Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Šluknovsko se bouří, Němci chtějí kvůli opravě zavřít hraniční přechod

  18:05aktualizováno  18:05
Radnice saské obce Sebnitz chce na čtyři měsíce uzavřít pro auta přechod v Dolní Poustevně. Pro Šluknovský výběžek by to byla katastrofa. Místní přes přechod jezdí do práce a za nákupy a proudí tudy auta zákazníků z Německa. Starostové a místní proto sepsali petici, kterou chtějí uzavření zabránit.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida

"Během pouhých dvou dní petici na jediné čerpací stanici podepsalo více než 300 lidí z obou stran hranice. Není to tak, že zavření se nelíbí jen Čechům," podotkl starosta Dolní Poustevny Miroslav Jemelka.

Podle radnice v Sebnitz není cílem zavřít hranici, ale zabezpečit u ní 170 metrů dlouhou nosnou zeď v České ulici, kterou v roce 2010 narušila povodeň, a současně opravit dvě hlavní příjezdové cesty k přechodu.

"To se bez uzavření přechodu dělat nedá. Pokud se to vše najednou nepovede nyní, bude se situace příští rok opakovat. Navíc jsou zde přechody ve Hřensku a Rožanech. Ten v Sebnitz pro chodce a cyklisty zůstane v otevřený," řekla mluvčí sebnitzské radnice Kerstin Nicklischová.

Přes přechod mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz projede ročně jen v jednom směru milion aut. Sebniztská radnice ho chce uzavřít od července do konce října.

"S uzavírkou na tak dlouhou dobu nesouhlasíme, mohlo by to mít nevratné ekonomické škody. Pro obyvatele, podnikatele, restaurace, služby. Celá ekonomika této části výběžku je s tímto tranzitem propojená," řekl Jemelka.

Přes Německo je i cesta do Děčína kratší o polovinu

Nejen že místní do Německa jezdí za prací a nákupy, ale zkracují si tudy i cestu do Děčína. Přes Německo je to z Dolní Poustevny 35 kilometrů, po českém území přes Rumburk sedmdesát.

Místní podnikatelé by zase přišli o zákazníky. "Bylo by to hodně nepříjemné, více než polovina našich zákazníků jsou Němci," řekla obsluha na čerpací stanici JPR.

Některé firmy se dokonce obávají, že kvůli uzavření přechodu budou muset na čtyři měsíce a propouštět. "Jejich škody by mohly jít do milionů a některé už naznačily, že by mohly zvažovat náhradu škody za zmařené podnikání," poznamenal Jemelka.

Situace je o to složitější, že mezi Dolní Poustevnou a Sebnitz stále nejezdí ani vlak. Na německé straně chybí 700 metrů kolejí, jejichž položení slibují německé dráhy roky (o trati do Šluknovska zde).

Čeští starostové chtějí kyvadlovou dopravu

K petici se přidaly i radnice ve Velkém Šenově, Lipové, Vilémově či Mikulášovicích.

"Zavřít na čtyři měsíce hraniční přechod by pro řadu lidí bylo likvidační. A v jednadvacátém století je to trošku zvláštní," konstatovala mikulášovická starostka Miluše Trojanová.

Starostové a místní chtějí peticí dosáhnout toho, aby se přechod zavřel jen na nezbytně dlouhou dobu, kdy na opravách bude pracovat těžká technika. Poté požadují provádět opravy tak, aby přechod mohl být otevřený alespoň pro řízenou kyvadlovou dopravu.

Česká strana je na oplátku připravená nabídnout při opravách místa u hranice pro techniku i materiál a podílet se na řešení dopravy.

"Němcům se naše návrhy zdají příliš složité, moc nadšení nejsou, ale slíbili, že se tím ještě budou zabývat," poznamenal Jemelka. Petice by tomu podle něj měla pomoci.







Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.