V budoucnu možná matka dostane genetický popis dítěte

Během on-line rozhovoru o možnostech genetiky odpovídal ředitel Ústavu molekulární genetiky Akademie věd profesor Václav Pačes na otázky o vlivu geneticky upravených potravin, ale i o genetické výbavě člověka. "Existuje vize, že v budoucnu dostane matka při odchodu z porodnice s dítětem i CD s jeho genetickým „popisem“. Bude tedy vědět na co má dávat pozor," odpověděl Pačes.Odpovědi Václava Pačese najdete ZDE.

Zatímco minulý rok jste prostřednictvím internetu několikrát navštívili česká vědecká pracoviště, letos vám přibližně jednou za měsíc nabídneme obdobný interview s některým vědcem. A první bude právě s profesorem Pačesem.

Po dokončení přírodovědecké fakulty začal Václav Pačes (*1942) pracovat v Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd, kde se zabýval výzkumem nukleových kyselin, nositelek dědičnosti.

V letech 1968-70 pracoval v amerických a kanadských laboratořích - odtamtud pochází jeho první objev, a to jednoho enzymu. V roce 1986 zaznamenal se svým týmem další úspěch - podařilo se mu přečíst genom čili dědičnou informaci jednoho viru. To byl ohromný výkon i ve srovnání se světem. Před tím se podařilo objasnit první tři geny pouze v laboratoři Franka Sangera v Anglii; Sanger za to dostal Nobelovu cenu. Začátkem devadesátých let si Pačes osvěžil pohled na špičku světové genetiky, když strávil rok na Yalské univerzitě v USA.

Václava Pačesa můžeme považovat za zakladatele české genomiky - oboru, který se zabývá studiem struktury genomů a souhry genů v jednotlivých organismech. Nyní už druhý rok řídí Ústav molekulární genetiky Akademie věd a buduje Centrum integrované genomiky, jehož součástí jsou vedle ÚMG rovněž laboratoře VŠCHT, první lékařské fakulty UK a Fyziologického ústavu AV.

Co profesora Pačesa nejvíc uspokojuje? „Když člověk přijde na něco nového,“ říká. „Stačí třeba malý objev. To je ohromný pocit - jako když se hladoví nají."

Během on-line rozhovoru o možnostech genetiky odpovídal ředitel Ústavu molekulární genetiky Akademie věd profesor Václav Pačes na otázky o vlivu geneticky upravených potravin, ale i o genetické výbavě člověka, 22. ledna 2001