Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Uprchlické téma přestává lidi zajímat, ukazují data ze sociálních sítí

  5:00aktualizováno  5:00
Sociální sítě jsou plné příspěvků o uprchlících, kteří představují pro mnoho Čechů spíše temné přízraky nad Evropou a skryté teroristy než lidi prchající před válkou. Diskutující si nadávají do nácků a sluníčkářů. Jenže statistiky ukazují, že toto téma už má svůj vrchol za sebou a pomalu přestává lidi zajímat.

Protiislámská demonstrace v Praze (16. 1. 2015) | foto:  František Vlček, MAFRA

Zatímco například na facebookovém profilu iniciativy Islám v ČR nechceme ještě loni v září něco okomentovalo či „olajkovalo“ více než šedesát tisíc unikátních uživatelů Facebooku - z celkových až 4 milionů Čechů, kteří se k této sociální síti připojují - ke konci roku byl už jejich počet jen poloviční.

Aktivita fanoušků na stránce prudce stoupala loni v létě a vrcholila právě v polovině září, kdy Maďaři budovali na hranicích plot proti uprchlíkům. Od té doby je viditelný postupný propad obliby této radikální antiislámské stránky.

“Lze očekávat, že politici, kteří měli tendenci s protiimigrantským tématem silně koketovat, ho budou opouštět,“ řekl v rozhovoru pro MF DNES analytik sociálních sítí Josef Šlerka.

Téma zkrátka zevšednělo. Morální panika tak podle Šlerky logicky ustupuje a ani brutální teroristický útok v Paříži z listopadu loňského roku to překvapivě nezvrátil.

“Navíc si myslím, že český internet nefašizuje, jak se může zdát. Názory, které vypadají xenofobně nebo rasisticky, bývají jen dobře vidět kvůli své emotivní zabarvenosti. Obsahují vulgarismy, kterých si nelze nevšimnout. Jasně, část společnosti převzala rétoriku, kterou lze označit za ‚hnědou‘, ale přesto jde o skupinu malou,“ dodal Šlerka s tím, že skutečného „náckovství“ se na tuzemských sociálních sítích objevuje minimum.

Josef Šlerka se analýzou dat ze sociálních sítí dlouhodobě zabývá. Pracuje ve firmě Socialbakers a zároveň vede studia nových médií na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. V roce 2014 ho odborná porota v rámci cen českého internetu Křišťálová lupa zvolila osobností roku.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.