Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Chlouba námořnictva USA je na suchu, posádka zapomněla dolít olej

  12:56aktualizováno  12:56
Námořníci z válečné lodi USS Fort Worth už dva týdny čekají v Singapuru na opravu převodové soustavy. Z vyšetřování vyplývá, že posádka jednoho z nejmodernějších amerických vojenských plavidel před spuštěním motorů zapomněla dolít olej. Mimo provoz je i nová loď USS Milwaukee.

Válečná loď USS Fort Worth | foto: U.S. Navy

Válečná loď USS Fort Worth s kódovým označením LCS-3 je podle amerického námořnictva „vzorem spolehlivosti“. Stroj, jehož úkolem je nyní hlídkovat v mezinárodních vodách kolem sporných ostrovů v Jihočínském moři, však kvůli poruše od 12. ledna kotví v singapurském přístavu. Námořnictvo v pátek přiznalo, že zatím netuší, kdy se vrátí do služby.

Nákup lodí přiškrtí úspory

Lodě typu LCS (littoral combat ship), mezi něž patří i Fort Worth a Milwaukee, patří k nejmodernějším plavidlům pod vlajkou USA.

Jsou určené zejména k operacím v pobřežních vodách. Jejich specialitou jsou výměnné moduly zvané Mission Pack, díky nimž je možné plavidlo vybavit právě tak, jak je potřeba k plnění aktuálních úkolů.

Námořnictvo počítalo s tím, že lodí typu LCS koupí celkem 52 a nahradí jimi starší fregaty či minolovky. Plány však narušilo lednové nařízení ministra obrany Ashtona Cartera, podle nějž se má lodí koupit jen 40.

V letech 2017-2020 se podle serveru Defense News počítá s nákupem jedné lodi ročně, v roce 2021 přibudou dvě. Ušetřené peníze chce Pentagon využít hlavně na nákup letadel a vývoj nových ponorek.

„Na základě předběžného šetření závada nastala z důvodu zjevného nedodržení předepsaných postupů během operativního testování hlavních hnacích dieselových motorů na levoboku a pravoboku,“ stojí v prohlášení, které vydalo velitelství Pacifické flotily z havajského přístavu Pearl Harbor.

Neoficiálně jsou námořníci sdílnější. Deník San Diego Union-Tribune s odvoláním na posádku píše, že před spuštěním motorů námořníci zapomněli dolít olej do převodového soukolí. Všimli si toho až ve chvíli, kdy se rozezněl alarm upozorňující na přehřátí mechanismu. Na nápravu už bylo pozdě.

Poruchu způsobenou nedostatkem oleje v převodové soustavě potvrzuje také agentura Bloomberg. V útrobách plavidla teď podle ní pracují odborníci z firmy Lockheed Martin, která soukolí vyrobila. Stroj, který americké daňové poplatníky stál zhruba 440 milionů dolarů (v přepočtu asi 11 miliard korun), zůstává i po dvou týdnech mimo provoz. A není sám.

Podívejte se na křest lodi USS Forth Worth:

USS Milwaukee byla ve službě měsíc, selhala cestou domů

Zhruba 15 tisíc kilometrů východně od Singapuru kotví další porouchané plavidlo amerického námořnictva, shodou okolností dokonce stejné třídy. Válečná loď USS Milwaukee s kódovým označením LCS-5 v prosinci vypověděla službu přímo ve vlnách Atlantiku, když mířila do svého domovského přístavu v San Diegu.

Fotogalerie

Na nejbližší námořní základnu ve Virginii ji námořnictvo nakonec muselo odtáhnout, připomíná CNN. Ve filtračním systému se poté našly kovové úlomky, kvůli nimž do převodového soukolí zřejmě přestal proudit dostatek chladicího oleje.

Její poruchu nezavinila chyba posádky, nýbrž zřejmě mechanická závada. Loď byla přitom zbrusu nová, americkému námořnictvu sloužila jen asi dvacet dní.

„Vyšetřování obou závad na zařízení lodí USS Fort Worth a USS Milwaukee stále probíhá, ale je nepravděpodobné, že by spolu jejich příčiny souvisely,“ podotýká mluvčí amerického námořnictva Tim Hawkins.

Autor:


Témata: CNN, testování




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.