Řada řidičů linky číslo 16 by uvítala, kdyby na svou obranu dostali paralyzéry. (Ilustrační snímek)

Řada řidičů linky číslo 16 by uvítala, kdyby na svou obranu dostali paralyzéry. (Ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Autobus do ghetta ohlídají kamery. Někteří cestující tu napadali řidiče

  • 31
První městský autobus v Liberci má v sobě bezpečnostní kameru. Ukrývá se ve voze na lince č. 16, kde dělají potíže dospělí i děti z velkého ghetta, které stojí v Machníně - Hamrštejně. Na samém okraji společnosti tam žijí převážně romské rodiny.

"Napadají nejen řidiče, ale i ostatní cestující," řekl ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar. Lidé v "šestnáctkách" se stali častokrát i oběťmi krádeží.

"Během první poloviny letošního roku chceme mít na lince šestnáct kamery v pěti autobusech," prohlásil Wejnar. "Problémy se tam objevují ve vlnách. Děti je dělají při cestách do školy nebo z ní. Snažili jsme se jejich špatné chování ovlivnit s pomocí učitelů i městské policie, ale bezvýsledně. Učitelé jsou prý rádi, že jim děti z Hamrštejna ve škole nekouří na chodbách."

Dopravní podnik chtěl bezpečnostní kameru do "šestnáctky" umístit už loni, ale protáhlo se získávání souhlasu od Úřadu na ochranu osobních údajů. Po kamerách volali nejen cestující, ale i řidiči a revizoři.

Na čtvrtečním městském zastupitelstvu si Wejnar vyslechl stížnost, podle níž se revizoři bojí pasažérů z ghetta. Před libereckým železničním nádražím je vyzvali, ať vystoupí, a až potom se pustili do kontroly ostatních cestujících. "Díky kamerám se dozvíme i to, jak se naši revizoři k pasažérům chovají a jestli se nedopouštějí chyb," vysvětlil Wejnar.

Revizoři se v autobuse bojí

Na "šestnáctku" se revizoři zaměřují víc než na jiné linky. V kritických časech tam řidiče doprovázejí strážníci. Nemohou tam ale být pořád. V Liberci je navíc nedostatek městských policistů. Slouží jich tady zhruba o třetinu méně než v jiných podobně velkých krajských městech.

Přestupky a trestné činy se ale neodehrávají pouze na lince 16. A jejich terčem jsou kromě cestujících rovněž řidiči. Dopravní podnik uvádí, že zloději okradli každého pátého šoféra.

Řidiči se dokonce bojí pomáhat maminkám s kočárky, poněvadž zločinci číhají na chvíli, kdy jejich kabina osiří. Řidiči dostali doporučení, aby tramvaje a autobusy opouštěli se všemi svými věcmi. Řada z nich by uvítala, kdyby na svou obranu dostali paralyzéry.

Strážníci zasahují v autobusech nebo v tramvajích, kde se černý pasažér vzpírá revizorovi. A vyrážejí na pomoc řidičům, na něž zaútočili násilníci.

Otřesné praktiky dokládá například okradení řidičky tramvaje na konečné stanici. Zloděj tam zatarasil WC, kam si žena odskočila a vyloupil kabinu vozu. Šoférku připravil o osobní věci a dopravní podnik o štosy jízdenek. "Pokud bychom měli ve voze kameru, dispečer by poslal řidiči pomoc a zalarmoval policii," konstatoval Wejnar.


Video