Místo pro obžalovaného zůstalo v kauze majitele Moravanu po celou dobu procesu prázdné, odvolání však uprchlý podnikatel podal. Ilustrační snímek

Místo pro obžalovaného zůstalo v kauze majitele Moravanu po celou dobu procesu prázdné, odvolání však uprchlý podnikatel podal. Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Uprchlý majitel Moravanu nechce v Česku na 6 let do vězení, odvolal se

  • 0
Majitel zkrachovalého otrokovického výrobce letadel Moravan Aviation James William Harkin se odvolal proti rozsudku, který ho posílá na 6 let a 2 měsíce do vězení. Harkin byl loni v říjnu odsouzen jako uprchlý, protože během procesu k soudu ani jednou nepřijel a zdržuje se v zahraničí.

Harkina potrestal Krajský soud ve Zlíně za úvěrové podvody za 19 milionů korun (o procesu čtěte zde). Irský podnikatel, který se Česku dlouhodobě vyhýbá, s tím však nesouhlasí.

"Můj klient se necítí vinen. V jeho podniku se nekonaly valné hromady a nebyl řízen tak, jak měl být," prohlásil Harkinův obhájce Jiří Šabršula.

Spis už už je u Vrchního soudu v Olomouci. "Mohli bychom ho projednat do dvou měsíců," naznačil mluvčí soudu Petr Angyalossy.

Třiapadesátiletý Harkin si půjčil většinu peněz především od podnikatele Miloslava Tuttera. Peníze měl použít na záchranu tehdy už topícího se otrokovického podniku Moravanu Aviation, ale investoval je jinak. Navíc je nevrátil a továrna s mnohaletou tradicí šla ke dnu.

Harkin ale tvrdí, že o některých půjčkách nevěděl a sjednávala je tehdejší ředitelka Moravanu Aviation Jarmila Buriánová. Ta zase říká, že smlouvy podepisovala podle pokynů Harkina.

Tutter dnes vlastní firmu Zlin Aircraft, jež vyrábí letadla. Přetáhl do ní know-how Moravanu Aviation i jeho zaměstnance včetně Buriánové.

Šabršula odmítl, že by šlo ze strany Harkina o klasický "tunel". "Když za 50 milionů korun Moravan Aviation kupoval, tak určitě ne s tím, že chce o peníze přijít," je přesvědčen Šabršula.

Slavnou otrokovickou továrnu v roce 1934 založila firma Baťa. Od té doby opustilo výrobní linky přes 5,5 tisíce letounů typu ZLIN. Putovaly do více než 60 zemí světa. V 90. letech se firma dostala do problémů a v roce 2009 zkrachovala.


Video