Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Neviditelní vládci nebes poprvé v Evropě. USA vyslaly stroje F-35

  23:38aktualizováno  16. dubna 9:18
Americké letectvo poprvé vyslalo do Evropy své nejmodernější letouny F-35A. Letouny s technologií „stealth“, která je činí „neviditelými“ pro radary, přistály v sobotu na základně Lakenheath v Británii. Odsud se v rámci posílení americké vojenské přítomnosti k odstrašení Ruska zapojí do několika cvičení.

Letoun F-35 Lightning II | foto: JSF program

„Nasazení letounů F-35 podpoří naši prioritu mít v Evropě připravené a očividné síly. Tyto letouny, a co je důležitější, muži a ženy, kteří je provozují, posílí kapacity a schopnosti naší Aliance,“ uvedl velitel amerických sil v Evropě a vrchní velitel sil NATO Curtis Scaparrotti.

Neviditelný

Jednou z hlavních vlastností stíhaček páté generace je využití technologií „stealth“, tedy jejich snížená zachytitelnost radarem.

Dosahují jí mnoha způsoby, mimo jiné úpravou povrchu a tvarem. Dalším znakem je jejich víceúčelovost. Díky pokročilým elektronickým systémům mohou operovat za jakéhokoliv počasí, ve dne i v noci, proti vzdušným i pozemním cílům, zvládnou přepady, mnohahodinové hlídkování, průzkum i elektronický boj.

Letouny tak mají díky technologické převaze být schopny zjistit, identifikovat a zničit svého protivníka dříve, než vůbec nepřítel přítomnost takového stroje zaznamená.

Pentagon se rozhodl pro první vyslaní „malé skupiny“ svých nejmodernějších letounů do Evropy kvůli odstrašení Ruska a ujištění spojenců z NATO, že jsou Spojené státy připraveny je bránit.

V prohlášení americké ministerstvo uvedlo, že přes oceán vyslalo jen „malou skupinu“. Přesný počet strojů neoznámilo, ale podle dostupných informací a podle zpráv z britské základny Lakenheath, dosedly na tamější dráhu v sobotu čtyři stroje F-35A ze 388. a 419. stíhací squadrony v Utahu.

První operační nasazení v Evropě potrvá pár týdnů. Letouny se zapojí do několika cvičení se vzdušnými silami evropských spojenců.

„Je to výborná příležitost pro americké letce i naše spojence v NATO hostit první zámořské výcvikové nasazení tento letounů,“ prohlásil velitel amerických vzdušných sil v Evropě Tod Wolters. Jak dodal, pro Spojené státy i další spojence, kteří tento typ letounů zavádějí do výzbroje, je nesmírně důležité společně cvičit, aby celý proces proběhl hladce.

Evropa hned po Japonsku

Nasazení nejmodernější a zároveň i jedné z nejdražších stíhaček do Evropy přichází jen tři měsíce poté, co Pentagon vyslal celou letku s šestnácti stroji na svou japonskou základnu Iwakuni. Tam mají letouny zajistit vzdušnou převahu v oblasti a tvořit páteř americké obrany v Pacifiku.

Fotografie

První operační nasazení letounů F-35. Americká námořní pěchota je nasadila na...
První operační nasazení letounů F-35. Americká námořní pěchota je nasadila na...
Letoun F-35 Lightning II určený pro izraelské vojenské letectvo
F-35 Lightning II 61. stíhací perutě letecké základny Luke  (28. července 2015).

Koncem ledna americké letectvo stroje také vůbec poprvé nasadilo do komplexní simulace letecké bitvy. Na nevadském nebi se „neviditelným“ a kvůli vysoké ceně kritizovaným strojům dařilo - ve vysoce realistickém cvičení „Red Flag“ obstály poměrem sestřelů 15:1, přestože nejsou primárně určené pro vzdušný boj.

Převaha letounu nad protivníky nespočívá jen v malém radarovém odrazu, o němž se v souvislosti se stíhačkami páté generace mluví nejčastěji, ale také v nebývalém elektronickém vybavení. Díky pokročilým senzorům a fúzi dat ze všech možných vlastních zdrojů má pilot F-35 přehled o bojišti, o němž si dříve mohl nechat zdát. Ví například, který protivník ho vidí a který nikoliv.

Příliš vysoká cenovka

Patnáct ku jedné. Kritizované F-35 zametly s argumenty skeptiků oblohu

Mezi špičkové vybavení stroje patří například technologie pojmenovaná jako „božské oko“. Ta dává pilotovi možnost sledovat veškeré dění kolem celého letounu. Obraz vidí pilot prostřednictvím displeje přímo v helmě.

Dosud nevídaný je také kokpit stroje, kterému vévodí jediný velký panoramatický displej. Pilot může dávat letounu hlasové příkazy, jinak se stroj ovládá joystickem umístěným na pravé straně a výkon motoru se reguluje plynovou pákou na levé straně.

Zákazníci

  • Austrálie: 72+28
  • Nizozemsko: 37
  • Izrael: 33+42
  • Japonsko: 42
  • Jižní Korea: 40
  • Norsko: 52
  • Británie: 138
  • Itálie: 90
  • Turecko: 120
  • USA: 2443
    Na programu se podílejí zatím bez objednávek také Dánsko a Kanada

Zdroj: Lockheed Martin

Program vývoje a výroby letounu ale od počátku provázejí technické a administrativní problémy. Kritici označují stroj za příliš drahý. Ke kritikům patří i nově zvolený americký prezident Donald Trump (více čtěte zde).

Pentagon má za celkem 2 443 letounů zaplatit až 400 miliard dolarů. Cena za jeden stroj se oproti původnímu plánu prakticky zdvojnásobila a pohybuje se podle varianty v rozmezí 150 až 200 milionů dolarů včetně servisu, výcviku a provozu. Náklady za kus by se však měly postupně snižovat s případným dalším prodejem letounů.

Objednávky jen z Evropy má už pět zemí, kde mají především nahradit letouny F-16. Británie letouny vyzbrojí svou novou letadlovou loď Queen Elizabeth.

F-35 v akci:

Autor: natoaktual.cz






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Přepadový stíhací letoun MiG-31
Rusko poslalo stíhačky k norskému letounu a k americkému bombardéru

Ruské letectvo v úterý vyslalo stíhačku MiG-31 nad Barentsovo moře kvůli norskému hlídkovému letounu P-3C Orion, který tam údajně letěl podél ruské hranice s...  celý článek

Zástupkyně generálního tajemníka NATO Rose Gottemoellerová během národní...
Obrana potřebuje více peněz. Deficit výdajů na bezpečnost je 379 miliard

Kdyby Česká republika od roku 2004 do své bezpečnosti dál investovala stanovená dvě procenta hrubého domácího produktu (HDP), měla by dnes na obranné výdaje o...  celý článek

Rusko-čínské námořní cvičení v roce 2016
Čínské bojové lodě plují do Baltského moře na společné manévry s Ruskem

Trojice čínských bojových lodí včetně jednoho z nejmodernějších torpédoborců je na cestě do Baltského moře. Zapojí se tam v červenci do společných...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.