Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Kupte si pět uprchlíků a získáte dva zdarma. Umělci provokují e-shopem

  17:01aktualizováno  17:01
„Jedinec je zvyklý na přísné rozkazy a vykazuje extrémně disciplinované chování. Nevyžaduje mnoho času pro adaptaci na nové prostředí.“ Takový popisek stojí u fotografie 41letého Rusa v „uprchlickém“ e-shopu. Dvojice umělců chce projektem upozornit, že se s lidmi v nesnázích mnohdy zachází jako s produkty.

Internetový obchod s uprchlíky Refurental.com | foto: Refurental Service

„Tento jedinec vykazuje enormní talent pro vaření. Je proto kvalifikovaným adeptem na šéfkuchaře pro účely přípravy multikulturního občerstvení s výběrem několika tradičních iráckých receptů, které udělají z vaší vernisáže společenskou událost,“ zní popisek u fotografie mladého Iráčana v mužské sekci fiktivního e-shopu Refurental service.

Internetový obchod s uprchlíky Refurental.com

U „produktu“ nechybí ani informace o věku, výšce, váze a velikosti bot. Jednodenní pronájem Iráčana vyjde na tři sta eur.

Pokud však potenciální zákazník projeví zájem a prokliká se e-shopem až k placení, čeká ho překvapení. „Samozřejmě nepronajímáme žádné uprchlíky! Refurental je umělecký projekt, za nímž stojí Lukáš Houdek a Susa Gunzner-Sattler. Poukazují na paradoxní situace související s takzvanou uprchlickou krizí,“ dozví se.

Projekt umělci představí ve čtvrtek večer na vernisáži, která zahajuje výstavu pořádanou iniciativou HateFree Culture v pražské galerii Dox.

Střelba do vlastních řad

Umění proti násilí z nenávisti

Výstava v Centru současného umění DOX je součástí celostátního projektu HateFree Culture. Fotografie, videa, záznamy performancí a další díla více než dvou desítek umělců tematizují problematiku rasismu, násilí z nenávisti nebo předsudků k menšinám.

Výstava například prezentuje videozáznam pikniku ve městě Duchcov, zorganizovaného skupinou Romane Kale Panthera (více čtěte zde). Další díla reflektují téma uprchlické krize, například srdce, které z plotu kolem zařízení pro uprchlíky v Drahonicích vyřízla anonymní skupina De-Fence.

Internetový obchod umělci spustili v červenci, v návaznosti na něj pak vznikla i česká facebooková stránka. „Byla to reakce na dehumanizaci uprchlíků, ke které v současnosti ve společnosti dochází. Ti lidé jsou různými způsoby zneužíváni, i když je to někdy v dobré víře,“ vysvětluje Houdek a připouští, že projekt je vlastně střelbou do vlastních řad. Uprchlíky totiž využívají jako produkty mnohdy nevědomě také umělci, novináři či různé organizace.

„V českém kontextu uprchlíky dehumanizují zejména politici a různé iniciativy, které si je berou jako rukojmí. Dělají si z nich téma, kterým získávají pozornost,“ říká Houdek. Z lidí v nesnázích se tak podle něho stává komodita, zboží, se kterým se obchoduje a konkrétní „prodávaný“ člověk z toho nic nemá.

„Žijeme v době, kdy se všechno a všichni řídí základními ekonomickými kategoriemi. Lidé, kteří se nachází v zoufalé životní situaci, a snaží se utéct před nebezpečím nebo příšernými životními podmínkami, bývají často využíváni pro své hluboké lidské příběhy. Stávají se populární komoditou ve světě západního umění a médií,“ stojí v prohlášení umělců.

Fiktivní e-shop prokouklo jen minimum lidí

Ačkoli je těžko představitelné, že by internetový obchod v České republice mohl nabízet uprchlíky jako zboží, mnoho lidí projekt neprokouklo. E-shop totiž působí po formální stránce velmi realisticky. „Zboží“ je rozděleno do kategorií: muži, ženy a speciální nabídka. Pro zákazníky je připravena i řada akčních nabídek a slev.

„Pronajměte si pět uprchlíků a získáte navíc dvě děti zdarma! Především v romské sekci nabízíme rodinné klany čítající až padesát osob (včetně tradičních romských muzikantů a tanečníků). Vaše svatební hostina bude díky nim nezapomenutelnou multikulturní událostí!“ zní například jedna ze speciálních nabídek.

E-shop tak vyvolal především na sociálních sítích značný rozruch. „Reakce jsou samozřejmě negativní. Některým lidem došlo, že to není skutečný e-shop, ale většina lidí to neprokoukla. Hlavně ze začátku to dlouhou dobu nikdo nerozporoval,“ říká Houdek.

O pobouření, které vyvolala hra na obchodování s lidmi, svědčí i komentáře na facebookové stránce e-shopu. „To jako tento obchod s bílým masem je míněn vážně? A v tomto státě?“ píše například diskutující pod nabídkou syrské ženy. „Nechápu tuto firmu, nemůžu uvěřit, že to tu nabízejí úplně s chladnými odlidštěnými frázemi,“ přidává se další.

„Příjemně mě překvapilo, že se v posledních dnech začali ozývat i lidé, kteří jsou spíše proti imigraci a vadí jim, že se na této stránce obchoduje s lidmi,“ uzavírá Houdek.







Hlavní zprávy

Audi A4 2,0TDi 88kW NOVÝ...
Audi A4 2,0TDi 88kW NOVÝ...

r.v. 2009, naj. 176 287 km, diesel
249 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.