Fungují tu přece výstražná světla a zvukové znamení, shodují se úřady. Přesto si křížení vlaku s vytíženou silnicí a přechodem pro chodce za svou existenci vyžádalo už několik lidských životů a těžkých havárií. Nabízí se otázka, zda se poslední tragedii nedalo zabránit.
Bývaly tu závory
Pamětníci vzpomínají na to, že za první republiky stával u přejezdu strážní domek. "Kdysi tam fungoval ajzboňák, který před každým průjezdem vlaku ručně stahoval závory," vzpomíná současný šéf dopravních policistů na Prostějovsku Jiří Procházka, který shodou okolností bydlí opodál.
S následným nárůstem dopravy dráhy pochopitelně nemohly hlídat každý železniční přejezd. V Olomoucké ulici tedy začaly fungovat závory.
"Kdy zmizely, to si opravdu už nepamatuji. Bylo to někdy v sedmdesátých či osmdesátých letech. Tehdy jsme se tomu velmi divili. Od té doby je to čím dál tím horší," stěžuje si Bohumír Daneček, který bydlí přímo naproti přejezdu.
Přes přejezd v Olomoucké se dnes musejí prodrat všechna auta, která z centra Prostějova směřují na Olomouc. Těch je několik tisíc denně. Za tratí je také rozlehlé sídliště. Každý den tak přes koleje tam a zpět musí přecházet stovky dětí, které směřují do škol v centru města.
Prostějovská policie potvrdila, že na přejezdu v Olomoucké zemřelo po srážce s vlakem v posledních dvaceti letech minimálně pět lidí. Poslední tragedie se stala ve středu. - více zde
Dívka, kterou vlak neusmrtil, je na jednotce intenzivní péče na dětské klinice. "Je v umělém spánku na přístrojích. Dopoledne lékaři konstatovali, že se její stav vyvíjí příznivně,“ řekl mluvčí fakultní nemocnice Egon Havrlant.
Radnice: Přejezdy zabezpečíme
Radnice v Prostějově ve čtvrtek oznámila, že se nebezpečnému přejezdu v Olomoucké ulici bude věnovat.
"Starosta města bude iniciovat schůzku s Českými drahami ohledně této tragické události. V zájmu města je, aby všechny přejezdy ve městě, pokud možno, byly zabezpečeny závorami," uvedla mluvčí radnice Jana Gáborová.
Policie, dráhy i inspekce si myjí ruce
České dráhy tvrdí, že za nic nemohou. "Výstražné signály byly v pořádku. Tato tragedie je výsledkem nepozornosti," řekl mluvčí železnice Aleš Ondrůj. Vrátit na přejezd závory není podle něj v kompetenci drah.
"Je to věc správy železniční cesty. Statistiky nehod na přechodech za poslední rok ale ukazují, že je úplně jedno, zda jsou tam pouze světla nebo závory. V Pardubicích byla například minulý týden havárie s vlakem na přejezdu i přesto, že závory byly dole. Neplatí, že světla a závory jsou něco jiného. Lidé porušují předpisy tak i tak," tvrdí Ondrůj.
Podobný názor má i policie. "Přejezd v Olomoucké ulici je opatřen světly a zvukovým znamením. Takových železničních přejezdů je v Prostějově několik. Vždy jde bohužel o nepozornost nebo nekázeň lidí," řekl šéf Dopravního inspektorátu v Prostějově Jiří Procházka.
"Podle statistik je středeční nehoda na přejezdu v Prostějove od roku 2004 jediná. Pouze v roce 2004 se staly tři nehody na přejezdu, který je o tři kilometry dál, směrem na Kostelec na Hané a jedna o čtyři sta metrů blíže," uvedl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Inspekce však sleduje nehody pouze dva roky.