Unikátní technologie vysouvaného tunelu byla nejen v České republice, ale také v zahraničí u tunelu srovnatelného měřítka použita vůbec poprvé.
Tubus byl přesunut ze stavební jámy v Troji do předem vyhloubené rýhy na dně řeky za pomocí pontonu a speciálního systému tažných a brzdných zařízení. Přesnost posouvání byla neustále pod kontrolou geodetů na obou stranách řeky.
Poslední fázi přesunu včetně konečného ukotvení sledovali na dně Vltavy potápěči.
Přísně se musela kontrolovat i stabilita tunelu. "Tubus je totiž poměrně úzký, vysoký a ještě zakřivený. Hrozilo proto jeho převrácení, čemuž jsme předešli pomocí vychylovacích nádrží," řekl Polák.
Tunel by měl být průchozí v prosinci tohoto roku. "Nyní musíme vyčistit a znovu uzavřít stavební jímku, abychom mohli do řeky vysunout i druhý tunel," dodal Polák. Ten má být dokončen v srpnu příštího roku.
Tuto unikátní metodu zvolil Metrostav proto, že na pravém břehu Vltavy stoupá trasa prudce do Kobylis. Stanice v Severním Městě by však neměla být příliš hluboko pod povrchem. Trasa vede těsně pod dnem Vltavy, a proto se tunel nemohl stavět pomocí ražení.
Právě touto metodou se dříve budovaly všechny přechody metra pod Vltavou. Jenže v těchto případech vedou tunely zhruba v sedmnáctimetrové hloubce pod dnem řeky, a to nyní nebylo možné. Výstavba pomocí hloubených tunelů v jímkách na dně řeky by zase výstavbu neúměrně prodloužila a byla by i dražší.
Jeden z vyčerpaných potápěčů, který chvíli odpočívá po více než dvouhodinové práci pod vodou. Potápěči řezali tažná lana, která posunovala unikátní tubus po dnu řeky. V tomto tubusu bude jezdit přibližně za tři roky metro. (18. října 2001) |