V Británii nastal soumrak retardérů

  • 11
Londýnští policisté brojí proti retardérům. Strážci pořádku napadají starostu britské metropole Kena Livingstona, že dopravní omezení nechává budovat i na místech, kde to není potřeba. A policejní auta se pak dostávají k závažným případům se zpožděním.

Metropolitní policie se přidala v protestech k záchranné službě, která s kritikou retardérů vystoupila už před rokem.

Zatímco záchranáři říkají, že kvůli retardérům a jimi způsobeným zpožděním zemře každý rok zbytečně 500 lidí, policisté argumentují nejen delším dojezdem k nehodám, ale také poruchovostí aut.

Když totiž hlídka pospíchá na ohlášené místo a nestíhá před retardéry brzdit, neblaze se taková jízda promítá do "fyzické" kondice automobilu.

Londýnská policie tvrdí, že jen letos musela poslat do servisu přes tři desítky vozidel, která se rozbila právě kvůli zpomalovačům. Přitom jedna oprava vyjde v průměru na 200 liber (asi devět tisíc korun).

"Je to strašné, retardéry se staví už i v ulicích, v nichž nikdy k žádným nehodám nedošlo," stěžovali si jednotně muži v uniformách deníku Daily Telegraph.

Retardéry budou minulostí
Otázka bezpečnosti na silnicích a jejího vymáhání skrze retardéry je v Británii poměrně aktuální. Nevzhlední a často hluk způsobující "mrtví policisté", jak se jim nelichotivě přezdívá, nejsou v oblibě.

Mnoho zastánců získává projekt, který si ostrovní dopravní inženýři vypůjčili z Dánska či Holandska. Jedná se o tzv. obytné zóny.

"Homezones" se rozumí zatím malé lokality, ne větší než několik ulic, kde není žádné standardní značení, žádné chodníky ani žádné retardéry.

Přesto jsou bezpečné pro děti. Jejich architekti pracují s inženýrskou psychologií, designem nebo barevností.

Řidič do zóny vjíždí speciální bránou, která ho pouze upozorňuje, aby se choval ohleduplně. Za jejími sloupy už čekají netradičně vysázené stromky, neobvykle postavené skulptury, obrazce na silnici.

Neparkuje se tam za sebou, ale třeba ve vlnovce. Tvůrci se prostě snaží všemožně narušit zažitou, sterilní představu o vzhledu ulice.

To vše lidem za volantem říká, že se nacházejí v místě, kde musí dbát zvýšené bezpečnosti. A většinou tak činí, alespoň dle dosavadních výsledků z Evropy.

V současnosti projekt v Británii čítá jen několik měst, vláda mu ale přislíbila rozpočet ve výši 300 milionů liber. Cílem je snížit počet úmrtí na silnicích do roku 2010 o polovinu.

"Vracíme ulice zpět lidem, kteří v nich žijí," komentuje obytné zóny manažer Jim McMillan.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video