Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

USA zaútočily e-mailem proti Iráku

  7:32aktualizováno  7:32
E-mail jako nástroj k psychologické válce proti nepříteli. K tomuto neobvyklému kroku přikročily Spojené státy, aby podnítily obyvatele Iráku k odporu proti režimu Saddáma Husajna a dezerci. Ten na to zareagoval po svém - uzavřel dva servery sloužící pro přenos e-mailové pošty.

O prvním použití e-mailu v psychologické válce proti nepříteli informuje americký deník San Francisco Chronicle.

V dopisech, které pocházely z amerického ministerstva obrany a dalších úřadů,  přicházelo varování před uposlechnutím rozkazu k nasazení chemických či biologických zbraní proti americkým a spojeneckým jednotkám v případě útoku.

"Je to v souladu s poselstvím, které se snažíme dopravit Saddámu Husajnovi. E-mail je jen jiný prostředek," citovali list nejmenovaného vládního činitele.

Internetu se v Iráku daří
Podle listu se navzdory přísné kontrole iráckých úřadů užívání internetu v zemi šíří. Irácká vláda umožnila napojení na světovou síť v roce 2000 a Iráčané se dychtivě chopili příležitosti. V Bagdádu funguje nyní asi čtyřicet veřejných středisek s přístupem k internetu a každé větší město jich má několik.

Nedávno začalo také zavádění domácího připojení po telefonu. Vzhledem k hospodářskému embargu nesmí provozovat servery zahraniční společnosti.

Veřejná internetová střediska zaplňují především mladí lidé a studenti, kteří za poplatek v přepočtu přibližně 45 centů (asi 15 korun) mohou brouzdat po síti hodinu. Pro většinu obyvatel je to však obrovitá částka, protože například průměrný vládní úředník si měsíčně přijde na deset dolarů.

Jak dále uvedl deník, visí kolem počítačů s internetem hrozny mladých lidí, kteří vyhledávají arabské stránky nebo anglická místa, která se týkají vědy, techniky a počítačů. Podle listu nejde mladým lidem ani tolik o zábavu jako spíše o hledání příležitostí.

Navzdory hrozícímu útoku je volně přístupná drtivá většina zahraničních sdělovacích prostředků umístěných na internetu včetně amerických webových stránek počínaje Bílým domem a konče ministerstvem obrany. Blokována je doména americké zpravodajské služby CIA a bezplatné e-mailové služby Yahoo a Hotmail.

Ti, kteří chtějí e-mail používat, si ho musí předplatit na jednom ze dvou iráckých serverů, a to za osmdesát dolarů ročně, což činí elektronickou poštu dosažitelnou jen pro nejbohatší Iráčany, uvedl list. Poštovní provoz je kontrolován iráckou tajnou službou, jejíž bdělé oko si všimlo přílivu závadných e-mailů. Servery byly uzavřeny v pátek a prozatím byl obnoven proviz na jednom, napsal San Francisco Chronicle.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poničený americký torpédoborec John S. McCain po srážce s obchodní lodí...
Američané zbavili velení viceadmirála, kterému se vybouraly dvě lodě

Velitel americké sedmé flotily viceadmirál Joseph Aucoin byl zbaven funkce. Oznámilo to americké námořnictvo s tím, že armáda ztratila důvěru v jeho velitelské...  celý článek

Muslimská komunita v Ripollu vyjádřila soustrast blízkým obětí teroristických...
Islám, náboženství míru. Charlie Hebdo provokuje obálkou s oběťmi útoků

Francouzský satirický časopis Charlie Hebdo si svým středečním vydáním proti sobě opět poštval nejen muslimy. Karikaturou na obálce připomněl nedávný útok...  celý článek

Kim Wallová na archivním snímku
Torzo těla patří novinářce z ponorky, oznámila dánská mordparta

Torzo těla bez hlavy nalezené v pondělí na jihu dánské metropole Kodaně patří pohřešované švédské novinářce. Po testech DNA to oznámila dánská policie....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.