V Altaji objevili obří meteorit, místní si do něj léta ryli vzkazy

Čínští vědci zřejmě objevili v pohoří Altaj čtvrtý největší meteorit na světě. Podle jejich odhadů by mohl obří valoun tvořený niklovým železem vážit až třicet tun a o dvě tuny tak předstihnout dosud největší meteorit nalezený na území Číny.

Čínští experti přeměřují obří meteorit nalezený v Altaji. (18. července 2011) | foto: Profimedia.cz

Po desetiletí obyvatelé autonomní oblasti Sin-ťiang do tohoto zvláštně vyhlazeného balvanu ryli svá jména a divili se, z jakého zvláštního materiálu byl stvořen. Nyní je víc než pravděpodobné, že valoun, jehož povrch hraje odstíny černé, okrové a rudé, je mimozemského původu.

"Objevili jsme ho náhodou," prohlásil podle serveru telegraph.co.uk expert na meteority z observatoře v Pekingu Čang Pao-lin, který v třítisícové výšce vede malou skupinu vědců zkoumající tajemný objekt.

Obří meteorit nalezený v Altaji (18. července 2011)

"Asi před rokem mě v mé kanceláři navštívil člověk a ukázal mi snímek něčeho, o čem tvrdil, že je meteorit. Když jsem to uviděl, hned jsem poznal, že to je něco velkého," dodal Čang.

Najít tajemný balvan v nepřístupných horách ovšem nebylo vůbec snadné. Čang mnohokrát projel soutěsky Altaje v džípu, na koni i na velbloudu. Nakonec objekt své touhy našel.

"Povrch byl lesklý a stříbřitý, hned jsem poznal, že je utvořen z niklového železa," říká vědec. Vědci mají za to, že meteority tvořené železem (tzv. siderity) pochází z nitra planet či asteroidů zničených během vzniku naší sluneční soustavy před zhruba 4 a půl miliard let.

Kde je kráter?

Nadzemní část valounu měří na délku 2,28 metru a na šířku je přibližně poloviční. Čang podle toho odhaduje, že by meteorit mohl vážit 25 až 30 tun. Horní odhad by ho řadil na čtvrtou příčku největších nalezených meteoritů. Tu s váhou 28 tun dosud zaujímal meteorit Armanty nalezený ve stejné oblasti v roce 1898.

"Tyto hory mohl kdysi zasáhnout meteorický roj," spekuluje Čang. Není jasné, kdy meteorit dopadl na zem. V okolí není žádný náznak kráteru a čínští vědci se proto domnívají, že ho mohl přemístit tající ledovec.

"Po návratu do Pekingu provede druhý tým další studii, která by měla potvrdit jeho chemické složení a dobu dopadu," řekl Čang. "Až určíme jeho věk, strukturu a izotopy, zjistíme více o jeho vzniku a také historii vesmíru," dodal čínský astronom.

Největším nalezeným meteoritem na světě je siferit Hoba objevený v roce 1920 v Namibii. Váží přibližně 60 tun. Každý rok atmosférou naší planety prolétnou stovky meteoritů, mnoho z nich je ale příliš malých a při průletu shoří nebo se roztříští při dopadu na zem.

Na bostonský pochod odpůrců neonacismu přišly tisíce lidí. (19. srpna 2017)