„Tento jedinec vykazuje enormní talent pro vaření. Je proto kvalifikovaným adeptem na šéfkuchaře pro účely přípravy multikulturního občerstvení s výběrem několika tradičních iráckých receptů, které udělají z vaší vernisáže společenskou událost,“ zní popisek u fotografie mladého Iráčana v mužské sekci fiktivního e-shopu Refurental service.
U „produktu“ nechybí ani informace o věku, výšce, váze a velikosti bot. Jednodenní pronájem Iráčana vyjde na tři sta eur.
Pokud však potenciální zákazník projeví zájem a prokliká se e-shopem až k placení, čeká ho překvapení. „Samozřejmě nepronajímáme žádné uprchlíky! Refurental je umělecký projekt, za nímž stojí Lukáš Houdek a Susa Gunzner-Sattler. Poukazují na paradoxní situace související s takzvanou uprchlickou krizí,“ dozví se.
Projekt umělci představí ve čtvrtek večer na vernisáži, která zahajuje výstavu pořádanou iniciativou HateFree Culture v pražské galerii Dox.
Střelba do vlastních řad
Umění proti násilí z nenávistiVýstava v Centru současného umění DOX je součástí celostátního projektu HateFree Culture. Fotografie, videa, záznamy performancí a další díla více než dvou desítek umělců tematizují problematiku rasismu, násilí z nenávisti nebo předsudků k menšinám. Výstava například prezentuje videozáznam pikniku ve městě Duchcov, zorganizovaného skupinou Romane Kale Panthera (více čtěte zde). Další díla reflektují téma uprchlické krize, například srdce, které z plotu kolem zařízení pro uprchlíky v Drahonicích vyřízla anonymní skupina De-Fence. |
Internetový obchod umělci spustili v červenci, v návaznosti na něj pak vznikla i česká facebooková stránka. „Byla to reakce na dehumanizaci uprchlíků, ke které v současnosti ve společnosti dochází. Ti lidé jsou různými způsoby zneužíváni, i když je to někdy v dobré víře,“ vysvětluje Houdek a připouští, že projekt je vlastně střelbou do vlastních řad. Uprchlíky totiž využívají jako produkty mnohdy nevědomě také umělci, novináři či různé organizace.
„V českém kontextu uprchlíky dehumanizují zejména politici a různé iniciativy, které si je berou jako rukojmí. Dělají si z nich téma, kterým získávají pozornost,“ říká Houdek. Z lidí v nesnázích se tak podle něho stává komodita, zboží, se kterým se obchoduje a konkrétní „prodávaný“ člověk z toho nic nemá.
„Žijeme v době, kdy se všechno a všichni řídí základními ekonomickými kategoriemi. Lidé, kteří se nachází v zoufalé životní situaci, a snaží se utéct před nebezpečím nebo příšernými životními podmínkami, bývají často využíváni pro své hluboké lidské příběhy. Stávají se populární komoditou ve světě západního umění a médií,“ stojí v prohlášení umělců.
Fiktivní e-shop prokouklo jen minimum lidí
Ačkoli je těžko představitelné, že by internetový obchod v České republice mohl nabízet uprchlíky jako zboží, mnoho lidí projekt neprokouklo. E-shop totiž působí po formální stránce velmi realisticky. „Zboží“ je rozděleno do kategorií: muži, ženy a speciální nabídka. Pro zákazníky je připravena i řada akčních nabídek a slev.
„Pronajměte si pět uprchlíků a získáte navíc dvě děti zdarma! Především v romské sekci nabízíme rodinné klany čítající až padesát osob (včetně tradičních romských muzikantů a tanečníků). Vaše svatební hostina bude díky nim nezapomenutelnou multikulturní událostí!“ zní například jedna ze speciálních nabídek.
E-shop tak vyvolal především na sociálních sítích značný rozruch. „Reakce jsou samozřejmě negativní. Některým lidem došlo, že to není skutečný e-shop, ale většina lidí to neprokoukla. Hlavně ze začátku to dlouhou dobu nikdo nerozporoval,“ říká Houdek.
O pobouření, které vyvolala hra na obchodování s lidmi, svědčí i komentáře na facebookové stránce e-shopu. „To jako tento obchod s bílým masem je míněn vážně? A v tomto státě?“ píše například diskutující pod nabídkou syrské ženy. „Nechápu tuto firmu, nemůžu uvěřit, že to tu nabízejí úplně s chladnými odlidštěnými frázemi,“ přidává se další.
„Příjemně mě překvapilo, že se v posledních dnech začali ozývat i lidé, kteří jsou spíše proti imigraci a vadí jim, že se na této stránce obchoduje s lidmi,“ uzavírá Houdek.