moc. Mohou se vždy prokázat služebním průkazem s fotografií. Zaměstnanci ČEZ mají automobily i oděvy označené logem, nikdy nevybírají peníze a neobcházejí domácnosti s obchodními nabídkami. Klienti jsou informováni o návštěvách techniků dopisem nebo fakturou. |
Neeticky se podle ní někdy chovají i externí spolupracovníci skutečných energetických společností, kteří využívají nátlakové praktiky podomních prodejců. Zjišťují veškeré dostupné informace od lidí a často nutí zejména starší občany k okamžitému podpisu a zaplacení aktivačního poplatku. Jeho výše je nezřídka vyšší než možná úspora za několik let, řekla Kazmířová.
Podpis pod vnucenou smlouvou, která zavazuje odebírat elektřinu od jiného dodavatele, nelze vzít zpět a dá se zneužít.
Některé energetické firmy lákají na výhodné nákupy spotřebního zboží pod záminkou nahlášení stavů elektroměrů či pořízení opisů faktur. Zákazníkům podle Kazmířové předají kupon na slevu elektřiny u ČEZ, které se nikdy nedočkají. Nově se dovídají, že pokud chtějí nového dodavatele plynu, musí změnit i dodavatele elektřiny.