Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Hluku z vlaků brání vysoké betonové zdi, stačily by jen metrové clony

  18:05aktualizováno  18:05
Zhruba dvě stě kilometrů protihlukových zdí hyzdí krajinu kolem železničních tratí. Stěny vznikly na mnoha místech zbytečně, komplikují i práci hasičům. Správa železniční dopravní cesty proto zvažuje, že je nahradí pouze metrovými clonami.

ilustrační foto | foto: Miroslav Klas

Místo dřívějších malebných výhledů na zelené lesy v Posázaví jen pohled na zelený beton. Kilometry rušné tratě z Prahy směrem do jižních Čech lemují nevzhledné a někdy až čtyři metry vysoké protihlukové stěny.

"Není nic depresivnějšího než při cestě hledět do zdi," říká Michal Tesařík, který tudy denně dojíždí do práce. Dohromady okolo českých kolejí stojí přibližně 200 kilometrů bariér, většinou právě z betonu. Stavitele k jejich budování tlačí nařízení vlády z roku 2006, které zpřísnilo hlukové limity v okolí železnice.

Projektanti jsou však často "papežštější než papež" a stěny navrhují i tam, kde to působí bizarně. U Rokycan třeba zdi chrání před hlukem vzrostlý les, poblíž Benešova zase pastvinu – s tím argumentem, že před hlukem je třeba chránit i domy, které stojí ve větší vzdálenosti od trati.

Problém stěny dělají i hasičům, kteří se v případě nehody jen obtížně dostávají ke kolejím. "Železobetonovou zeď jsme v rámci nedávného testu nepřekonali ani pomocí bouracího kladiva. Jedinou možností by bylo její rozebrání jeřábem, pokud by se na místo vůbec dostal," popsal šéf jihočeských drážních hasičů Filip Tupý.

I za použití jeřábu by se však hasiči dostali ke zraněným za desítky minut. "Jen pokud je stěna vyrobena z prostupnějšího materiálu nebo nižší než 150 centimetrů, nepředstavuje to pro nás při zásahu problém," dodává Tupý.

Správa dopravní cesty zvažuje zavést nižší a levnější clony

Česká firma Prokop Rail teď přišla s projektem nízkých protihlukových clon, které by mohly betonové zdi nahradit. "Podobné clony už existují u některých tratí ve Švédsku, Finsku a Německu," říká ředitel společnosti Jan Eisenreich.

Přestože nové clony sahají pouze necelý metr nad koleje, podle výrobce chrání před hlukem stejně jako vysoké zdi. Stavějí se totiž těsně u trati, kde pohlcují největší hluk linoucí se od podvozků jedoucích vlaků. Navíc v krajině nevytvářejí nepřirozenou bariéru.

Stát už o nové technologii začíná vážně uvažovat. "Jedná se o zajímavé řešení, zabýváme se jím. Výrobce nám ještě bude muset dokázat, že jeho řešení je v souladu s drážními předpisy," říká Bohumír Trávníček ze Správy železniční dopravní cesty, organizace, která tuzemské koleje spravuje.

Pro nové nízké clony také hovoří fakt, že jsou výrazně levnější než běžné zdi. "Například na 1,5 kilometru dlouhém úseku modernizované trati z Prahy do Plzně klasické stěny vyjdou na více než 18 milionů korun. Spočítali jsme, že naše nízká clona by stála přibližně o 4,5 milionu méně," dodává Jan Eisenreich.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Ke kůrovci se přidala vichřice. Z Bruntálska postupně mizí lesy

Místo klidu a čerstvého vzduchu lesní dělníci a těžká technika. V lesích na Bruntálsku se kromě těžby kůrovcového dřeva likvidují škody po vichřici z minulého...  celý článek

Velkokapacitní vepřín na místě bývalého romského koncentračního táboru v Letech...
Vláda koupí a nechá zbourat vepřín v místě, kde za války trpěli Romové

Vepřín v Letech u Písku zmizí. Vláda se jednomyslně rozhodla koupit ho a zbourat. „Není důstojné, aby na místě, kde zemřelo několik set obyvatel, z toho dvě...  celý článek

Ostrý provoz na dálnici D11 u Hradce Králové (21.8.2017).
Na novém úseku dálnice u Hradce začal ostrý provoz, D11 teď měří 90 km

Silničáři otevřeli před patnáctou hodinou nový tříkilometrový úsek dálnice D11 u Hradce Králové. Stalo se tak 39 let poté, co celé dílo začalo růst od Prahy....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.