Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nové plavidlo poříční policie vidí i na dno řeky

  13:31aktualizováno  13:31
Ústecká poříční policie získala v mnohém výjimečné plavidlo. Například zatímco člun uhání po hladině Labe rychlostí až 60 kilometrů za hodinu, na obrazovce v kabině se objevují podrobné 3D záběry dna řeky.

Plavidlo Faster 650 cat bylo postavené na zakázku. Plout může i v místech, kde je jen 35 centimetrů vody. | foto: Petr KreutzerMF DNES

"Tady plavou ryby," ukazuje velitel poříční policie Dušan Güttner na obrazovku při plavbě po Labi. Sonar je velmi výkoný a dobře vidí i ve špinavé vodě. Güttner si může obraz čtyřikrát přiblížit.

"V Žernoseckém jezeře jsme si prohlíželi potopené auto a loď, které tam mají potápěči," říká Güttner. Pokud policisté na dně něco objeví, mohou k místu díky zabudované GPS snadno poslat potápěče.

Hliníkový katamarán se dvěma hermeticky uzavřenými kýly je velmi stabilní a údajně nepotopitelný. I kdyby byl člun zalitý vodou, snadno se vypustí. Lehce se s ním manévruje a díky dvěma motorům se může otočit na místě.

Otevíratelná příď umožňuje, aby lidé a předměty snadno připlouvali až do lodi. "Dosud jsme museli mrtvá těla zavázat za nohy a složitě tahat do lodi," přibližuje Güttner.

Plavidlo bylo postavené na zakázku

Plavidlo Faster 650 cat bylo postavené na zakázku a jako jedno z prvních má již také nové policejní znaky. Zkonstruované bylo hlavně pro nasazení při záplavách. Uveze 10 lidí a 1800 kilogramů materiálu. Má nízký ponor, plout může i v místech, kde je jen 35 centimetrů vody, což je dobré pro proplouvání zatopenými vesnicemi a městy.

Fotogalerie

Do člunu lze lehce zabudovat i čerpadlo a policisté mohou přímo z lodi hasit nebo případně plnit cisterny. Člun je plný zdravotnického materiálu, jsou v něm lékárny, nosítka, resuscitační prostředky a vaky k podpoře dýchání.

Součástí kompletu je i auto s podvalníkem, na kterém lze člun kamkoli převézt. Auto je plné další techniky, včetně elektrocentrály s velmi výkonným osvětlením pro případ výpadku elektřiny při povodních. Na plný výkon vydrží svítit osm hodin, dobře vidět je ale i při polovičním výkonu, který dobu provozu zdvojnásobí.

Loď a příslušenství vyšly na necelé tři miliony korun, auto na 1,8 milionu korun. Zaplatila je Evropská unie.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Protestní setkání školských odborů a zástupců vysokých škol a asociací ve...
Vysoké školy chtějí přidat nejméně tři miliardy, jinak přijdou protesty

Vysoké školy očekávají, že jim vláda v rozpočtu na příští rok přidá alespoň tři miliardy korun oproti loňskému roku. Pokud přidá méně, jsou připraveny...  celý článek

Předseda ODS Petr Fiala představil 17. srpna v Praze takzvanou Vyšehradskou...
Zaorálek sehraje užitečného idiota, tvrdí ODS. Chybí jí střet s Babišem

ODS si stěžuje, že jí chybí konfrontace předsedy Petra Fialy s šéfem ANO Andrejem Babišem. Duel Babiše s ministrem zahraničí Lubomírem Zaorálkem na Nově...  celý článek

Z domů na okraji Týna nad Vltavou jsou chladicí věže nepřehlédnutelné. Snímek...
Potřebujeme nové jaderné bloky, jen ČEZ to neutáhne, notovali si politici

Byla to až dojemná shoda. Politici napříč stranami byli v pátek ve Sněmovně za jedno, že je nutné postavit další jaderné bloky. Zástupci dvou největších stran...  celý článek

Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak
Alternativní, nebo přirozený? Normální porod chápe každý jinak

Chcete porod bez léků a věčného vyrušování, jenže lékaři vás označí za alternativní matku.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.