Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Uprchlíky vyvedou už na hranici, průvodčí na ně neškolíme, říká mluvčí ČD

  1:01aktualizováno  1:01
Mnoho uprchlíků směřuje na Západ vlakem. Českým drahám zatím problémy nedělali. Až v úterý se začaly vlaky z Maďarska zpožďovat, do Česka vjížděly zpožděné až o 45 minut. „Za Břeclaví problém s nelegálními migranty už není, policie je na hranicích vyvede,“ říká mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Které spoje jsou z hlediska přepravy nelegálních migrantů nejrizikovější?
To je spíš otázka na policii. Ta se v Břeclavi často zaměřuje na noční spoj Chopin z Vídně do Varšavy a vlak EN Metropol z Budapešti do Berlína. Z Budapešti pak jezdí přes Česko do Berlína a Hamburku ještě tři denní vlaky - EC Jan Jesenius, EC Porta Bohemica a EC Hungaria.

V Břeclavi vyvedli z vlaku 200 běženců, každý dostal číslo

V souvislosti s bezpečnostní situací v zahraničí jsme z našeho pohledu významné zdržení zaznamenali teprve v úterý, kdy tyto vlaky měly dopoledne při příjezdu do Česka asi 30 až 45 minut zpoždění.

Školí České dráhy kvůli uprchlíkům svůj personál?
Žádná zvláštní opatření jsme nezaváděli, personál je školen standardně, agresivní může být například i opilý Čech nebo osoba bez jízdenky. Personál musí vědět, jak asertivně jednat s těmito zákazníky.

Jak se personál s uprchlíky dorozumívá?
Náš personál se s uprchlíky téměř nesetkává nebo jen v minimální míře. Dorozumívá se s nimi obvyklým způsobem jako s jinými cizinci, tedy obvykle anglicky, případně německy.

Kontroly vlaků před příjezdem do Česka

V souvislosti s migranty přijala i slovenská strana preventivní opatření.

„Po dohodě s maďarskou stranou jsou mezinárodní vlaky vypravované z Maďarska až po kontrole maďarskou policií, takže všechny vlaky, které v současné době přijíždějí z Maďarska na Slovensko a pokračují dál do Česka a Německa (vlaky s označením EC), by už měly být důkladně zkontrolované a bez nelegálních migrantů,“ sdělila iDNES.cz mluvčí Železnic slovenskej republiky (obdoba české SŽDC - pozn. red) Martina Pavliková.

Železniční stanici Budapesť-Keleti pro mezinárodní železniční dopravu úplně uzavřeli (psali jsme o tom zde), protože se tam zdržuje velký počet migrantů.

„Železnice Slovenskej republiky, které zodpovídají za vypravování vlaků a spravují železniční stanice, v této problematice úzce spolupracují se slovenskou železniční policií. Mimo pondělí, kdy byla na bratislavském hlavním nádraží provedena policejní kontrola vlaků, jsme zatím nezaznamenali žádné mimořádnosti v souvislosti s vlnou nelegální migrace. Stejně tak v úterý ráno slovenská strana čekala na souhlas policie, aby mohla převzít ve Štúrově vlak přijíždějící z Maďarska,“ doplnila mluvčí.

Mají migranti zpravidla jízdenky, nebo zkoušejí ve větších skupinách cestovat načerno?
Nepoznáme to. Ve chvíli, kdy policie v Břeclavi vykládá uprchlíky, náš personál teprve nastupuje. Kontrola jízdenek vždy následuje až po policejní kontrole ve stanici Břeclav, kam vlak doprovází personál cizí železniční společnosti - v tomto případě maďarský, slovenský či rakouský.

Pokud by byl ve vlaku černý pasažér, pak je předán Policii ČR. Jedná se o standardní postupy bez ohledu na aktuální situaci běženců. Za Břeclaví problém s nelegálními migranty už není, protože je policie na hranicích zkontroluje a vyvede.

Jsou spoje z Maďarska momentálně vytíženější než jindy? Uvažujete o jejich posílení?
České dráhy spoje z Maďarska a Rakouska neposilují. Spoje z Maďarska vypravuje dopravce MAV-START a z Rakouska ÖBB. Nemám informaci, že by byly vytíženější než jindy, jde o tradiční sezónní záležitost, že jsou v létě plnější. A jestliže policie v Břeclavi vysadí 200 cestujících jako v úterý v noci (více zde), tak na našem území už se s přetlakem nepotýkáme.

Uvažují tedy maďarské dráhy o posílení spojů?
Nemám informace, že by se ze strany Maďarska byly tyhle plány. Jsou na to standardní zaběhlé mezinárodní procesy, podobná opatření se konzultují s ostatními dotčenými dopravci.

Kdo tedy zodpovídá za cestující ve vlaku?
Je to jiné než v autobusové či letecké dopravě, kdy jedna společnost provází dopravní prostředek napříč zeměmi. Pokud si zlomíte nohu ve vagonu Českých drah jedoucím momentálně přes Německo, žádáte odškodné německého dopravce, když v německém vlaku na českém územní, tak České dráhy.

Fotogalerie

Spolupracujete se zahraničními dopravci v této problematice?
Spolupracujeme v mnoha oblastech. Koordinujeme se v případě odbavení, přihlášení skupiny cestujících, hlášení zpoždění, posilování vlaků. Díky tomu jsme například schopni informovat naše zákazníky s předstihem o zpožděních.

Znamenají policejní kontroly pro České dráhy výraznější problém se zpožďováním spojů?
Nemám informace, že by se zpožďovaly na hranicích, při kontrolách v Břeclavi. Kontrolu identifikačních údajů policie provádí v době, kdy se se soupravami manipuluje, vlaky se rozpojují a spojují. I za normálních okolností tam noční vlak stejně musí půl hodiny stát. Není to nic, co by znamenalo neobvyklé zdržení. Přes den se vlaky nepřepojují, stání ve stanici je kratší, ale problémy nevznikají.

Je samozřejmě potíž, když k nám vlak kvůli kontrolám v zahraničí už přijede zpožděný, ale to se může stát i v případě, že skočí do kolejiště sebevrah nebo jsou povodně.

Uprchlíci zaplnili vlakové nádraží v Budapešti:







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.