Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Američané vyvíjejí dron, který za hodinu doletí z New Yorku do Londýna

  17:02aktualizováno  17:02
Společnost Lockheed Martin začala s vývojem nástupce legendárního špionážního letadla SR-71 Blackbird, jenž za studené války dělal těžkou hlavu Sovětům. Za několik let by se do výzbroje Pentagonu měl zařadit bezpilotní letoun, který by měl dosáhnout rychlosti šesti machů.

Vizualizace bezpilotního letounu SR-2 od společnosti Lockheed Martin. | foto: Reuters

Bezpilotní letoun SR-72 bude nejmodernějším a nejrychlejším špionážním strojem, který na světě nebude mít obdoby. Alespoň podle projektových parametrů společnosti Lockheed Martin. Stejně jako jeho předchůdce, má být i SR-72 schopen letu v nadmořských výškách okolo 24 000 metrů (dopravní letadla létají přibližně v 10 000 metrech).

Nejvýkonnější průzkumný letoun SR-71, jeho vyřazení je dodnes řadou lidí

Čím ale supermoderní letadlo Blackbird překoná, je rychlost. Stroj by měl vyvinout rychlost až šest machů, tedy 5 800 kilometrů v hodině. Vzdálenost z New Yorku do Londýna tak SR-72 zdolá za méně než hodinu.

Postarají se o to dva druhy motorů - turbínový a raketový. První z nich poběží než stroj dosáhne rychlosti tří machů, poté se zažehne tzv. náporový pohon, jenž stroj urychlí přibližně na dvojnásobek. "Tato technologie jednoduše změní pravidla hry, stejně jako technologie stealth mění pravidla boje právě teď," řekl vývojový manažer programu Brad Leland.

Protivník se už neschová

SR-72 podle BBC ponese kromě špionážních přístrojů také zbraně, takže bude moci sledované cíle přímo zneškodnit. Letoun vyvíjí organizační složka Skunk Works R&D v Kalifornii, která se postarala i o návrh a konstrukci původního Blackbirdu.

"I když špionážní satelity mohou fotit nepřátelské území, relativně dlouho jim trvá, než se posunou na požadovanou oběžnou dráhu a tím pádem někdy cíl jednoduše propásnou," uvedl Leland na blogu. "SR-72 oproti tomu bude tak rychlé, že protivník nedostane šanci schovat se," dodal. Ostré nasazení čeká letoun nejdříve v roce 2030.

Lockheed Martin projektuje SR-72 na základě experimentálního programu nadzvukového dronu Falcon HTV-2. Jednalo se o odrazový můstek pro vývoj dalších nadzvukových technologií budoucnosti.

Vývojáře mimo jiné zajímalo, jakým způsobem se při vysokých rychlostech stroj zachová a zdali materiály extrémní podmínky vydrží. Při jednom ze zkušebních letů dosáhl stroj HTV-2 rychlosti dvaceti machů a teplota jeho pláště vystoupala na téměř 2 000 stupňů Celsia (o testu HTV-2 čtěte více zde). 

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Irácké jednotky obsadily Kirkúk na severu země (16. října 2017)
Roztrpčení Kurdové se hádají kvůli ztrátě Kirkúku, rozklížil je Írán

Poté, co si iráčtí Kurdové v září zvolili nezávislost, odmítl výsledky referenda nejen Irák, ale i Turecko či Írán. Ten přitom sehrál důležitou roli i v...  celý článek

Léky jsou v Africe k dostání i na trzích. Jejich kvalitu zde však nikdo...
V Africe bují byznys s padělanými léky. Obsahují škrob i nemrznoucí látku

V byznysu s padělanými léky se ročně točí miliardy dolarů. Do oběhu se dostávají hlavně v rozvojových zemích, kde je lidé kupují na trzích. Stále častěji se...  celý článek

Čínský prezident na sjezdu strany upevnil svou moc (24. října 2017).
Si Ťin-pching si upevnil moc, straníci přijali jeho ideologii za vlastní

Delegáti končícího komunistického sjezdu Číny v úterý schválili zařazení ideologie prezidenta Si Ťin-pchinga do stanov strany. Agentura Reuters poznamenala, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.