Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Británii nastal soumrak retardérů

  13:58aktualizováno  13:58
Londýnští policisté brojí proti retardérům. Strážci pořádku napadají starostu britské metropole Kena Livingstona, že dopravní omezení nechává budovat i na místech, kde to není potřeba. A policejní auta se pak dostávají k závažným případům se zpožděním.

Metropolitní policie se přidala v protestech k záchranné službě, která s kritikou retardérů vystoupila už před rokem.

Zatímco záchranáři říkají, že kvůli retardérům a jimi způsobeným zpožděním zemře každý rok zbytečně 500 lidí, policisté argumentují nejen delším dojezdem k nehodám, ale také poruchovostí aut.

Když totiž hlídka pospíchá na ohlášené místo a nestíhá před retardéry brzdit, neblaze se taková jízda promítá do "fyzické" kondice automobilu.

Londýnská policie tvrdí, že jen letos musela poslat do servisu přes tři desítky vozidel, která se rozbila právě kvůli zpomalovačům. Přitom jedna oprava vyjde v průměru na 200 liber (asi devět tisíc korun).

"Je to strašné, retardéry se staví už i v ulicích, v nichž nikdy k žádným nehodám nedošlo," stěžovali si jednotně muži v uniformách deníku Daily Telegraph.

Retardéry budou minulostí
Otázka bezpečnosti na silnicích a jejího vymáhání skrze retardéry je v Británii poměrně aktuální. Nevzhlední a často hluk způsobující "mrtví policisté", jak se jim nelichotivě přezdívá, nejsou v oblibě.

Mnoho zastánců získává projekt, který si ostrovní dopravní inženýři vypůjčili z Dánska či Holandska. Jedná se o tzv. obytné zóny.

"Homezones" se rozumí zatím malé lokality, ne větší než několik ulic, kde není žádné standardní značení, žádné chodníky ani žádné retardéry.

Přesto jsou bezpečné pro děti. Jejich architekti pracují s inženýrskou psychologií, designem nebo barevností.

Řidič do zóny vjíždí speciální bránou, která ho pouze upozorňuje, aby se choval ohleduplně. Za jejími sloupy už čekají netradičně vysázené stromky, neobvykle postavené skulptury, obrazce na silnici.

Neparkuje se tam za sebou, ale třeba ve vlnovce. Tvůrci se prostě snaží všemožně narušit zažitou, sterilní představu o vzhledu ulice.

To vše lidem za volantem říká, že se nacházejí v místě, kde musí dbát zvýšené bezpečnosti. A většinou tak činí, alespoň dle dosavadních výsledků z Evropy.

V současnosti projekt v Británii čítá jen několik měst, vláda mu ale přislíbila rozpočet ve výši 300 milionů liber. Cílem je snížit počet úmrtí na silnicích do roku 2010 o polovinu.

"Vracíme ulice zpět lidem, kteří v nich žijí," komentuje obytné zóny manažer Jim McMillan.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Younes Abouyaaquoub, jeden z podezřelých z teroristického útoku v Barceloně
Řidič z Barcelony mohl prchnout do Francie, policie rozmístila zátarasy

Španělská policie stále pátrá po pachateli čtvrtečního útoku v Barceloně. V troskách domu v Alcanaru našla pozůstatky dvou lidí. Jeden z nich mohl být imám...  celý článek

Stoupenci Jarosława Kaczyńského si ve Varšavě připomínají leteckou tragédii u...
Polská vláda krotí soukromá média. Chce, aby psala v národním zájmu

Polská vláda se chystá zavést nová pravidla pro kontrolu mediálního trhu, která by některé zahraniční vlastníky mohla přimět k odchodu ze země. Omezení...  celý článek

STŘEDOVĚK V SYDNEY. Středověcí „rytíři“ Luke Binks a Andrew McKinno pózují...
TÝDEN OBRAZEM: Prasečí koupel, moře bicyklů a středověk v Sydney

V australském Sydney se pořádal turnaj šermířů, Indové slavili výročí vyhlášení nezávislosti a v Londýně si to mezi sebou rozdaly wrestlerky. I tento týden vám...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.