Velitel vzdušných sil české armády, Ladislav Klíma, upozornil, že letadlo je sice české výroby, ale nepatří českým ozbrojeným silám.
Stovky diváků shromážděných na pláži v britském Eastbourne v Sussexu s poklidem sledovaly odpoledne leteckou přehlídku, když jeden z letounů náhle ztratil kurs a spadl rovnou do moře zhruba 250 metrů od pláže.
Příčiny nehody se vyšetřují. Podle svědků nezvládl pilot řízení. Ve dvoumístné kabině seděl sám.
Očitá svědkyně sdělila pro Sky News, že když letoun mířil k zemi, byl všude ve vzduchu hustý kouř. "Letadlo normálně manévrovalo, když jsem si všimla, že se snaží dostat se z piruety, ale už to prostě nestíhal a šel rovnou do moře."
"Nevypadalo to, že jde o nějaký problém s motorem. Spíše to vypadalo, že se pilot snažil o příliš riskantní manévr," dodala.
Záchranářům se podařilo vyprostit tělo z letounu těsně před tím, než se potopil.
Vyšetřovatelé se domnívají, že pilot byl Angličan. Nikdo na zemi nebyl zraněn.
Letecké přehlídky jsou ve Velké Británii velmi populární. Nedávno, krátce po tragédii francouzského concordu, se konala známá letecká přehlídka v Airborne. Výroční show v Eastbourne byla až do dneška kvůli špatnému počasí odložena.
Nyní je airshow v Eastbourne po havárii letounu L29 přerušena znovu.
V tomto měsíci je to už druhá havárie tohoto typu českého stroje. V úterý 1. srpna s ním havaroval šéf bojové přípravy vzdušných sil a plukovník Generálního štábu Armády České republiky Ján Malo. Nehodu také nepřežil. Příčinou nehody bylo selháni stroje.
Delfín, který byl v kódech NATO označován jako Maya, byl první proudový letoun československé konstrukce a jeho výroba skončila počátkem 70.let. Celkem bylo tohoto stroje určeného pro výcvik pilotů vyrobeno na 3600 kusů; z toho kolem 2000 kusů zakoupil někdejší Sovětský svaz.
L-29 Delfín |