"Statistika ukazuje, že pokud si člověk nezabezpečí auto hned při nákupu, často to pak už neudělá nikdy," řekla iDNES.cz mluvčí kriminální policie Pavla Kopecká.
A je jasné, že auto bez alarmu je pro zloděje snadná kořist. A právě rozběhnutá informační kampaň má lidem ukázat, jak auta zabezpečit nebo kde parkovat, aby zbytečně nenahrávali zlodějům.
Krádeže aut v ČROd ledna do konce srpna letošního roku policisté evidovali 8 241 ukradených aut a dalších 32 tisíc případů, kdy z aut zmizely nějaké díly nebo věci v nich uložené. Až 80 procent všech ukradených aut u nás končí rozebráno na náhradní díly, zbytek tvoří především luxusnější auta, která často putují ke kupcům za hranice. Dva ze tří zlodějů aut jsou recidivisté, deset procent "autolupičů" jsou cizinci, často hlavy gangů, které se na kradení aut specializují. Vzhledem k tomu, že většina kradených aut končí jako náhradní díly, nejvíc v ČR mizí škodovky, fordy nebo volkswageny. |
"Ukradených aut v posledních letech sice ubývá a velmi mírně stoupá i objasněnost, ale i tak jsou krádeže a vykrádání aut stále tím typem trestné činnosti, která velmi obtěžuje a při níž vzniká vysoká škoda," míní náměstek policejního prezidenta Viktor Čech.
Proto by si řidiči podle něj měli pečlivě vybírat, kde svá auta odstavují. "Lidé by si měli dát pozor na parkování na odlehlých místech, v temných uličkách nebo u velkých hypermarketů," varuje Čech.
Loni zloději v ČR ukradli přes 14 tisíc aut, v průměru tedy zmizelo auto každých 40 minut. Oproti roku 2005, kdy bylo ukradeno aut 22 tisíc, je to sice veliké zlepšení, ale vzhledem k tomu, že objasněnost je u tohoto druhu krádeží dlouhodobě kolem 15 procent, chce policie řidiče upozornit, aby věnovali svým vozům větší pozornost.
"Pokud se domluvíme přímo s výrobci aut, budou lidé při koupi auta dostávat speciální brožuru, která je seznámí s tím, jak auto správně zabezpečit," přibližuje jeden z cílů kampaně mluvčí kriminálky Kopecká.
Prezident Asociace technických a bezpečnostních služeb Gremium Alarm Jiří Dufek nevidí za poklesem krádeží aut jen práci policie. "I sami lidé jsou obezřetnější a dávají si na svá auta větší pozor," domnívá se.
Zatím ještě není jasné, zda se kampaň Rok zabezpečení vozidel objeví i ve formě například rozhlasových spotů, které by měly větší dosah než plánované přednášky nebo ukázky zabezpečení. "Všechno záleží na tom, kolik budou partneři kampaně ochotni dát peněz," vysvětluje policejní mluvčí Kopecká.