Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ústecký člen ODS získal monopol na dopravní reklamu

  17:09
Statisíce korun za reklamu v ústecké městské hromadné dopravě už nejdou přímo na konto Dopravního podniku města Ústí nad Labem. Akciová společnost, stoprocentně vlastněná městem a kontrolovaná představiteli ODS, totiž přenechala veškeré reklamní plochy nalézající se uvnitř trolejbusů a autobusů i na nich soukromé firmě člena ODS.
Od července už reklamu do trolejbusů a autobusů v Ústí nezajišťuje samotný Dopravní podnik, ale ve veřejné soutěži tento lukrativní trh získala firma Bus Promotion.

Od července už reklamu do trolejbusů a autobusů v Ústí nezajišťuje samotný Dopravní podnik, ale ve veřejné soutěži tento lukrativní trh získala firma Bus Promotion. | foto: MF DNES

Firma Bus Promotion, která má nyní monopol na reklamu v městské hromadné dopravě, patří členovi ODS Josefu Horálkovi. Ten pochází z neštěmické organizace, podobně jako Petr Ryšavý, sedící v představenstvu podniku. Oba navíc spojuje společné podnikání kolem vzniku čtvrti Nové Skorotice, kde obchodovali s pozemky.

ODS ale náznaky protekce ostře odmítá a poukazuje přitom na to, že Bus Promotion získala desetiletou smlouvu na reklamu v řádném výběrovém řízení. Podle ústeckého primátora Jana Kubaty (ODS), který je i předsedou představenstva Dopravního podniku, je přechod k monopolnímu výrobci reklam pro firmu jednoznačně výhodný.

Výnosy 3,5 milionu
"Firma Bus Promotion předložila nejvýhodnější nabídku a takovéto zajištění služby není žádný výmysl, který by byl výjimečný. Pro Dopravní podnik to znamená jak zaručený příjem, tak snížení stavu zaměstnanců a v tomto směru je to z ekonomického pohledu pro představenstvo výhodné," řekl Kubata.

O jak lukrativní obchod jde, se zcela přesně nedá zjistit, zástupci dopravce neupřesnili ani po žádosti MF DNES čistý zisk z reklamy, pouze výnosy, z nichž se musely ještě platit další položky. "Výnosy v roce 2007 byly 3,5 milionu korun. Ale i náklady byly vysoké - mzdy a odměny dvou zaměstnanců a tří externistů, materiál, energie, telefony, pravidelná výměna letáků a další. Proto zisk byl samozřejmě nižší než uvedených 3,5 milionu korun," uvedl mluvčí Dopravního podniku Milan Knotek.

Bus Promotion reklamu na svá bedra převzala od 1. července. "Podle uzavřené smlouvy o spolupráci bude platit Dopravnímu podniku měsíčně 200 000 korun bez DPH. Navíc za poskytnutí know-how ještě zaplatila 750 000 korun," upřesnil Knotek podmínky dohody.

Reklamní společnost tak část tržeb musí pravidelně odvádět dopravci. "Jednoduše řečeno, bez ohledu na to, jaké budou mít zisky, garantují Dopravnímu podniku pevný příjem," argumentuje Kubata, proč se město "muselo" náhle zbavit výnosného podnikání.

Do výběrového řízení na reklamní monopol se vedle vítězné firmy přihlásily ještě dvě další agentury, Roxy II a Predvo.

"Byla vybrána firma s jednoznačně nejvýhodnější finanční nabídkou," podotkl ještě Knotek.

Rok stará firma Bus Promotion ovládla na dlouhé roky trh s reklamou v ústecké dopravě. Je za ní občanský demokrat Horálek, který podnikal se členem představenstva dopravce Ryšavým. Ve vedení podniku pak sedí i další občanští demokraté. Ti tvrdí, že byznys je čistý.

Zastupitel za opoziční Sdružení pro zdraví, sport a prosperitu Tomáš Jelínek sice nepatří k přímým kritikům dohody mezi Dopravním podnikem a Bus Promotion, ale poukazuje na omezenou možnost zastupitelstva do takových věcí zasahovat. Jednoduše řečeno: co si ve vedení podniku dohodnou, není možné kontrolovat. "O této dohodě jako zastupitel nic nevím. Dopravní podnik města Ústí je akciová společnost a o takových záležitostech zastupitelstvo nerozhoduje. Ani nevím, že pan Horálek vlastní nějakou společnost, která reklamu získala. Ale pokud vyhlášené výběrové řízení proběhlo transparentním způsobem, tak proti tomu nelze říci ani slovo," míní Jelínek.

Výběrové řízení? O tom nic nevíme

Zarážející je ale důvod, proč se do výběrového řízení na dlouhodobého monopolního dodavatele reklam do autobusů a trolejbusů přihlásili jen tři zájemci. MF DNES v anketě mezi majiteli reklamních agentur v Ústí zjistila, že málokdo měl o výběru tušení.

"Něco takového proběhlo? My nic nevíme, přitom jsme do Dopravního podniku už několikrát dávali cenové nabídky, ale ke spolupráci byli hluší," řekl jeden z nich, který si nepřál zveřejnit jméno.

Kubata oponuje: "Byla vypsána zcela standardní soutěž. Dopravní podnik je akciová společnost a pohybuje se v souladu se zákonem. My jsme vypsali výběrové řízení a zvítězila nejlepší nabídka."

Potíže byly už dřív
Získat podobně lukrativní zakázku, jako se to podařilo před rokem založené Bus Promotion, je podle jejích ústeckých konkurentů v oblasti reklamy trefa do černého. Tvrdí, že kdyby o vypsané soutěži věděli, určitě by do toho šli. Společnost totiž touto cestou kromě jiného získá už zaběhnutou praxi se stálými klienty.

"To víte, že je to hodně lukrativní, ale nepsaný monopol na reklamu u Dopravního podniku tady byl vlastně vždy. My jsme se k jedné takové zakázce dostávali hodně složitým způsobem. Náš zákazník trval na tom, že polep autobusu budeme dělat my. A bylo to hodně složité, protože dřív to ze zásady dělala jen jedna jediná firma. Nakonec to náš klient s nějakým příplatkem vymohl a my to mohli vyrobit," popisuje své zkušenosti další majitel jedné reklamní agentury, který stejně jako ostatní nechtěl zveřejnit své jméno.

"Takový kšeft ať si nechají"
Podle dalšího bude nyní hodně záležet na tom, jaké ceny Bus Promotion nasadí.

"U těch malých letáků to je malonákladová výroba. Je to sice poměrně levné, ale z hlediska účinku reklamy to je všechno špatně. Ale je to otázka ceny. Moc bych nesázel ani na ty televize, co v autobusech chtějí zavádět. Aby sehnali pořádnou reklamu, to by museli objet půl republiky. To funguje hlavně v zahraničí, možná ještě v Praze, kde je toho hodně a často se to mění. Kdo ale bude chtít v Ústí cestou poslouchat, kde třeba dělají nejlepší razítka? Takový kšeft, to ať si klidně nechají," míní naopak další majitel reklamní agentury.

Podle internetových stránek Bus Promotion ale právě taková reklama účinek má. "Vozidla MHD najezdí až 7 500 km měsíčně po celém městě a přilehlém okolí a loni přepravila 76 milionů lidí, tedy potenciálních klientů. Vozy pravidelně střídají číslo linky, na kterých jezdí, čímž dosahují účinnosti po celém městě a okolí. Hlavní náskok oproti konkurenci získáte díky exkluzivní síti reklamních ploch v autobusech a trolejbusech, jejich interiérech a na sloupech trakčního vedení," lákají klienty na internetu v Bus Promotion.

Nejdražší reklama je v Ústí
Už tak lákavé ovšem nebudou pro inzerenty některé ceny. Zatímco například celoroční reklama na autobuse v Děčíně vyjde na 48 tisíc, Litvínově na 45, Mostě na 55, v Ústí zákazník zaplatí 60 tisíc. O celých deset tisíc je pak v Ústí oproti Mostu dražší roční pronájem celého kloubového autobusu, v Ústí vyjde na 90 tisíc korun.

Přibližně srovnatelné jsou ceny u reklamních letáků. Například v Mostě za vyvěšení letáku formátu A4 na čtrnáct dní zaplatíte 24 korun, v Ústí jen 15,60 při umístění na výšku, na šířku 24 korun. Ovšem uváděné ceny v Ústí i Mostě jsou bez daně z přidané hodnoty a zatímco v Mostě při větší nebo delší objednávce dostanete slevu, v Ústí nic takového neexistuje.

Nejvyšší ceny na první pohled mají v Děčíně, kde za leták zaplatíte 42 korun, jenže to už je cena s DPH a při větší objednávce i tady slevy dávají.

Jak to dělají jinde
Jiné dopravní podniky ve větších městech v kraji stejnou cestou jako vedení Dopravního podniku města Ústí nad Labem jít nechtějí. Veškerou reklamu si sám dělá Dopravní podnik města Děčín a příjem pro firmu, která je podstatně menší než ústecký Dopravní podnik, není zanedbatelný. Například jen loni za letáky v autobusech získala kolem 700 tisíc korun.

"My si reklamu děláme sami. Když ale někdo chce velkoplošnou reklamu na celý autobus, to neděláme. My jen pronajímáme reklamní plochu a zákazníkům doporučíme některou z reklamních agentur, se kterými spolupracujeme. Tam si to domluví a výrobu zaplatí," popsal situaci ředitel Dopravního podniku Bohumil Bárta.

Příjem z reklamy odmítl prozradit Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova. Ředitel Milan Dundr pouze připustil, že výnosy z reklamy zlepšují hospodářský výsledek společnosti. "Reklamu zajišťuje vlastní obchodní oddělení a o prodeji práv neuvažujeme, a to především z důvodu potřeby maximální kontroly obsahu reklamních sdělení," sdělil Dundr.

Desetiletý monopol
Společnost Bus Promotion tak jako jediná v kraji má na reklamu desetileté výhradní právo. Že může jít v případě, kdy si zajistí dostatek klientů, o lukrativní obchod, sama naznačuje, když směrem k potencionálním zákazníkům zdůrazňuje svou největší konkurenční výhodu.

Do budoucna firma plánuje i několik novinek. Například už příští rok by měl začít fungovat informační systém LCD obrazovek, nazvaný Cityscreen. Cestující by tak v autobusech nebo trolejbusech mohli za jízdy sledovat reklamní šoty.

Výhrady kritiků, kteří naznačují, že si takto členové ODS "přihrávají" výhodné obchody, nechtěl jednatel a většinový vlastník Bus Promotion Josef Horálek nijak komentovat. "Nebudu vám nic říkat, i kdybyste byl ministr," ohradil se, když chtěla MF DNES znát jeho názor.

Firmu založil se svým společníkem Petrem Lipšem teprve před rokem. V obchodním rejstříku má zapsán základní kapitál 200 tisíc korun.

Lidi nepřetáhli
Ve firmě právě přebírají know-how Dopravního podniku, takže ne všechny nabídky, které najdete na internetu, fungují tak, jak se dočtete. Například reklamu na trakčním sloupu nyní získáte mnohem výhodněji. Místo 25 tisíc za reklamu v centru nyní získáte celý sloup za 350 korun měsíčně.

"Ještě nemáme všechno převzaté, tak máme slevy. Třeba nám chybí držáky na reklamy," řekl včera spolumajitel firmy Lipš.

Bus Promotion také měla zájem o zaměstnance, kteří v reklamním oddělení Dopravního podniku pracovali, a nabízela jim práci, neuspěla. "Pan Horálek s dvěma pracovnicemi opakovaně jednal, nastoupit měly 1. srpna, ale ony neměly zájem," řekl včera Knotek. 

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...