Skupina Behind The Door

Skupina Behind The Door | foto: http://bandzone.cz/behindthedoor

V českém jazzu se už hlásí o slovo generace dvacátníků!

  • 1
Frýdek-Místek a mladý jazz. Jak se to rýmuje? Docela dobře. Existuje tu kapela Behind The Door a vydala si své druhé album. Lubomír Dorůžka, kterého od hudebníků dělí nějakých šedesát let věku, jejich nové CD recenzuje.

Množí se alba vydávaná jazzovými skupinami na vlastních labelech. Ovšem množí se rovněž počet souborů, jejichž průměrný věk je zhruba o celé desetiletí mladší, než tuzemská soudobá početná vlna třicátníků, která v našem jazzu znamenala kvantitativně i kvalitativně pozoruhodný nástup nové generace. Tím zajímavější je skutečnost, že takové soubory vznikají i v místech dosti vzdálených od tradičních jazzových center. Je pochopitelné, že tak mladé skupiny nemohou ještě překvapovat muzikantskou vyzrálostí. Překvapuje ovšem, že se k jazzovému způsobu tvorby spontánně hlásí, stejně jako se hlásí k dnešnímu trendu crossoverů, tedy k volnému kombinování prvků a tradic, které soudobé hudební dění přináší.

Skupina Behind The Door

O albu

Behind The Door: Keynotes

Obal druhého alba skupiny Behind The Door

Již druhé své album na vlastním labelu vydala skupina Behind The Door z Frýdku Místku. Její členové studují většinou na brněnské konzervatoři nebo na pražské Konzervatoři Jaroslava Ježka. Od roku 2004 koncertují po klubech a festivalech v České republice i na Slovensku. V soutěži mladých kapel Líheň 2008 získali mezi 160 soubory všech žánrů druhé místo. Zahráli si na Colours  of Ostrava, ale též ve Vilniusu, v Rize, v Tallinu nebo v Helsinkách. Na příslušníky generace, která ještě nepřekročila půlící čáru mezi dvacítkou a třicítkou, je to bilance úctyhodná.

Skupinu Behind The Door tvoří flétnista Ladislav Muroň, saxofonista  Ondřej Klímek, klávesista  Adam Zbránek, kytarista Radim Přidal, baskytarista Lukáš Čunta a bubeník Matěj Drabina; na některých snímcích přistupují ještě Rudolf Králík na vibrafon a Jakub Kupčík na perkuse. Repertoár tvoří vlastní skladby. Jejich autorem většinou je flétnista Muroň, který se rovněž - spolu s Klímkem - největším dílem uplatňuje v improvizovaných jazzových sólech.

Skupina Behind The Door

Nejpozoruhodnějším znakem alba Keynotes je důsledně dodržovaná koncepce. Ze soudobého mladého jazzu tu Behind The Door přejímají občasné změny nálad a případně i pohybu nebo tempa v jednotlivých pasážích, oddělovaných drobnými oddechovými minipausami. V popředí stojí výrazná role bicích a perkusí, ale především celková přehlednost až průzračnost, vyznačující se pravidelným členěním do kratších, většinou dvoutaktových frází. Objevují se jisté spojnice s podobně mladým Kinder-Jazzem, o kterém jsme v této rubrice už psali. Ovšem Behind The Door nesměřuje k dětským hříčkám, nýbrž daleko spíše ke snaze využít nejrůznějších tendencí dnešního jazzu a přispět tím k jeho přiblížení mladším generacím posluchačů.

Je to v českém jazzovém kontextu pochopitelně zatím jen začátek další cesty, nicméně počet nahrávek, které následují po dnes už etablované třicátnické generaci, svědčí o tom, že jazzová energie tu bublá v nových vřídlech. Je otázkou, vyústí-li do jakési nové formy jazzu coby jistého druhu široké fronty obecně přijímané pop music, anebo zrodí-li ve svých řadách i tvůrce schopné povýšit toto snažení i do výsostně uměleckých souvislostí.

Skupina Behind The Door


Video