Ústecký člen ODS získal monopol na dopravní reklamu

  17:09
Statisíce korun za reklamu v ústecké městské hromadné dopravě už nejdou přímo na konto Dopravního podniku města Ústí nad Labem. Akciová společnost, stoprocentně vlastněná městem a kontrolovaná představiteli ODS, totiž přenechala veškeré reklamní plochy nalézající se uvnitř trolejbusů a autobusů i na nich soukromé firmě člena ODS.
Od července už reklamu do trolejbusů a autobusů v Ústí nezajišťuje samotný Dopravní podnik, ale ve veřejné soutěži tento lukrativní trh získala firma Bus Promotion.

Od července už reklamu do trolejbusů a autobusů v Ústí nezajišťuje samotný Dopravní podnik, ale ve veřejné soutěži tento lukrativní trh získala firma Bus Promotion. | foto: MF DNES

Firma Bus Promotion, která má nyní monopol na reklamu v městské hromadné dopravě, patří členovi ODS Josefu Horálkovi. Ten pochází z neštěmické organizace, podobně jako Petr Ryšavý, sedící v představenstvu podniku. Oba navíc spojuje společné podnikání kolem vzniku čtvrti Nové Skorotice, kde obchodovali s pozemky.

ODS ale náznaky protekce ostře odmítá a poukazuje přitom na to, že Bus Promotion získala desetiletou smlouvu na reklamu v řádném výběrovém řízení. Podle ústeckého primátora Jana Kubaty (ODS), který je i předsedou představenstva Dopravního podniku, je přechod k monopolnímu výrobci reklam pro firmu jednoznačně výhodný.

Výnosy 3,5 milionu
"Firma Bus Promotion předložila nejvýhodnější nabídku a takovéto zajištění služby není žádný výmysl, který by byl výjimečný. Pro Dopravní podnik to znamená jak zaručený příjem, tak snížení stavu zaměstnanců a v tomto směru je to z ekonomického pohledu pro představenstvo výhodné," řekl Kubata.

O jak lukrativní obchod jde, se zcela přesně nedá zjistit, zástupci dopravce neupřesnili ani po žádosti MF DNES čistý zisk z reklamy, pouze výnosy, z nichž se musely ještě platit další položky. "Výnosy v roce 2007 byly 3,5 milionu korun. Ale i náklady byly vysoké - mzdy a odměny dvou zaměstnanců a tří externistů, materiál, energie, telefony, pravidelná výměna letáků a další. Proto zisk byl samozřejmě nižší než uvedených 3,5 milionu korun," uvedl mluvčí Dopravního podniku Milan Knotek.

Bus Promotion reklamu na svá bedra převzala od 1. července. "Podle uzavřené smlouvy o spolupráci bude platit Dopravnímu podniku měsíčně 200 000 korun bez DPH. Navíc za poskytnutí know-how ještě zaplatila 750 000 korun," upřesnil Knotek podmínky dohody.

Reklamní společnost tak část tržeb musí pravidelně odvádět dopravci. "Jednoduše řečeno, bez ohledu na to, jaké budou mít zisky, garantují Dopravnímu podniku pevný příjem," argumentuje Kubata, proč se město "muselo" náhle zbavit výnosného podnikání.

Do výběrového řízení na reklamní monopol se vedle vítězné firmy přihlásily ještě dvě další agentury, Roxy II a Predvo.

"Byla vybrána firma s jednoznačně nejvýhodnější finanční nabídkou," podotkl ještě Knotek.

Rok stará firma Bus Promotion ovládla na dlouhé roky trh s reklamou v ústecké dopravě. Je za ní občanský demokrat Horálek, který podnikal se členem představenstva dopravce Ryšavým. Ve vedení podniku pak sedí i další občanští demokraté. Ti tvrdí, že byznys je čistý.

Zastupitel za opoziční Sdružení pro zdraví, sport a prosperitu Tomáš Jelínek sice nepatří k přímým kritikům dohody mezi Dopravním podnikem a Bus Promotion, ale poukazuje na omezenou možnost zastupitelstva do takových věcí zasahovat. Jednoduše řečeno: co si ve vedení podniku dohodnou, není možné kontrolovat. "O této dohodě jako zastupitel nic nevím. Dopravní podnik města Ústí je akciová společnost a o takových záležitostech zastupitelstvo nerozhoduje. Ani nevím, že pan Horálek vlastní nějakou společnost, která reklamu získala. Ale pokud vyhlášené výběrové řízení proběhlo transparentním způsobem, tak proti tomu nelze říci ani slovo," míní Jelínek.

Výběrové řízení? O tom nic nevíme

Zarážející je ale důvod, proč se do výběrového řízení na dlouhodobého monopolního dodavatele reklam do autobusů a trolejbusů přihlásili jen tři zájemci. MF DNES v anketě mezi majiteli reklamních agentur v Ústí zjistila, že málokdo měl o výběru tušení.

"Něco takového proběhlo? My nic nevíme, přitom jsme do Dopravního podniku už několikrát dávali cenové nabídky, ale ke spolupráci byli hluší," řekl jeden z nich, který si nepřál zveřejnit jméno.

Kubata oponuje: "Byla vypsána zcela standardní soutěž. Dopravní podnik je akciová společnost a pohybuje se v souladu se zákonem. My jsme vypsali výběrové řízení a zvítězila nejlepší nabídka."

Potíže byly už dřív
Získat podobně lukrativní zakázku, jako se to podařilo před rokem založené Bus Promotion, je podle jejích ústeckých konkurentů v oblasti reklamy trefa do černého. Tvrdí, že kdyby o vypsané soutěži věděli, určitě by do toho šli. Společnost totiž touto cestou kromě jiného získá už zaběhnutou praxi se stálými klienty.

"To víte, že je to hodně lukrativní, ale nepsaný monopol na reklamu u Dopravního podniku tady byl vlastně vždy. My jsme se k jedné takové zakázce dostávali hodně složitým způsobem. Náš zákazník trval na tom, že polep autobusu budeme dělat my. A bylo to hodně složité, protože dřív to ze zásady dělala jen jedna jediná firma. Nakonec to náš klient s nějakým příplatkem vymohl a my to mohli vyrobit," popisuje své zkušenosti další majitel jedné reklamní agentury, který stejně jako ostatní nechtěl zveřejnit své jméno.

"Takový kšeft ať si nechají"
Podle dalšího bude nyní hodně záležet na tom, jaké ceny Bus Promotion nasadí.

"U těch malých letáků to je malonákladová výroba. Je to sice poměrně levné, ale z hlediska účinku reklamy to je všechno špatně. Ale je to otázka ceny. Moc bych nesázel ani na ty televize, co v autobusech chtějí zavádět. Aby sehnali pořádnou reklamu, to by museli objet půl republiky. To funguje hlavně v zahraničí, možná ještě v Praze, kde je toho hodně a často se to mění. Kdo ale bude chtít v Ústí cestou poslouchat, kde třeba dělají nejlepší razítka? Takový kšeft, to ať si klidně nechají," míní naopak další majitel reklamní agentury.

Podle internetových stránek Bus Promotion ale právě taková reklama účinek má. "Vozidla MHD najezdí až 7 500 km měsíčně po celém městě a přilehlém okolí a loni přepravila 76 milionů lidí, tedy potenciálních klientů. Vozy pravidelně střídají číslo linky, na kterých jezdí, čímž dosahují účinnosti po celém městě a okolí. Hlavní náskok oproti konkurenci získáte díky exkluzivní síti reklamních ploch v autobusech a trolejbusech, jejich interiérech a na sloupech trakčního vedení," lákají klienty na internetu v Bus Promotion.

Nejdražší reklama je v Ústí
Už tak lákavé ovšem nebudou pro inzerenty některé ceny. Zatímco například celoroční reklama na autobuse v Děčíně vyjde na 48 tisíc, Litvínově na 45, Mostě na 55, v Ústí zákazník zaplatí 60 tisíc. O celých deset tisíc je pak v Ústí oproti Mostu dražší roční pronájem celého kloubového autobusu, v Ústí vyjde na 90 tisíc korun.

Přibližně srovnatelné jsou ceny u reklamních letáků. Například v Mostě za vyvěšení letáku formátu A4 na čtrnáct dní zaplatíte 24 korun, v Ústí jen 15,60 při umístění na výšku, na šířku 24 korun. Ovšem uváděné ceny v Ústí i Mostě jsou bez daně z přidané hodnoty a zatímco v Mostě při větší nebo delší objednávce dostanete slevu, v Ústí nic takového neexistuje.

Nejvyšší ceny na první pohled mají v Děčíně, kde za leták zaplatíte 42 korun, jenže to už je cena s DPH a při větší objednávce i tady slevy dávají.

Jak to dělají jinde
Jiné dopravní podniky ve větších městech v kraji stejnou cestou jako vedení Dopravního podniku města Ústí nad Labem jít nechtějí. Veškerou reklamu si sám dělá Dopravní podnik města Děčín a příjem pro firmu, která je podstatně menší než ústecký Dopravní podnik, není zanedbatelný. Například jen loni za letáky v autobusech získala kolem 700 tisíc korun.

"My si reklamu děláme sami. Když ale někdo chce velkoplošnou reklamu na celý autobus, to neděláme. My jen pronajímáme reklamní plochu a zákazníkům doporučíme některou z reklamních agentur, se kterými spolupracujeme. Tam si to domluví a výrobu zaplatí," popsal situaci ředitel Dopravního podniku Bohumil Bárta.

Příjem z reklamy odmítl prozradit Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova. Ředitel Milan Dundr pouze připustil, že výnosy z reklamy zlepšují hospodářský výsledek společnosti. "Reklamu zajišťuje vlastní obchodní oddělení a o prodeji práv neuvažujeme, a to především z důvodu potřeby maximální kontroly obsahu reklamních sdělení," sdělil Dundr.

Desetiletý monopol
Společnost Bus Promotion tak jako jediná v kraji má na reklamu desetileté výhradní právo. Že může jít v případě, kdy si zajistí dostatek klientů, o lukrativní obchod, sama naznačuje, když směrem k potencionálním zákazníkům zdůrazňuje svou největší konkurenční výhodu.

Do budoucna firma plánuje i několik novinek. Například už příští rok by měl začít fungovat informační systém LCD obrazovek, nazvaný Cityscreen. Cestující by tak v autobusech nebo trolejbusech mohli za jízdy sledovat reklamní šoty.

Výhrady kritiků, kteří naznačují, že si takto členové ODS "přihrávají" výhodné obchody, nechtěl jednatel a většinový vlastník Bus Promotion Josef Horálek nijak komentovat. "Nebudu vám nic říkat, i kdybyste byl ministr," ohradil se, když chtěla MF DNES znát jeho názor.

Firmu založil se svým společníkem Petrem Lipšem teprve před rokem. V obchodním rejstříku má zapsán základní kapitál 200 tisíc korun.

Lidi nepřetáhli
Ve firmě právě přebírají know-how Dopravního podniku, takže ne všechny nabídky, které najdete na internetu, fungují tak, jak se dočtete. Například reklamu na trakčním sloupu nyní získáte mnohem výhodněji. Místo 25 tisíc za reklamu v centru nyní získáte celý sloup za 350 korun měsíčně.

"Ještě nemáme všechno převzaté, tak máme slevy. Třeba nám chybí držáky na reklamy," řekl včera spolumajitel firmy Lipš.

Bus Promotion také měla zájem o zaměstnance, kteří v reklamním oddělení Dopravního podniku pracovali, a nabízela jim práci, neuspěla. "Pan Horálek s dvěma pracovnicemi opakovaně jednal, nastoupit měly 1. srpna, ale ony neměly zájem," řekl včera Knotek. 

Autor:

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

Rvačka na lesbi show. Policista zbil pět dívek i ochranku smíchovského klubu

14. března 2024  13:49,  aktualizováno  14:10

Silně opilý policista v uniformě brutálně napadl a zaklekl 19letou dívku. Ta skončila v nemocnici....

Babiš se ptal na děti Lipavského. Nešlo o kompro, tvrdí. Za vulgarity se omlouvá

11. března 2024  15:14,  aktualizováno  16:57

Předseda hnutí ANO a expremiér Andrej Babiš v neděli u svých spolupracovníků poptal citlivé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pokud budeme ohroženi, jsme připraveni na jadernou válku, prohlásil Putin

13. března 2024  6:16,  aktualizováno  10:03

Sledujeme online Rusko rozmístí vojáky a zbraně u hranic s Finskem, prohlásil ruský prezident Vladimir Putin. Vstup...

Přímý konflikt Ruska s NATO je už jen krok od třetí světové války, hrozí Putin

18. března 2024  10:46

Ruský diktátor Vladimir Putin v pondělí varoval Západ, že přímý konflikt mezi Ruskem a NATO by...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Wehrmacht na Václaváku. Kluka z ikonické fotky zavraždili v Osvětimi

13. března 2024

Seriál Ruce zaťaté v pěst a bezmoc českých strážníků. Tak Pražané před pětaosmdesáti lety „vítali“ německé...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Palestincům v Gaze bezprostředně hrozí hladomor, bijí na poplach OSN i USA

19. března 2024  11:04

Akutní nedostatek jídla v palestinském Pásmu Gazy už je natolik závažný, že tamním civilistům...

Soud znovu uložil podmínky pro čtyři muže za tragický pád mostu ve Vilémově

19. března 2024  11:01

Odvolací soud v Pardubicích v pondělí dopoledne znovu uložil podmínky čtyřem mužům obžalovaným...

Odvolací soud potvrdil ženě z Olomoucka 13 let za vraždu desetiměsíční dcery

19. března 2024

Vrchní soud potvrdil ženě z Olomoucka 13 let vězení za vraždu její desetiměsíční dcery. Zamítl...

Zemřel král Karel III., šířila ruská média. Počkat, proč o tom nepíšou Britové?

19. března 2024  10:56

Ruská média vyvolala v pondělí odpoledne kontroverze, když vyslala do světa falešnou zprávu o smrti...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...