Zatímco vojáci USA a NATO se v Afghánistánu chystají na své už desáté Vánoce, v debatách rezonuje nově populární slovo: hovoří se totiž o „přechodu“, tedy přenášení zodpovědnosti za bezpečnost z mezinárodních sil na afghánské v předstihu - před stahováním zahraničních jednotek, které má začít na jaře 2011. Aby se však naplnily naděje, jež si z nového žargonu vyvozují obyčejní vojáci, západní lídři budou muset vypracovat politickou strategii pro Afghánistán, bez níž se v zemi válčit nepřestane.
Chybějící odpověď
Američtí i evropští vojenští i civilní lídři opakovaně prohlásili, že neexistuje žádné ryze vojenské řešení, které by přineslo konec války v Afghánistánu. Přesto státy NATO nemají odpověď na otázku, která logicky následuje: co by z politického řešení vyplývalo? Volí raději ústup k převážně vojenským plánům na posílení schopností afghánské armády a policie a zároveň zohledňují domácí tlak, aby dokázali, že Afghánistán nebude nekonečným konfliktem.
Samotní Afghánci drtivou většinou vyjadřují podporu snaze dopracovat se k politickému urovnání, které by konflikt uzavřelo, jak potvrdil nedávný průzkum národních postojů prováděný organizací Asia Foundation. Už 40 let nesou břemeno války a dobře vědí, že mezinárodní jednotky plánují odchod. Strach a obavy Afghánců se točí kolem otázky, jaké dědictví po nich zůstane a zda afghánský stát dokáže zajistit bezpečnost, spravedlnost a řádnou správu věcí veřejných, což se mu doposavad nedařilo kvůli povstání, jehož síla zatím výrazně nezeslábla.
Mezinárodní partneři Afghánistánu na tyto obavy a pocity ukřivdění nereagují. Přestože se řečnicky zavázali k podpoře Afghánci vedeného Mírového a reintegračního programu, Afghánci dávají najevo nespokojenost a ostražitost vůči procesu, který je ve vztahu k „přechodu“ jednoznačně okrajový.
Nevyzpytatelný Karzáí
Na reintegraci a usmíření, jejichž cílem má pobídnout vzbouřence, aby přešli na druhou stranu a případně vstoupili do afghánských bezpečnostních institucí či formálně provládních domobran, se pohlíží jako na procesy vycházející z vojenské logiky a nepředstavující poctivý dialog mezi státem, vzbouřenci a obyčejnými Afghánci. Chybějící transparentnost vzbuzuje strach, že vláda Hamída Karzáího dojednává s Tálibánem dohodu o sdílení moci, která pro upevnění stability či lepší veřejnou správu neudělá mnoho.
Jestliže se členské země NATO, afghánská vláda a občané a v mnoha ohledech i vzbouřenci shodnou, že ukončení konfliktu nelze dosáhnout vojenským řešením, je na čase uvažovat o komplexním politickém procesu a podporovat jej. To by znamenalo řadu okamžitých a dlouhodobějších kroků.
Kdo všechno se musí vzít v potaz
Prvním krokem by mělo být, že země, které v Afghánistánu mají jednotky, akceptují, že jako strany zúčastněné konfliktu musí být také stranami zúčastněnými na míru a že každá vojenská operace má dalekosáhlé - a někdy nevratné - politické důsledky.
Zadruhé, je důležité si uvědomit omezenou logiku a důsledky „přechodu“. I když necháme stranou pádné otázky nad schopnostmi afghánských bezpečnostních sil, přesun zodpovědnosti za bezpečnost na afghánský stát nikterak neřeší obecnější afghánské důvody ke stížnostem ani tamní zneužívání moci – dva klíčové hybatele konfliktu. Z pohledu Afghánců je tyto záležitosti nutné řešit prostřednictvím seriózního politického procesu moderovaného neutrální třetí stranou, jíž by podle většinového názoru měla být Organizace spojených národů.
Mezinárodní společenství by odpovídajícím způsobem mělo podpořit mechanismy, které budou řešit příčiny nespokojenosti nejen politické elity, nýbrž všech Afghánců, a budou hledat řešení regionálních strategických potíží a agend, zejména pákistánských a íránských. Poctivý a inkluzivní (vtahující, zahrnující - pozn. red.) proces bude vyžadovat zapojení celého spektra afghánské občanské společnosti, včetně organizací na ochranu práv jedinců, ženských skupin, duchovních, veřejných intelektuálů a vlivných kmenových sítí. Mírový proces v Libérii, Nepálu, Irsku i jinde potvrzuje nezbytnost takového přístupu, vzhledem ke klíčové úloze těchto skupin při formování obsahu politického procesu a dohledu nad ním, provázeného reálnými důsledky pro ty, kdo poruší jeho záruky vůči občanským právům. Na všech stranách by proto pachatelé vážných prohřešků proti lidským právům měli být vedeni k zodpovědnosti, což je požadavek, který se od roku 2001 nevybíravě ignoruje.
Proces také musí zahrnovat skutečné odzbrojení, aby se zajistilo, že Afghánci nepadnou za oběť neutuchajícímu koloběhu násilí a že afghánský stát vybuduje opravdovou bezpečnost. Současný plán reintegrace, stejně jako dva předchozí pokusy o odzbrojení, nedokáže věrohodně demobilizovat ozbrojené skupiny ani regulovat obchodování se zbraněmi.
Šance tu ještě je
Mezinárodní společenství stále má příležitost nechat za sebou lepší Afghánistán, než v jaký jej země NATO chtějí nechat „přejít“ z dneška. To však vedle samozřejmé nutnosti účinných ozbrojených sil vyžaduje oddanost skutečné vizi ohledně stavebních kamenů, z nichž se skládá minimálně funkční afghánský stát.
Afghánci požadují politické urovnání konfliktu, které představuje jediný způsob jak zastavit násilí narušující jejich životy, posílit politickou inkluzi a zodpovědnost a umožnit lepší správu věcí veřejných. Chtějí-li členské země NATO opravdu stabilizovat Afghánistán, musí při svých úvahách o ukončení vojenských operací podporovat politický proces.
Copyright: Project Syndicate, 2010. Z angličtiny přeložil David Daduč; titulek a mezititulek jsou redakční.