Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Bártově omluvě jsou nejasnosti, argumenty nesouhlasí časově

  7:57aktualizováno  7:57
Ministr dopravy Vít Bárta se sice omluvil premiérovi Petru Nečasovi za to, že mu loni na podzim neřekl pravdu o sledování politiků jeho bývalou firmou ABL, i tentokrát ale vše vysvětlil nejednoznačnými argumenty. Rozpory jsou například v datech.

Ministr dopravy Vít Bárta | foto:  Dan Materna, MAFRA

Bárta už na své sobotní tiskové konferenci uvedl několik možných vysvětlení. Mimo jiné to, že prověřování lidí z Prahy 11 mohlo být součástí aktivit, jež ABL v roce 2007 oficiálně dělala pro zdejší radnici. Mluvil o "řízených provokacích členů radnice", které byly součástí objednaného antikorupčního programu.

"Neprobral jsem s vámi kontext antikorupčního programu, který má bývalá společnost v roce 2007 na Praze 11 prováděla a se kterým mohly být spojeny prověřovací aktivity," zmínil Bárta tento projekt i v omluvě, kterou v úterý zaslal premiérovi.

MF DNES získala výsledky zmíněného antikorupčního programu, za který ABL od radnice pražského Jižního Města inkasovala 7,8 milionu korun. Vyplývá z nich, že zveřejněné materiály o špehování politiků v rámci této zakázky nevznikly.

První rozpor je v datech. Antikorupční program začala podle uzavřených smluv ABL v pražském Jižním Městě provádět 1. března 2007. Sledování lidí, o kterém informovala MF DNES, však proběhlo dříve – v roce 2006 a v lednu a v únoru 2007. Dokládají to dokumenty, jež má redakce k dispozici.

Řízené provokace, které si od ABL radnice objednala, proběhly ještě později. "Bylo to v létě 2007, tuším v červnu a červenci," upřesnila vedoucí odboru kancelář tajemníka Prahy 11 Helena Křovinová.

Protikorupčními testy ABL navíc prověřovala pouze úředníky radnice. Dokumenty, které zveřejnila MF DNES, se přitom týkají zdejších komunálních politiků nebo občanských aktivistů, kteří na úřadu nepracovali. Ani na protikorupční telefonickou linku nepřišel v roce 2007 žádný podnět, který by se týkal některého z místních zastupitelů.

Testy prošlo jen pět úředníků

Řízené provokace pracovníků radnice se podle výsledků antikorupčního programu na Jižním Městě příliš neujaly. Testem prošlo pouze pět úředníků, neobstál jeden z nich – neoznámil přijetí daru, který mu poskytl "provokatér". Pak radnice testování zarazila. "Vedení městské části posoudilo tento postup jako neetický a další testy integrity již nebyly prováděny," vysvětluje mluvčí Prahy 11 Andrea Wolfová.

Co myslel "kontextem", který má mít sledování politiků s antikorupčním programem, Bárta nevysvětlil. "O Praze 11 s MF DNES nemluvím, pokud sám nechci, a to do doby, než se pan Kmenta omluví za to, že podle něj měla ABL kompromitovat politiky," odpověděl ve čtvrtek.

Petr Nečas považuje úterní Bártovou omluvou celou věc za ukončenou. Trvá však na tom, aby se důkladně prošetřil možný únik informací z policejních databází, k němuž při akci ABL na Jižním Městě zřejmě došlo. MF DNES spočítala, že detektivové agentury získali z policejních databází nelegálně 78 důvěrných osobních údajů. Inspekce ministra vnitra to už začala vyšetřovat.







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zemědělci na polích u Mikulova zavlažují úrodu.
Vědci zkouší na Břeclavsku lék na sucho, inspirovali se v Izraeli

Odborníci budou v Přítlukách na Břeclavsku testovat, jak zadržet vodu v krajině a zpomalit její odtok. Obec se dostala mezi šest lokalit vybraných po celé...  celý článek

Lékaři na demonstraci ve Žlebech na Kutnohorsku symbolicky pohřbili místní...
Zástupci lékařů a lékáren v Rozstřelu vysvětlí, proč se pustili do stávky

Praktičtí lékaři se chystají ve středu protestovat proti byrokracii a podfinancování praxí. K nim se připojí i lékárníci, aby upozornili na ohroženou...  celý článek

Inzerce TOP 09 na titulní straně pražského deníku Metro (17. října 2017)
TOP 09 varuje v závěru kampaně fiktivními zprávami o Klausovi i Babišovi

Přesvědčit voliče ještě na poslední chvíli fiktivními zprávami o soupeřích se rozhodla opoziční TOP 09. A tak si v Praze čtenáři deníku Metro mohli v úterý na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.