Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Šéfové Homolky vzali za gama nůž úplatek 5,7 milionu, prozradil žalobce

  15:02aktualizováno  15:02
Bývalý šéf Nemocnice Na Homolce Vladimír Dbalý a jeho někdejší náměstek Michal Toběrný přijali podle policie úplatek 5,7 milionu korun v souvislosti se zakázkou na nákup gama nože. Výši údajného úplatku uvedlo Vrchní státní zastupitelství v Praze.

Leksellův gama nůž se používá pro ozařování lézí v mozku. Využívá záření gama, podle nějž má název. | foto: Profimedia.cz

„Obvinění se týká veřejné zakázky Nemocnice Na Homolce na nákup Leksellova gama nože v roce 2009 a obvinění si podle policejního orgánu v souvislosti s touto veřejnou zakázkou předali úplatek ve výši 5 664 175 korun,“ napsal žalobce Zdeněk Matula na webové stránce Vrchního státního zastupitelství v Praze.

Dbalého s Toběrným protikorupční policie viní z přijímání úplatku a také z porušování povinnosti při správě cizího majetku. Zároveň zahájila trestní stíhání jednoho člověka, který je údajně podplatil. Jeho jméno Matula neuvedl.

Gama nůž slouží k odstraňování nádorů, léčbě epilepsie, Parkinsonovy nemoci nebo příznaků zeleného zákalu. Poté, co Homolka nový přístroj zakoupila, tvrdili někteří odborníci, že nemocnice za něj zaplatila o třetinu víc, než je běžné v zahraničí.

Podobné výsledky ukázal i audit hospodaření v nemocnici, který zadal bývalý ministr Martin Holcát. Za tři roky nemocnice přišla kvůli podezřelým transakcím o skoro 300 milionů korun (o auditu čtěte více zde).

Dbalého s Toběrným kriminalisté stíhají také v kauze údajně zmanipulovaného tendru na digitalizaci chorobopisů, exředitel je kvůli tomu ve vazbě. Podle policistů dvojice společně s dalšími lidmi způsobila zmanipulováním zakázky škodu nejméně 57 milionů korun. V této věci je Dbalý obviněn z praní špinavých peněz a sjednání výhody při zadání veřejné zakázky.

Autoři: ,


Po stopách vrahů s Jiřím Pánkem


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.