Urychlovač jaderných částic nefungoval, jak by měl. Porucha byla ve třicetitunovém chladiči. | foto: CERN

Urychlovač částic v Ženevě stál, vědci měnili chladič

Obří urychlovač jaderných částic, který před týdnem zkušebně spustili fyzici v Ženevě, musel být nakrátko odpojen. Objevila se totiž porucha na jeho chladicím systému. Informovala o tom švýcarská média. Po opravě se urychlovač zase rozběhl.

Technici vyměnili vadný 30tunový transformátor, který ochlazuje potrubí na teplotu blížící se absolutní nule (minus 273,16 stupně Celsia), a zařízení uvedli opět do provozu, i když původní předpoklady počítaly s tím, že oprava potrvá týden.

Poslední paprsek protonů proběhl 27 kilometrů dlouhým tunelem urychlovače o víkendu. K urychlení částic na rychlost světla musí být prstenec potrubí ochlazen na minus 271,3 stupně Celsia. Dosáhnout této teploty se však nedařilo.

O víkendu se objevily informace o útocích počítačových hackerů na řídící středisko urychlovače. Bezpečnostní systém sice spolehlivě vylučuje, aby se kdokoli zvenčí mohl přímo zapojit do řízení experimentů, hackeři se však zaměřili na počítač analyzující výsledky pokusů.

CERN letecký pohled se zákresem nového urychlovače

Zanechali v něm zprávu, v níž bezpečnostní techniky řídícího střediska označují za "školáčky". Zdůraznili zároveň, že přerušit experimenty nebylo jejich cílem.

Vědci spustili světově unikátní zařízení do provozu 10. září. Hodlají v něm vypouštět částice rychlostí světla proti sobě a během jejich vysoce energetických srážek napodobovat podmínky krátce po velkém třesku. Cílem je lépe poznat strukturu hmoty a objasnit vznik vesmíru. - více o experimentu s urychlovačem si přečtěte zde

Slavnostní zahájení běžného provozu zařízení je plánováno na 21. října, přičemž plného výkonu by měl urychlovač dosáhnout až příští rok.

,