Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ústavní soud: Ne všichni byli proti Klausovi

  15:44aktualizováno  16:12
Pokud by chtěl někdo zpochybňovat soudcovskou spravedlnost, má k tomu další možnost. A to dokonce v případě sporu kolem prezidenta. Někteří ústavní soudci dnes dali najevo, že měli odlišný názor na rozsudek, podle něhož neměl prezident právo jmenovat Jaroslava Bureše místopředsedou Nejvyššího soudu.
Prezident Klaus má po dnešku další argumenty pro zpochybňování rozsudku Ústavního soudu.

Prezident Klaus má po dnešku další argumenty pro zpochybňování rozsudku Ústavního soudu. | foto: iDNES.cz

Je to teprve několik dnů, co prezident Václav Klaus prohrál další spor u Ústavního soudu s šéfkou Nejvyššího soudu Brožovou. Tamní soudci rozhodli, že prezident neměl právo dosadit Bureše do Nejvyššího soudu. Zároveň také zrušili Burešovu funkci, takže ten se ocitl bez místa. - více zde

Jenže internetové stránky Ústavního soudu dnes poodhalily zákulisí tohoto rozhodování. Z textu zveřejněného verdiktu vyplývá, že pět soudců mělo jiný názor než ten, který byl nakonec veřejně oznámený - tedy ten většinový. 

Podle čtyř soudců včetně předsedy Ústavního soudu (ÚS) Pavla Rychetského měla být žaloba odmítnuta bez projednání, Eliška Wagnerová naopak navrhovala ještě jednoznačnější verdikt ve prospěch Brožové.

Nejde ale o žádnou vzpouru. Na Ústavním soudu je obvyklé, že pokud má menšina soudců jiný názor, je jejich postoj také publikován. Děje se tak v řadě jiných případů.

Rychetský: Neměli jsme se tím vůbec zabývat
Nejzajímavější je stanovisko samotného předsedy Rychetského, protože ten bývá označován spíše za protivníka Klause. Dlouhá léta byl totiž jedním z nejvýraznějších politiků ČSSD a své členství ukončil jen kvůli příchodu na Ústavní soud.

"Odlišné stanovisko směřuje jak proti výrokům nálezu, tak proti právním argumentacím obsaženým v odůvodnění nálezu," píše v úvodu Rychetský.

Ten svůj nesouhlas staví na jednom zásadním argumentu -  podle něj se totiž ústavní soudci neměli sporem vůbec zabývat.  A tím pádem neměli dát Brožové vůbec za pravdu. Protože, slovy Rychetského, nešlo o spor "státních orgánů o rozsah jejích kompetencí".

Brožová "pouze" namítala, že prezident neměl právo jmenovat Bureše místopředsedou Nejvyššího soudu. A odvolávala se hlavně na to, že by šlo o prolomení zvyklostí, jelikož zatím byl u tohoto soudu vždy jeden místopředseda.

K Rychetskému se přidali ještě další tři muži - Jiří Nykodým, Jan Musil a Vladimír Kůrka. I oni byli pro odmítnutí Brožové. "Není zřetelného důvodu, aby sporná otázka, z jakých soudců může prezident vybírat kandidáty na posty předsedy a místopředsedů Nejvyššího soudu, mohla nabýt rozměrů ústavněprávních," podotýká Kůrka.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Předseda lidovců Pavel Bělobrádek po jednání celostátního výboru KDU-ČSL (18....
Peníze, které necháme rodinám, nikdo nevytuneluje, říká Bělobrádek

Máme své návrhy na pomoc rodinám s dětmi spočítané na šedesát miliard, říká předseda KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. „Tyto peníze zůstanou v rodinách, nikdo je...  celý článek

O půlnoci vypršela aktivistům smlouva, podle které mohli centrum Klinika obývat...
Na Klinice zůstáváme i po lhůtě pro vystěhování, vzkázali aktivisté

Aktivisté z centra Klinika na pražském Žižkově oznámili, že v budově i nadále zůstanou. Tvrdí, že pokud by odešli, z domu by zůstala prázdná chátrající ruina,...  celý článek

Řetězový most v Budapešti
100 POHLEDŮ: Skladiště pod elegantním mostem v Budapešti

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.