Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Severokorejský uprchlík z gulagu přiznal, že trochu upravil svůj příběh

  17:18aktualizováno  17:18
Sin Tong-hjuk, jemuž se podařilo uprchnout z pracovního tábora v KLDR, přiznal, že některé pasáže jeho knihy nejsou pravdivé. Údajně byly příliš bolestné, tak je raději upravil. Ukončí kvůli tomu své aktivity za prosazování lidských práv.

Sin Tong-hjok (Shin Dong-hyuk) | foto: Euromedia

Sin Tong-hjuk se v lágru pro politické vězně narodil a strávil v něm 24 let, než se mu v roce 2005 podařilo uprchnout. Příběh vyšel knižně pod názvem Útěk z Tábora 14 na základě rozhovorů Severokorejce s novinářem Blainem Hardenem a stal se bestsellerem.

Útěk z tábora 14

Sin se začal věnovat šíření informací o poměrech v KLDR a loni v říjnu zavítal také do Prahy, kde se zúčastnil konference pořádané Knihovnou Václava Havla. Jeho kniha vyšla i v češtině. Dvaatřicetiletý uprchlík nyní na svém facebookovém účtu přiznal, že ne vše v knize je pravda. Odůvodnil to tím, že chtěl část své minulosti utajit sám před sebou.

Harden ve čtvrtek oznámil, že zjistil, že Sin svým přátelům poskytl vyprávění o svém životě, které se liší od verze v knize. „Požádal jsem ho o vysvětlení, proč mne uvedl v omyl,“ sdělil. Sin údajně vysvětlil, že některé zážitky z tábora „byly příliš bolestné“ na to, aby se k nim vracel. „Rozhodl jsem se proto učinit kompromis, změnil jsem některé detaily, o nichž jsem se domníval, že nejsou důležité. Nechtěl jsem říci přesně, jak to bylo, abych znovu neprobudil tu prožitou bolest,“ sdělil Hardenovi.

„Jsem velmi vděčný všem, kteří mi po celý čas věřili a důvěřovali, ale zároveň se omlouvám,“ oznámil Sin, který nyní žije v Soulu.

Harden řekl, že knihu, jež vyšla v sedmadvaceti jazycích světa, opraví podle nových faktů. Základní příběh je údajně stále platný. „Jsem si jist, že ho mučili, protože má jizvy. A jsem si jist, že uprchl, má jizvy na nohou. Prohlédli ho odborníci a konstatovali, že to odpovídá popáleninám elektrickým proudem, jak on vypověděl,“ sdělil novinář.

Popravě matky a bratra přihlížet nemusel

Uprchlík měl nyní změnil dobu některých zážitků a také místo. Děj knihy se odehrává v táboře číslo 14, ale Severokorejec najednou tvrdí, že když mu bylo šest let, převezli ho s matkou a bratrem do tábora číslo 18, který byl na druhém břehu řeky proti táboru 14. O útěk se prý pokusil několikrát, v letech 1999 a 2000. Podruhé ho chytili po čtyřech měsících v Číně a vrátili do KLDR. Z tábora 18 byl zase převezen do tábora 14.

The Washington Post napsal, že zatímco v knize stojí, že byl mučen a pálen za pokus o útěk ve věku třinácti let, ve skutečnosti to bylo o sedm let později. V knize se dále uvádí, že udal matku a bratra za přípravu útěku, aby pro sebe získal jídlo, a že pak musel přihlížet jejich popravě. Podle listu u ní ale nebyl.

Sin přiznal, že za těchto okolností se bude asi muset vzdát aktivit, jimiž upozorňuje na zločiny páchané v KLDR. „Svět má ale přesto právo být informován o nesmírných hrůzách, které se tam dějí,“ sdělil. Uvědomuje si prý, že Pchjongjang bude chtít korekcí využít ve svůj prospěch.

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Při útoku chemikálií u nákupního centra v Londýně bylo zraněno šest lidí
Při hádce mužů na východě Londýna bylo chemikálií zraněno několik lidí

V souvislosti s incidentem v nákupním středisku Westfield ve Stratfordu na východě Londýna, při kterém bylo v sobotu několik lidí zasaženo chemikálií, byl...  celý článek

Muž ze Saúdské Arábie pustil k vodě manželku, dovolila si řídit. Ilustrační
Ženy mají čtvrtinový mozek, hlásal saúdskoarabský duchovní. Dostal zákaz

Duchovnímu Saadu al-Hijrimu ze Saúdské Arábie byla zakázána kazatelská činnost. Hlásal totiž, že by ženy neměly řídit auta, neboť mají oproti mužům jen...  celý článek

Frída je v Mexiku hrdinkou (22. září 2017).
Mexiko má novou hrdinku. Labradorka Frída zachránila už dvanáct lidí

Slovy chvály nešetřil mexický prezident Enrique Peña Nieto na adresu fenky labradorského retrívra Frídy. Ta se stala hitem sociálních sítí díky svému...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.