Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Počet krádeží kol stoupá. Policisté přitom objasní sotva šestinu

  19:31aktualizováno  19:31
Počet krádeží jízdních kol v posledních letech rapidně stoupá. Zloději v loňském roce ukradli celkem 9 682 kol. Nepomáhá ani registr kol, který v některých městech funguje. Policisté přitom pachatele dopadnou v méně než šestině případů.
Počet krádeží kol meziročně stoupá, nejvíce jich je přes léto. (ilustrační snímek)

Počet krádeží kol meziročně stoupá, nejvíce jich je přes léto. (ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Lidé si kupují stále dražší kola a stále méně je zabezpečují. Navíc je v Česku pro kradená kola docela dobrý odbyt třeba v zastavárnách,“ okomentoval trend Tomáš Koníček z prevence kriminality ministerstva vnitra. 

Počet policii nahlášených ukradených kol se v roce 2013 zvýšil o necelé dva tisíce oproti předešlému roku. Množství krádeží ve stejném období vzrostlo celkově o 25 procent. 

Trend krádeží kol

2013: 9 682

2012: 7 746

2011: 7 396

Nejvíce kradli kola zloději v Praze a Moravskoslezském kraji, nejméně pak v Karlovarském kraji a na Vysočině. Pachatelé se přitom často vyhnuli trestu. Policisté z téměř deseti tisíc případů loni objasnili pouze necelých jeden a půl tisíce. 

Počet ukradených kol je možná trojnásobný

Statistika zaznamenává pouze kola, jejichž ztrátu původní majitelé řádně nahlásili policii. Krádeží musí také vzniknout škoda přes pět tisíc korun. Podle Centrálního registru jízdních kol (CEREK), který se odvolává na tvrzení městských policistů, tak může být počet neoficiálně odcizených bicyklů až třikrát vyšší.

Celková škoda, kterou zloději kol způsobili, se v roce 2013 vyšplhala na víc než 168 miliónů, což je o 41 miliónů více než rok předtím. Průměrná cena ukradeného kola byla přes sedmnáct tisíc. 

Zvyšující se trend krádeží kol pocítily i pojišťovny. „Částka vyplacená za ukradená kola meziročně narůstá,“ potvrzuje Jan Šepek ze společnosti ČSOB Pojišťovna.

Od letošního ledna do května zatím zloději v Česku ukradli necelé tři a půl tisíce bicyklů. Číslo se ale pravděpodobně podstatně zvýší přes prázdniny. „Nejvíce krádeží kol dlouhodobě evidujeme přes červenec, srpen a září,“ dodal Šepek. 

Pražská policie nabízí registraci kol zdarma

Jak registrovat kolo v Praze

Dostavte se s jízdním kolem, občanským průkazem a dokladem o koupi jízdního kola na obvodní ředitelství pražské městské policie nejblíže Vašemu bydlišti (seznam naleznete zde). Po registraci kola dostanete na místě zdarma evidenční průkaz a samolepku "Kolo je v evidenci Městské policie hl. m. Prahy".

V případě krádeže pak s evidenčním průkazem vyhledejte nejbližší oddělení státní policie, kde nahlásíte krádež nebo ztrátu bicyklu. Poté událost oznamte také na oddělení městské policie, kde jste kolo registrovali. 

Policie, ministerstvo vnitra ale i soukromé subjekty tak hledají způsoby, jak krádežím kol zamezit. Možností je například registrace kol. Evidenci bicyklů nabízí bezplatně od roku 2006 městská policie v Praze (více informací k pražskému registru kol naleznete zde). Zatím je v ní přes tisíc záznamů. 

„Registrace má spíše preventivní charakter. Když si zloděj všimne nálepky, ukradne jiné kolo,“ vysvětluje mluvčí pražských strážníků Jan Čihák. 

Bazary pak mohou u evidovaných kol jednoduše poznat, jestli je kolo, které jim prodejce nabízí, kradené. „Registr ale funguje jenom pro strážníky v Praze. Pachatelé proto často odváží odcizená kola do jiného kraje, což je pro ně bezpečnější,“ dodal Čihák.

Problémová je dle něj také spolupráce městské a republikové policie. Hlavní registr kradených kol vede republiková policie a jejich kolegové z měst do něj nemají přístup. „Lidé často ztrátu kola nahlásí jen státní policii, takže nám kradené kolo může projít pod rukama, aniž bychom o tom věděli,“ svěřil se Čihák s tím, že se obě policie občas snaží proti zlodějům postupovat společně.

Soukromý registr chce spolupracovat s policií

Registrace kola v CEREKu

1. U autorizovaných partnerů
Dostavte se s Vaším bicyklem a dokladem totožnosti k autorizovanému partnerovi CEREKu. Jejich seznam naleznete zde. Po registraci získáte nálepku „Toto kolo je evidováno v CEREK“ a registrační certifikát. Z domova pak můžete do systému vložit fotografie Vašeho kola. Cena za registraci kola na pět let stojí čtyřicet korun.

2. Pomocí online registračního formuláře

K vyplnění tohoto formuláře potřebujete znát výrobní číslo rámu Vašeho kola, které najdete na spodním části rámu mezi pedály nebo v záručním listu. Za zavedení kola do registru na pět let, které stojí padesát korun, můžete zaplatit platební kartou, platební bránou nebo pomocí sms. Certifikát a přístupové údaje do systému Vám po zaplacení přijdou e-mailem. Pokud chcete i nálepku na kolo, musíte navštívit s certifikátem, dokladem totožnosti a zaregistrovaným bicyklem autorizovaného prodejce.

Ministerstvo vnitra loni dokonce zvažovalo zavedení povinné registrace jízdních kol (více zde). Od plánu sice nakonec upustilo, ale nápadu se chytil soukromý projekt CEREK. Ten spolupracuje se strážníky v 69 městech, mezi kterými jsou například i České Budějovice, Olomouc či Hradec Králové. 

„Jednáme také o propojení registru s Policií České republiky,“ řekl projektový manažer společnosti Pavel Hrysz. 

Jestli jsou kola registrovaná v CEREKu kradená, může na internetu zkontrolovat kdokoliv. „Pokud se navíc odcizené kolo náhodou nalezne, pomůže systém rychle vypátrat jeho skutečného majitele,“ dodal Hrysz.

Ministerstvo vnitra ale připomíná, že registrace kola je jenom částí prevence. „Důležité je hlavně kolo připoutat k pevné překážce a nejlépe jej mít stále na očích,“ radí Koníček. Zloděje od krádeže odradí například alarm, který se spustí, pokud někdo neoprávněně hýbe s kolem. Klíčové prý ale je krádež co nejdříve nahlásit policii. Včasné vyšetřování zvyšuje šanci pachatele dopadnout.  

Koníček také doporučuje kolo připojistit. „Je nutné ale zevrubně prostudovat pojistnou smlouvu. Aby vám například pojišťovna proplatila celou částku, musíte mít kolo bezpečně uschované a musíte prokázat, že zloděj při svém lupu překonal dostatečné překážky,“ poznamenal Koníček.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.