Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ústav pro studium totalitních režimů neplní své povinnosti, míní NKÚ

  8:35aktualizováno  8:35
Nejvyšší kontrolní úřad došel k závěru, že Ústav pro studium totalitních režimů (ÚSTR) a stejně tak Archiv bezpečnostních složek neplní své povinnosti. Kritika směřuje především na nedostatečné zveřejňování dokumentů z doby nesvobody a chyby ve výročních zprávách.

(ilustrační foto) | foto:  František Vlček, MAFRA

Povinnost ze zákona zpřístupňovat a zveřejňovat dokumenty podle NKÚ porušil jak ÚSTR, tak jemu podřízený Archiv bezpečnostních složek. Kontrolní úřad zkoumal činnost obou vědeckých institucí v letech 2012 až 2014. Kontroloři také tvrdí, že ve výročních zprávách ústavu a archivu chyběly některé podstatné informace o majetku a hospodaření.

Jedním z úkolů ÚSTR a Archivu bezpečnostních složek (ABS) je zveřejňovat dokumenty z doby nesvobody. Zaměstnanci ústavu proto dokumenty skenují a následně předávají archivu. Takový postup je ale podle NKÚ neefektivní.

„Zákonné rozdělení kompetencí, kdy Ústav má uloženu povinnost převádět bez zbytečného odkladu převzaté dokumenty do elektronické podoby a Archiv k dokumentům a archiváliím zabezpečuje přístup, je ve vztahu k práci s dokumenty nevyhovující,“ píše se v kontrolní zprávě, kterou NKÚ v pondělí vydal.

Státním kontrolorům také vadilo, že si oba vědecké ústavy dostatečně konkrétně nespecifikovaly některé vzájemné povinnosti. „Nebyl jednoznačně určen typ dokumentů, které lze převést do elektronické podoby, které lze převést pouze částečně a u kterých převod není možný,“ uvedli kontroloři.

Výhrady měl NKÚ také k revizi digitalizovaných dokumentů, která podle něj byla nedostatečná. Kontrolu měl podle dohody provádět ÚSTR, který tak ale nečinil. Kontrolu přebíraných skenů neprováděl ani archiv.

V souvislosti s kontrolou hospodaření ÚSTR a ABS přišli inspektoři NKÚ na to, že archiv nezařadil do účetnictví pozemky v Kanicích, které mají celkovou hodnotu asi 700 000 korun. Ústav a archiv prý navíc ve společných výročních zprávách z let 2012 až 2014 neuváděly podstatné informace týkající se majetku a hospodaření. Chyběly například údaje o probíhajících soudních sporech nebo o použitých účetních metodách.

Při kontrole hospodaření se inspektoři zajímali také o výdaje na personální změny v letech 2012 a 2013. Propouštění se tehdy týkalo především vedoucích pracovníků ÚSTR a ABS a bylo s ním spojeno několik pracovněprávních sporů. Obě instituce vyšly tyto personální změny na bezmála 5,2 milionu korun, zjistil NKÚ.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Polomy na Šumavě v okolí Nové Pece. Na snímku je silnice do Jeleních Vrchů.
Zákaz vstupu do lesů na Šumavě posvětili úředníci, může jít o život

Do známých turistických lokalit v okolí Nové Pece, Stožce ale i Horní Plané je od úterý zakázáno vstupovat. Lesy jsou nebezpečné kvůli sobotní bouřce, která v...  celý článek

Kolem poloviny studentů na školách ve městě Drammen má jiný mateřský jazyk než...
Učitelé mají smůlu. Víc než miliarda z kariérního řádu půjde na inkluzi

Velká část peněz určených na neschválený kariérní řád, konkrétně více než miliarda korun, poputuje nakonec příští rok na inkluzi. V úterý o tom podle zjištění...  celý článek

Stavba dálnice D8 v Prackovicích nad Labem.
Ústavní stížnost míří na část stavebního zákona, která omezuje spolky

Nedávno přijatá novela stavebního zákona míří k Ústavnímu soudu. Stížnost podává sedmnáct senátorů. Napadají tu část novely, která ruší možnost účasti spolků...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.