Hned několik takových křižovatek bude součástí zanádražní komunikace z Pětidomí do Mladého. Hlavní výhodou má být zvýšení plynulosti dopravy a velká propustnost křižovatky. Ta denně pojme až 40 tisíc vozidel.
"U nás to sice bude novinka, ale třeba v Nizozemsku a Německu to už delší dobu výborně funguje. Řidiči si na to sice budou muset zvyknout, ale je dobře, že se tento typ spirálových okružních křižovatek, nazývaných též turbo-okružní, v Budějovicích začne používat," domnívá se Stanislav Rataj, zastupitel města a člen dopravní komise, který tyto křižovatky prosadil.
Je přesvědčený, že tento nový typ do města přiláká další odborníky z republiky, kteří se zde budou inspirovat a zároveň se učit křižovatku používat. Zmíněnou část zanádražní komunikace začnou stavět příští rok a úsek by měl být hotový v roce 2014.
Současný stav objezdů dělá městu špatnou reklamu
Jinak je však stav okružních křižovatek v Českých Budějovicích podle Rataje žalostný. Uvědomují si to i samotní řidiči. Ať zamíříte do města z jakékoli strany, skoro všude vás přivítají "kruháče".
Asi nejhorší je v Litvínovicích, ale ani u Globusu či na příjezdu od Třeboně nedělá dobrou reklamu. Problém je v tom, že se o ně jejich správci příliš nestarají. Většinou jsou krajské nebo Ředitelství silnic a dálnic. Budějovičtí se proto rozhodli, že si je postupně převezmou pod svou správu.
"Rada města už schválila první vypůjčení pozemků od Ředitelství silnic a dálnic. Jedná se o křižovatku na Okružní na výpadovce na Lišov. Pokusíme se z toho místa udělat něco hezkého. Přece jen je to jedna z bran do města," potvrdil první náměstek primátora Miroslav Joch.
Radnice chce zpříjemnit pohled při příjezdu do města
Samotní řidiči by uvítali změnu především na příjezdu od Krumlova u Litvínovic. "Už jsme odeslali žádost na Ředitelství silnic a dálnic. Bude to však nějakou dobu trvat. Ten kruháč ale rozhodně chceme předělat," pokračoval Joch.
Upozornil, že je ve hře i zvětšení kapacity křižovatky, protože právě velikost je její největší bolestí. Město předběžně přislíbilo, že by připravilo na vlastní náklady projekt, ale Ředitelství silnic a dálnic by pak muselo garantovat, že křižovatku skutečně zrekonstruuje.
Město se hodlá inspirovat v Evropě a chce, aby měla tato místa svá tématická zaměření. "Univerzita, budějovické pivo či tužka jsou typickým spojením, které by mohlo v úpravě křižovatek najít svůj odraz a sehrát příjemnou roli nejen pro místní patrioty," doplnil primátor Juraj Thoma.