Uprchlík z Instagramu byl propagací výstavy. Xenofobním urážkám neutekl

Uprchlík z Instagramu byl propagací výstavy. Xenofobním urážkám neutekl | foto: instagram.com/abdoudiouf1993/

Cesta do Evropy jako fotoromán? Novináři skočili na migrantskou kachnu

  • 152
Uprchlík ze Senegalu, který svou cestu do Evropy zdokumentoval na Instagramu, se stal hitem internetu. Jeho sláva však netrvala dlouho. Jeho pouť ve skutečnosti byla zinscenovanou kampaní propagující fotografickou výstavu. I přesto se stal fingovaný uprchlík terčem xenofobních urážek.

Instagramový účet registrovaný na jméno Abdú Diúf se dostal do hledáčku internetových diskutérů i médií v neděli poté, co na něj upozornil článek na serveru The Huffington Post. Na sérii fotografií mladík ze Senegalu zaznamenal svou cestu za lepším životem ve Španělsku.

Článek popisuje strastiplné putování přes Mauritánii a Maroko. Diúf na nich zachytil i dvojici svých kamarádů. Po tom, co The Huffington Post článek zveřejnil, se o Diúfův účet začaly zajímat tisíce uživatelů. Někteří mu na jeho cestě přáli štěstí, jiní ho zaplavili xenofobními urážkami.

Strhující příběh se šťastným koncem však má jednu velkou vadu. Je totiž smyšlený. Redaktoři serveru Storyful se ještě v neděli pokusili Diúfa kontaktovat. Přes email jim přišla odpověď: „Jsem v Tarifě (město ve Španělsku, pozn. red.) a mám jenom omezené připojení. Telefon mi tady nefunguje, pouze wi-fi připojení. Co bystě chtěli o mé cestě vědět?“

Později se ukázalo, že Abdú Diúf nemá kromě Instagramu účet na žádné další sociální síti. Redaktorům Storyful se posléze podařilo zjistit, že fotografie z účtu Diúfa se 22. července objevily ve videu španělské produkční společnosti Manson (video najdete zde). Klip se později objevil na facebookových stránkách GETXOPHOTO, festivalu věnovanému fotografii, která podporuje prozkoumávání nových a nestandardních fotografických formátů.

Posléze se ukázalo, že na fotografiích není skutečný uprchlík z Afriky, ale španělský házenkář Hagi Toure, který žije ve španělském městě La Pineda (na jeho profil na Facebooku se můžete podívat zde). Produkční společnost Manson i výstava GETXOPHOTO později potvrdily, že fotografický příběh Diúfa byl virální projekt určený jako propagace výstavy, která má ukázat „způsob, jakým se nakládá s fotografiemi uprchlíků v zavedených médiích a na sociálních sítích“. Na instagramovém účtu se poté objevil odkaz na stránky výstavy.

Vedoucí projektu Tomás Peña pro server Medium.com uvedl, že produkční společnosti bylo od počátku jasné, jak na fotografie bude reagovat veřejnost. „Chtěli jsme, aby lidé přemýšleli,“ dodal Peña. 

Podle organizátorky výstavy GETXOPHOTO Joany Sendraové bylo cílem projektu poukázat na přístup Západu k uprchlíkům. „ Byl to také způsob, jak odsoudit západní lehkomyslnost, která nás vede k tomu pořizovat selfie za všech okolností, protože když zážitek nesdílíte, vypadá to, jako by se nestal,“ dodala Sendraová.

Během letošního roku přišlo do Evropy do konce června na 137 tisíc uprchlíků. Do vnitrozemí směřují nejčastěji přes Řecko, Itálii, Maltu a Španělsko. Podle údajů OSN letos ve vodách středozemního moře zemřelo více než dva tisíce migrantů. Naposled uprchlíci umírali ve středu nedaleko pobřeží Libye. Na potopené lodi bylo podle Lékařů bez hranic asi 700 lidí (více zde).


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Nejlepší videa na Revue