Ráno začala tři roky odkládaná rekonstrukce Americké třídy v Plzni. Přímé spojnice mezi vlakovým a autobusovým nádražím centrem Plzně. Před osmou hodinou stavební dělníci začali staveniště ohrazovat zábradlím. O chvíli později se za přihlížení zvědavců do dlažebních kostek v silnici zakously bagry.
Většina trolejbusových linek v Plzni jezdila do neděle po Americké třídě. Teď ale zcela změnily trasy. „Dobrý den. Kdo jedete zpátky na Doubravku, klidně seďte, pojedete dál. Kdo ale pokračujete jinam, prosím, vystupte,“ oznamoval po ránu cestujícím v trolejbusech linek 10, 11 a nové linky 17 v zastávce Muzeum dispečer dopravních podniků.
Cestujícím pak radil, jakými spoji se dostanou do cíle cesty.
„Jedna paní už vynadala kolegovi kvůli tomu, že se oprava silnice tak dlouho odsouvala. Co lidi chtějí vědět nejčastěji? Jak mají pokračovat, když jedou do nemocnice na Bory. Nejjednodušší je pokračovat šestnáctkou kolem zimního stadionu a pak přesednout na nově zřízenou linku 15, která jede z Bor na Novou Hospodu a staví u nemocnice,“ řekl v půl osmé ráno dispečer na stanici.
V té době ještě trolejbusy i autobusy jezdily bez větších komplikací. Kolem osmé hodiny, kdy skončila ranní špička, nastaly první problémy. Kopeckého sady se zaplnily auty, která se právě po objízdné trase pro hromadnou dopravu snažila vyhnout uzavřené silnici. O několik desítek minut později už kolony aut s uvízlými autobusy a trolejbusy stály i na Anglickém nábřeží.
„Situace se začala uklidňovat, když jsme nechali vypnout semafor na křižovatce Americká - Jungmannova. Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet v dalších hodinách,“ uvedl šéf plzeňské dopravní policie Karel Machulda.
Nečekaným problémem se ukázal být i bezpečnostní ostrůvek z betonových panelů v křižovatce Pražské ulice a Anglického nábřeží. Trolejbusy a kloubové autobusy tam při odbočování musely celé dopoledne jezdit přes chodník. Odpoledne silničáři jeden z ostrůvku rozebrali a odvezli. „Teď je všechno v pořádku, trolejbusy i autobusy se do křižovatky už vejdou,“ konstatoval odpoledne šéf dopravních podniků Michal Kraus.
Zejména starší lidé a mimoplzeňští řidiči se v dopravních změnách někdy ztrácejí. „Potřebuju se dostat ke křižovatce U Práce. Nevíte, čím mám jet?“ zjišťoval po ránu na zastávce u vlakového nádraží pětasedmdesátiletý František Smolík.
Někteří lidé berou náhradní trasy s humorem. Zatímco v pátek jim na cestu mezi zastávkou U Práce a vlakovým nádražím stačilo pět minut, nyní jim cesta po náhradní trase trvala dvanáct minut. „Aspoň to mám s vyhlídkovou jízdou přes náměstí,“ smála se Alena Slámová.
Stavbaři budou asi na dvě stě metrů dlouhém úseku mezi Wilsonovým mostem a Martinskou ulicí pracovat minimálně do konce července, pak se přesunou na další úsek. Americká třída bude uzavřena minimálně do konce letošního roku.