Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Útoky hackerů přinutily WikiLeaks hledat jiné útočiště na internetu

  10:28aktualizováno  19:43
Společnost EveryDNS oznámila, že ve čtyři hodiny ráno našeho času odpojila doménu WikiLeaks.org. Zrušení služby odůvodnila tím, že server byl terčem několika útoků, které začaly ohrožovat i další zákazníky poskytovatele domén. Stránka teď nouzově funguje na provizorní adrese.

Stránka WikiLeaks, kde byly zveřejněny tajné depeše americké diplomacie (29. listopadu 2010) | foto: WikiLeaks.org

ÚNIK DEPEŠÍ NA WIKILEAKS

"WikiLeaks.org se stal terčem několika útoků distribuovaného odmítnutí služby," sdělil EveryDNS v tiskové zprávě. "Tyto útoky ohrozily stabilitu infrastruktury EveryDNS.net, která zajišťuje přístup k téměř půl milionu dalších webových stránek," doplnil poskytovatel domény.

Při útoku typu distribuovaného odmítnutí služby hackeři zaplaví cíl takovým množstvím dat, jako by si stránku v jednu chvíli otevřelo obrovské množství uživatelů. Terč útoku pak kvůli tomu musí odstavit od internetu.

Stránky WikiLeaks musely už několikrát měnit servery

První vlně takových útoků server WikiLeaks čelil v neděli krátce před avizovaným zveřejněním první části ze čtvrt milionu amerických diplomatických depeší. EveryDNS upozornil WikiLeaks 24 hodin předem, že mu přestane poskytovat doménu, kterou měl server zdarma.

WikiLeaks podle EveryDNS porušil licenční podmínky, které stanovují, že jeho činnost nesmí ohrozit poskytování služeb ostatním uživatelům. Od chvíle, kdy WikiLeaks začal zveřejňovat americké diplomatické depeše, je to pro server už druhá technická komplikace.

Wikileaks teď funguje na nouzové adrese

Americká společnost Amazon.com ve středu přestala portálu poskytovat prostor na svých serverech. WikiLeaks proto přesunul svá data do Švédska, v pátek ráno se usídlil na švýcarské adrese. V pátek večer se nově stěhoval znovu, tentokrát do Německa, Nizozemska a Finska.

Některé státy vstup Wikileaks předem zakázaly. Zapovězené jsou pro stránku například francouzské servery. Stránka nyní nouzově funguje na adrese http://213.251.145.96/.

MŮŽE SERVER VYŠACHOVAT KYBERÚTOK?

Hackeři už se několikrát pokusili WikiLeaks napadnout

Útok, který hackeři na WikiLeaks často používají, je označovaný jako Distributed Denial Of Service (DDoS) a znamená zahlcení serverů větším množstvím požadavků, než na které dokážou odpovědět. To pak může vést k jejich zhroucení nebo jsou administrátorem z preventivních důvodů odpojeny.

Útok je těžké zastavit, protože útočníci využívají až desítky tisíc počítačů po celém světě. Taková síť známá jako botnet využívá systémy nic netušících uživatelů, které napadl trojský kůň. Tyto počítače mohou vykonávat různou práci, kterou jim někdo na dálku zadá.

Může je dokonce i pronajmout. Ceny se pohybují už od sta dolarů za hodinu pro rozesílání spamu nebo právě k útoku typu DDoS.

FAKTA O WIKILEAKS

Mediální organizace WikiLeaks umožňuje anonymní publikaci tajných materiálů pocházejících z prostředí firem, státních institucí a dalších organizací. Je provozována neziskovou organizací Sunshine Press.

- Webová stránka WikiLeaks byla založena na konci roku 2006 několika lidmi. Jejich identita není známa. Ví se pouze, že mezi nimi byl Julian Assange a několik uprchlíků z Číny. Oficiálně začal server WikiLeaks fungovat v roce 2007.

Julian Assange v Ženevě (4. listopadu 2010)- Server tvrdí, že už uveřejnil víc tajných dokumentů výzvědných služeb než všechna ostatní média světa dohromady. Zároveň se mu prý vždy podařilo utajit zdroj informací a vyhrát všechny soudní spory. Podle provozovatelů WikiLeaks je důvěryhodnost každé informace před zveřejněním prověřována.

- Začátkem roku Assange prozradil, že o chod WikiLeaks se neustále stará asi pět lidí. Dalších zhruba 800 lidí jsou občasní spolupracovníci.

- Server je financován z darů soukromých lidí. Odmítá přijímat peníze od firem a vlád.

Stránka WikiLeaks, kde byly zveřejněny tajné depeše americké diplomacie (29. listopadu 2010)- Letos vyvolal server WikiLeaks několikrát celosvětový rozruch. V červenci zveřejnil 77 tisíc tajných zpráv z války v Afghánistánu a v říjnu statisíce utajovaných amerických dokumentů o válce v Iráku. Na konci listopadu pak dal veřejnosti k dispozici diplomatické depeše, které obsahovaly nelichotivé úsudky amerických diplomatů o osobnostech světové politiky.

- Server obdržel již několik ocenění, mimo jiné od organizace Amnesty International či britského magazínu The Economist. Letos v květnu jej americký deník New York Daily News zařadil mezi pět webových stránek, které mohou zcela změnit zpravodajství.

autor: ČTK

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na bostonský pochod odpůrců neonacismu přišly tisíce lidí. (19. srpna 2017)
Pochod konzervativců skončil předčasně, ulice Bostonu naplnili jejich odpůrci

Do bostonských ulic se v sobotu vydaly tisíce odpůrců nacionalistů. Provolávali hesla odsuzující neonacismus a nadřazenost bílé rasy. Hlavní akcí měl být ale...  celý článek

Katalánská policie prohledává trosky domu v Alcanaru, kde teroristům zřejmě pod...
Od výbuchu plynu po řežbu v Cambrils. Teror v Katalánsku krok za krokem

Útok v Barceloně byl činem teroristické buňky mladíků s kořeny v Maroku. Z chronologie událostí vyplývá, že původně chtěli vraždit ve velkém pomocí plynových...  celý článek

Younes Abouyaaquoub, jeden z podezřelých z teroristického útoku v Barceloně
Španělé mají nového podezřelého z útoku, posílí bezpečnost v letoviscích

Řidič dodávky, který ve čtvrtek při teroristickém útoku v Barceloně zabil 13 lidí, je možná stále naživu a na útěku. Podle zpravodajského serveru BBC News to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.