V Altaji objevili obří meteorit, místní si do něj léta ryli vzkazy

Čínští vědci zřejmě objevili v pohoří Altaj čtvrtý největší meteorit na světě. Podle jejich odhadů by mohl obří valoun tvořený niklovým železem vážit až třicet tun a o dvě tuny tak předstihnout dosud největší meteorit nalezený na území Číny.

Čínští experti přeměřují obří meteorit nalezený v Altaji. (18. července 2011) | foto: Profimedia.cz

Po desetiletí obyvatelé autonomní oblasti Sin-ťiang do tohoto zvláštně vyhlazeného balvanu ryli svá jména a divili se, z jakého zvláštního materiálu byl stvořen. Nyní je víc než pravděpodobné, že valoun, jehož povrch hraje odstíny černé, okrové a rudé, je mimozemského původu.

"Objevili jsme ho náhodou," prohlásil podle serveru telegraph.co.uk expert na meteority z observatoře v Pekingu Čang Pao-lin, který v třítisícové výšce vede malou skupinu vědců zkoumající tajemný objekt.

Obří meteorit nalezený v Altaji (18. července 2011)

"Asi před rokem mě v mé kanceláři navštívil člověk a ukázal mi snímek něčeho, o čem tvrdil, že je meteorit. Když jsem to uviděl, hned jsem poznal, že to je něco velkého," dodal Čang.

Najít tajemný balvan v nepřístupných horách ovšem nebylo vůbec snadné. Čang mnohokrát projel soutěsky Altaje v džípu, na koni i na velbloudu. Nakonec objekt své touhy našel.

"Povrch byl lesklý a stříbřitý, hned jsem poznal, že je utvořen z niklového železa," říká vědec. Vědci mají za to, že meteority tvořené železem (tzv. siderity) pochází z nitra planet či asteroidů zničených během vzniku naší sluneční soustavy před zhruba 4 a půl miliard let.

Kde je kráter?

Nadzemní část valounu měří na délku 2,28 metru a na šířku je přibližně poloviční. Čang podle toho odhaduje, že by meteorit mohl vážit 25 až 30 tun. Horní odhad by ho řadil na čtvrtou příčku největších nalezených meteoritů. Tu s váhou 28 tun dosud zaujímal meteorit Armanty nalezený ve stejné oblasti v roce 1898.

"Tyto hory mohl kdysi zasáhnout meteorický roj," spekuluje Čang. Není jasné, kdy meteorit dopadl na zem. V okolí není žádný náznak kráteru a čínští vědci se proto domnívají, že ho mohl přemístit tající ledovec.

"Po návratu do Pekingu provede druhý tým další studii, která by měla potvrdit jeho chemické složení a dobu dopadu," řekl Čang. "Až určíme jeho věk, strukturu a izotopy, zjistíme více o jeho vzniku a také historii vesmíru," dodal čínský astronom.

Největším nalezeným meteoritem na světě je siferit Hoba objevený v roce 1920 v Namibii. Váží přibližně 60 tun. Každý rok atmosférou naší planety prolétnou stovky meteoritů, mnoho z nich je ale příliš malých a při průletu shoří nebo se roztříští při dopadu na zem.

Japonský premiér Šinzó Abe během předvolební kampaně (16. října 2017)
Předčasné volby v Japonsku ovládl Abe, hlasování poznamenal tajfun

Japonská vládní koalice vedená Liberálnědemokratickou stranou (LDP) premiéra Šinzóa Abeho dosáhla v předčasných parlamentních volbách přesvědčivého vítězství....  celý článek

Barcelona protestuje proti rozhodnutí Madridu omezit katalánskou autonomii (21....
Katalánská krize vrcholí. Většina regionu je pro předčasné volby

Katalánská krize vstupuje do rozhodujícího týdne. Zastavit převzetí místní autonomie španělskou vládou by mohlo vyhlášení regionálních voleb, což by si podle...  celý článek

V Barceloně demonstrovalo na 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska...
V Barceloně demonstrovalo půl milionu lidí za nezávislost Katalánska

V Barceloně demonstrovalo 450 tisíc lidí za nezávislost Katalánska a proti vazbě separatistických předáků. Uvedla to katalánská policie. Rozhodnutí španělského...  celý článek

Všechny akční letáky na jednom místě!