"Registr exekuovaných vozidel tady prostě chybí," myslí si Mišurec. Po vstupu Česka do schengenského prostoru by přitom takový rejstřík, nejen v rámci České republiky, podle něj pomohl kupujícím ještě víc. Velké množství ojetých aut se totiž dováží z Německa či Švýcarska.
Podle Sdružení obrany spotřebitelů je "do nebe volající" fakt, že lze v Česku koupit auto dovezené ze zahraničí, na které byla uvalena exekuce. "Měl by existovat celoevropský registr," navrhl Mišurec a dodal: "České spotřebitele nic nechrání, stát by s tím měl okamžitě něco udělat."
Ve světě přitom registr exekuovaných aut už dávno existuje. Po zveřejnění článku o muži z Prahy, který přišel kvůli exekuci o 250 tisíc (čtěte Koupil vůz s exekucí, přišel o auto i peníze), se redakci ozval čtenář z Austrálie. "Tady by se to stát nemohlo. V Austrálii existuje takový rejstřík už od roku 1986 a spravuje ho ministerstvo," napsal. "Zodpovídá za něj místní Úřad na ochranu hospodářské soutěže státu Nový Jižní Wales, který patří pod ministerstvo obchodu," upřesnil.
Původ vozidla si tak kupující může prověřit on-line. Stačí zadat SPZ a VIN automobilu. Pokud se o případný dluh na autě sám nezajímá, může podle čtenáře i v Austrálii dopadnout jako muž z Prahy, který přišel o čtvrt milionu i auto.
Zájemce o ojeté auto v Austrálii má zároveň možnost zaplatit v přepočtu asi 200 korun a získat certifikát REVS Search Certificate. "Ten poskytuje podmíněnou právní ochranu proti zabavení vozidla kvůli vymáhání nezaplaceného dluhu předchozího majitele vozidla," dodal pisatel.
Našinec může na takový servis zapomenout. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v České republice nemá nic podobného ve své kompetenci. "U nás mají práva spotřebitelů na starosti jen občanská sdružení," konstatoval Martin Švanda z tiskového odboru úřadu.
Jinak tomu je v Polsku, Británii, Spojených státech a v už zmiňované Austrálii, všude tam úřady hospodářské soutěže spojují svou činnost i s ochranou spotřebitele.
O zřízení rejstříku exekuovaných vozidel neprojevuje zájem ani ministerstvo dopravy. Spravuje přitom spolu s vnitrem současný registr řidičů a aut. Sami exekutoři navrhovali, aby ho ministerstva zpřístupnila veřejnosti a dala tak možnost vložit k záznamům o automobilech plombu. Na něco podobného ovšem zákon nepamatuje, uvedl už dříve na dotaz iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.