Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

USA poprvé celonárodně testovaly poplach, některé státy neměly signál

  18:34aktualizováno  21:30
Spojené státy se v osm hodin večer našeho času ocitly uprostřed katastrofy. Na půl minuty se zastavil život a televize a rádia začaly vysílat varování. Naštěstí jen jako. Úřady zkoušely varovný systém z dob studené války. Ne všude se osvědčil, například v Oregonu televize nedostaly signál testu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Koláž - iDNES.cz

Přesně v osm hodin vydal šéf Bílého domu vybraným rozhlasovým stanicím zakódované varování, které měly poté šířit do dalších televizních i rádiových stanic. Všechny měly v tu chvíli okamžitě přerušit vysílání, aby mohl prezident promluvit k národu.

V některých stanicích bylo vysílání přerušeno automaticky, jinde museli prezidentovu naléhavou zprávu dostat do vysílání manuálně. Hlava státu by měla promluvit do deseti minut od spuštění manévrů. Varování v médiích znělo 30 sekund, pak se život vrátil znovu do normálu. 

Ne všude ale test proběhl bez chyby. Některé televizní stanice nedostaly vůbec signál, tyto problémy nahlásila například televize KVAL v Oregonu. Její sesterské stanice ve Washingtonu, Idahu a Kalifornii přitom signál dostaly v pořádku. KVAL TV tak sice obraz orámovala upozorněním, že jde jen o test, neodvysílala ale zprávu samotnou.

Jiné stanice vysílaly podle amerických médií test zase výrazně déle, než bylo v plánu. Jednotlivé stanice mají nyní 45 dní na to, aby nahlásily, jak zkouška fungovala. Data se ale nedostanou na veřejnost, údajně kvůli obavám, že by špatné výsledky mohly způsobit nechuť vysilatelů účastnit se dalších testů.

Půl století starý systém, který vznikl k varování Američanů za studené války, se testoval vůbec poprvé. Úřady ho nespustily dokonce ani 11. září 2001, kdy zemi skutečně ohrožovali teroristé.

Odborníci se obávali chaosu

Bílý dům i další úřady pro jistotu týdny upozorňovaly, že poplach bude jen testovací. Odborníci se přesto obávali paniky, protože k milionům lidí se informace o zkoušce vůbec nedostala.

Test také mohl způsobit chaos mezi neslyšícími. Některé stanice totiž do vládního varování neumí graficky zakomponovat, že jde o pouze o zkoušku. Neslyšící tak mohlo sdělení This is an Emergency Action Notification pořádně vyděsit.

Nic z toho se ale nestalo. Pravděpodobně také proto, že byl pro test zvolen čas brzy odpoledne, kdy není sledovanost a poslechovost stanic nejvyšší.

Varování se navíc neobjevilo na telefonech nebo počítačích, které používají jako zdroj informací miliony lidí. Proto považují kritici systém za zastaralý. Zkouška běžela jen na všech kabelových a satelitních televizích a všech satelitních, AM nebo FM rozhlasových stanicích.

Mnozí se nyní také ptají, zda má zkouška smysl na celonárodní úrovni. Na lokální úrovni totiž úřady obyvatele varovat dokážou. Umí jim efektivně nařídit evakuaci nebo je naopak nabádat, ať zůstanou doma. Ostatně to se už osvědčilo při mnoha přírodních katastrofách.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Andrej Babiš před diskusí TV Nova (19. října 2017)
Českým premiérem bude zřejmě populista, oligarcha a mogul, píší v Německu

V čele české vlády podle všeho po volbách stane muž s velkým egem, populista, oligarcha a mediální mogul Andrej Babiš, píší média v Německu. Šéfa hnutí ANO...  celý článek

Kamenné "brány" při pohledu ze shora. Zdroj: Google Maps
Družice odhalily kamenné struktury u Medíny, pro vědce jsou záhadou

Internetové mapy pomohly odhalit další pozůstatek z doby neolitu. Archeologové díky Google Earth objevili stovky záhadných kamenných staveb na lávových polích...  celý článek

Základní škola Rudé armády v čínské provincii S'-čchuan (21. ledna 2015)
Čínští komunisté bojují o dětské duše, ideologická výchova přitvrzuje

Čínská komunistická strana ve snaze udržet si loajalitu nastupujících generací zásadním způsobem reformovala ideologickou výchovu na školách. Učitelé studentům...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.