Dinosauři, dávní vládci pevniny i vzduchu, patří mezi ozdoby muzeí. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

V Argentině našli ztracený článek vývoje dinosaurů: všežravce

Fosilii všežravého dinosaura, předka nejstarších gigantických býložravců a jakýsi článek spojující je s masožravci, objevili paleontologové v severozápadní Argentině. Ještěr se po oblasti pohyboval před 228 miliony let.

"Jde o všežravce, je to chybějící článek mezi masožravými dinosaury a gigantickými býložravci: velmi významný kousek skládačky historie dinosaurů," upozornil ředitel Muzea přírodních věd v San Juanu Oscar Alcober, který se na nálezu podílel. Jiné podrobnosti však zatím neuvedl.

Dinosaura přitom Alcober s kolegou Ricardem Martinezem objevil už před třemi lety, teprve nyní si ale byli tak jistí, že zprávu mohli publikovat.

Argentina se pyšní bohatými paleontologickými nalezišti, odkud vzešli i největší známí dinosauři - v roce 1989 byla v jihozápadní provincii Neuquén vykopána fosilie největšího býložravce Argentinosaura Huinculensis.

A největší masožravec pochází ze stejné provincie - Gigantosaurus carolinii tu byl vykopán o čtyři roky později.

Dinosaurus

DINOSAURUS V ČESKU

Unikátní výstava v Chlupáčově muzeu Země v Praze

Unikátní výstavu, ve které je jedním exponátem i jediná kostra dinosaura v Česku, otevřela v lednu Přírodovědecká fakulta UK na pražském Albertově. V Chlupáčově muzeu historie Země můžou lidé nahlédnout do života rostlin a živočichů ze všech prehistorických období. - čtěte Česko má svého prvního dinosaura, podívejte se

DINOSAUŘI

Dinosauři byli největší obratlovci na Zemi v období před 230 až 65 miliony let, kdy z velké části vyhynuli. Vědci předpokládají, že za jejich zánik mohl velký meteorit, který dopadl do oblasti Yucatánského poloostrova ve Střední Americe. Podle některých odborníků rapidně snížil (podle jiných zvýšil) teplotu na zemi, s čímž se dinosauři nedokázali vyrovnat.

Termín "dinosaurus" pochází z řečtiny - v roce 1842 jej poprvé vyslovil sir Richard Owen. Jde o slovo složené z deinos (děsivý, mocný, zázračný) a sauros (ještěr).

Zdroj: Wikipedia