Areál, kde by byly závody a tréninky pravidelně, by to ještě zhoršil.
Zákon o ochraně přírody a krajiny přitom zakazuje pořádání automobilových a motocyklových soutěží na celém území chráněné krajinné oblasti.
Zarážející je v této souvislosti postoj Správy CHKO České středohoří, která závody povoluje. Instituce, která má chránit krajinu, je k motorkářům nezvykle vstřícná.
Areál chce vybudovat starosta Kamýku Karel Kučera, jenž je členem zdejšího motoklubu Bezinka. Vlastní patnáctihektarový pozemek, na němž má dráha se zázemím vyrůst. Bylo by to první motokrosové centrum v chráněné krajinné oblasti v celém Česku.
. Kamýk je na motokrosové centrum připravenýZastupitelstvo obce Kamýk již 31. října 2005 schválilo nový územní plán, v němž byla zahrnuta stavba stálého cyklokrosového a motokrosového centra. Souhlasila s tím i Správa CHKO České středohoří a litoměřická hygienická stanice. Instituce si pouze daly podmínky, že areál bude ohrazen pásem zeleně a že nebude obec obtěžována hlukem. |
"Motorky a chráněná oblast k sobě nepatří"
"Nemáme nic proti motokrosu," zdůrazňuje obyvatel Kamýku Ilja Baudyš. "Ale motorky a chráněná oblast? To nepatří dohromady," dodává. Se sousedy proto založil sdružení Nemo (Ne motorkám), jež chce drancování přírody bránit.
Vše začalo před dvěma lety, když byl v Kamýku upořádán první nelegální závod. O další akci, naplánované na 8. dubna 2007, se členové sdružení Nemo dozvěděli předem a na závod přivedli hygienika z Litoměřic, aby změřil hluk.
Přístroj ukázal 75 decibelů, což je o 25 více, než povolují limity hlučnosti. Motoklub Bezinka dostal pokutu tři tisíce korun.
Na tento závod ale získal povolení Správy CHKO, byť byl maskován podivným označením Humanitárně-sportovněkulturní akce s vyjížďkou. Podle nahrávky, kterou pořídili členové sdružení Nemo, ale šlo o klasický závod dvou kubatur i s vyhlášením vítězů.
Pomohl i vicepremiér Vondra
Šéfové Bezinky vymýšleli způsob, jak závody pro příště legalizovat. Starosta Kamýku Kučera získal silného spojence. Povolit další závod mu pomohl senátor za Litoměřicko a místopředseda vlády Alexandr Vondra.
Správa CHKO České středohoří žádosti motoklubu vyhověla a souhlasila s konáním závodů. Kvůli jejich vstřícnému stanovisku v září 2007 vláda s místopředsedou Vondrou udělila zvláštní jednorázovou výjimku pro další soutěž.
Nyní mají organizátoři závodů další výhodu. Přestože pořadatelé akcí v CHKO musí žádat o výjimku na každý podnik, zde správci chráněné oblasti vydali souhlasné stanovisko na dvě soutěže ročně, a to rovnou na tři roky dopředu.
Vedení CHKO nezaznamenalo negativní vliv
"Závody pořádají na zatravněné orné půdě a my jsme po předešlé soutěži nezaznamenali negativní vliv na přírodu a krajinu. Závody bezpochyby vadí lidem, ale my musíme postupovat podle zákonů a nikomu ve sporu nestraníme," zdůraznil Martin Košner, zástupce vedoucí CHKO České středohoří.
"Navíc se pořadatelé závodů zavázali, že stáhnou motorkáře z okolí, aby nejezdili v přírodě, která je v poslední době narvaná jezdci na motorkách a čtyřkolkách," přiblížil postoj Správy CHKO České středohoří Martin Košner.
"Takže je to určitý ústupek: nebudete jezdit jinde a dvakrát ročně můžete závodit tady," dodal.
O povolených dvou závodech pro letošní rok ještě rozhodovali zastupitelé Kamýku. Akce schválili, proti byl jen zastupitel Jaroslav Šťastný.
"Myslím si, že tento druh sportu do chráněné oblasti nepatří. Bohužel jsem si to myslel jen já," uvedl. "Motoklub slíbil dát obci z každého závodu tři tisíce korun. Přitom za vstupné a parkování vydělá mnohonásobně víc," doplnil.
. Méně hodnotná příroda?A proč správcům chráněné oblasti územní plán závodiště pro motorky nevadí? "Příroda v těchto místech není příliš hodnotná. Je to zatravněná orná půda," říká Košner. Zároveň ale dodal, že souhlas s územním plánem ještě neznamená, že areál na tomto pozemku skutečně bude. "Územní plán pouze blokuje pozemky ke sportovnímu využití pro cyklokros a motokros, to znamená, že se na nich nesmí stavět nic jiného. Dosud jsme ale nedostali oficiální žádost o stavbu centra. Cyklokros? Proč ne. Ale pro motokros by musela být ještě před stavebním řízením vypracovaná EIA, posouzení vlivu stavby na životní prostředí," přiblížil Košner. |
"V cizině by si to nedovolili"
Pozemek, na kterém má areál vyrůst, koupil člen motoklubu Bezinka a starosta Kamýku Karel Kučera, jenž chce zároveň centrum postavit. V klubu je i jeho syn.
Proti stavbě areálu se staví i někteří vrcholní politici. "Chráněná oblast České středohoří s Portou Bohemikou je naší chloubou. Doufám, že tady žádné motokrosové centrum s budovami pro zázemí nebude," řekl senátor Pavel Sušický.
Redaktor MF DNES ho telefonicky zastihl na dovolené v Rakousku. "Tady by si nikdo nic takového nedovolil. A my si necháme zničit další kus krásné přírody a vyženeme z ní zvěř a lidi?" zlobí se Sušický.
"Musíme dát věcem jasná pravidla, aby motorky do chráněného území nesměly. Zeptám se na to v komisi," dodal Sušický, člen Stálé komise Senátu pro rozvoj venkova.
Druhý letošní povolený závod se v Kamýku pojede už příští sobotu. Budou se tu jezdit pravidelně?