Rekultivovaná krajina po těžbě uhlí je na Mostecku, Chomutovsku, Teplicku i Ústecku.

Rekultivovaná krajina po těžbě uhlí je na Mostecku, Chomutovsku, Teplicku i Ústecku. | foto: Karel Pešek, MF DNES

Ústecký kraj dal mnohamilionovou zakázku firmě, kterou nikdo nezná

  • 67
Ústecký kraj zaplatí téměř 30 milionů korun na propagaci rekultivovaných děr a výsypek po těžbě uhlí firmě, kterou v oboru nikdo nezná. Zakázku, kterou kritici již dříve označili za plýtvání penězi, zadali firmě REMA Media. Společnost vznikla pouhé tři týdny před výběrovým řízením.

Firma od kraje z veřejných peněz inkasuje 29,76 milionu korun na kampaň, která má "zvýšit podíl trvale udržitelného cestovního ruchu". Propagovat má 58 obcí na Ústecku, Teplicku, Mostecku a Chomutovsku, které jsou zasažené těžbou hnědého uhlí.

Propagace za 43 milionů korun

REMA Media má za téměř 30 milionů vyrobit webové stránky s mapovými vrstvami a 3D modely, vytisknout 30 tisíc letáků a zajistit promítání propagačních spotů na LED obrazovkách.

Spoty na LED obrazovkách se mají objevit v deseti krajích Česka, webové stránky prý budou hotové do konce roku.

Vedle firmy REMA Media se tendru účastnil už jen živnostník Milan Böhm, který už dříve dostal zakázku za 7,5 milionu na propagaci Krušných Hor.

Zbylé peníze z celkových 43 milionů korun na propagační kampaň zaplatí výrobu filmu, poznávací cestu a uspořádání tematické konference.

Kraj dá do projektu 6,5 milionů korun, zbylé peníze poskytl Úřad regionální rady Severozápad z evropských dotací.

"Sekundárně pak bude propagován celý Ústecký kraj," říká mluvčí kraje Magdalena Hanáčková. Podle původních plánů kraje měla kampaň začít už 1. ledna, nyní se její zpožděný start plánuje na únor.

Výše částky na propagaci rekultivovaných míst již dříve překvapila lidi z oboru i politiky. REMA Media totiž zajišťuje jen část kampaně, byť hlavní. Celkové náklady projektu jsou 43 milionů korun a většinu zaplatí evropská dotace. Do kampaní, zvlášť z veřejných peněz, se přitom zpravidla investují o řád nižší částky.

"To jsou strašné peníze, ty zase skončí bůhví u koho. Chtěl bych být kamarádem radního, který ty peníze bude rozdělovat," prorokoval 16. listopadu kritik dotačních programů senátor Jaroslav Kubera (o kritice drahé kampaně čtěte zde).

Firma byla stará jen tři týdny

Ten samý den se do obchodního rejstříku zapsala firma REMA Media se sídlem v Dobříši a krajští radní jí o pár dní později, 7. prosince, přidělili hlavní balík peněz. V zadání tendru přitom bylo, že uchazeč musí doložit seznam významných služeb obdobného charakteru poskytnutých v posledních třech letech.

"V době, kdy usilovala o zakázku, nemohla mít žádné reference. Samozřejmě jí nikdo nezná," komentoval to například šéf reklamní agentury Attractive Michal Šebesta.

Stejně mluví i Jan Patera z nejvlivnějšího oborového časopisu Marketing a Media. "Těžko mohu znát práci této firmy. Je otázka, zda nevznikla za účelem zajištění právě této zakázky," říká.

Zarazí i webová prezentace firmy REMA Media. Nelze tam dohledat žádné reference ani portfolio produktů. "Takhle nevypadá profesionální reklamní agentura," říká Matouš Fridrich z agentury Loosers.

Nepátrám, jak dlouho firmy existují, říká radní

MF DNES se s jednatelem firmy REMA Media Nikolou Levojevičem dva dny pokoušela spojit, na mail však neodpovídal a telefon měl vypnutý.

Krajský radní pro cestovní ruch Radek Vonka odmítl zakázku komentovat. "K uvedenému projektu se nebudu vyjadřovat. Není z mého ranku kompetencí," řekl pouze.

Krajský radní a vicehejtman Pavel Kouda kampani věří. "Budeme dohlížet na to, aby se to smysluplně realizovalo," řekl. Jak dlouho firma existuje, ho prý nezajímá. "Já nepátrám, jestli nějaká firma existuje dva tři dny nebo měsíc," poznamenal.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video