Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní tunel metra překonal Vltavu

  12:52aktualizováno  12:52
Troja/Holešovice - Devět hodin pracovali zaměstnanci Metrostavu na propojení trojského a holešovického břehu tubusem tunelu na prodloužení metra trasy C ze stanice Nádraží Holešovice směrem na Prosek. "Tunel, který je dlouhý sto šedesát osm metrů a váží šest tisíc sedm set tun, se nám podařilo úspěšně zakotvit a podbetonovat," uvedl tiskový mluvčí Metrostavu František Polák.


Unikátní technologie vysouvaného tunelu byla nejen v České republice, ale také v zahraničí u tunelu srovnatelného měřítka použita vůbec  poprvé. 

Tubus byl přesunut ze stavební jámy v Troji do předem vyhloubené rýhy na dně řeky za pomocí pontonu a speciálního systému tažných a brzdných zařízení. Přesnost posouvání byla neustále pod kontrolou geodetů na obou stranách řeky.
Poslední fázi přesunu včetně konečného ukotvení sledovali na dně Vltavy potápěči.
Přísně se musela kontrolovat i stabilita tunelu. "Tubus je totiž poměrně úzký, vysoký a ještě zakřivený. Hrozilo proto jeho převrácení, čemuž jsme předešli pomocí vychylovacích nádrží," řekl Polák.

Tunel by měl být průchozí v prosinci tohoto roku. "Nyní musíme vyčistit a znovu uzavřít stavební jímku, abychom mohli do řeky vysunout i druhý tunel," dodal Polák. Ten má být dokončen v srpnu příštího roku.

Tuto unikátní metodu zvolil Metrostav proto, že na pravém břehu Vltavy stoupá trasa prudce do Kobylis. Stanice v Severním Městě by však neměla být příliš hluboko pod povrchem. Trasa vede těsně pod dnem Vltavy, a proto se tunel nemohl stavět pomocí ražení.

Právě touto metodou se dříve budovaly všechny přechody metra pod Vltavou. Jenže v těchto případech vedou tunely zhruba v sedmnáctimetrové hloubce pod dnem řeky, a to nyní nebylo možné. Výstavba pomocí hloubených tunelů v jímkách na dně řeky by zase výstavbu neúměrně prodloužila a byla by i dražší.

Jeden z vyčerpaných potápěčů, který chvíli odpočívá po více než dvouhodinové práci pod vodou. Potápěči řezali tažná lana, která posunovala unikátní tubus po dnu řeky. V tomto tubusu bude jezdit přibližně za tři roky metro. (18. října 2001)

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

David Rath v ordinaci v Hostivici (8. června 2017).
Rath podal ústavní stížnost kvůli odposlechům v korupční kauze

Advokáti Davida Ratha chtějí ústavní stížností zvrátit rozhodnutí Nejvyššího soudu, který stvrdil, že v korupční kauze bývalého politika lze použít odposlechy....  celý článek

(ilustrační snímek)
Dětí přibývá a nemá je kdo učit. Školy berou i nekvalifikované

Ředitelé škol, do kterých dorostly silnější populační ročníky, se stále častěji dostávají do obtížně řešitelné situace. K zápisu chodí více prvňáčků a to...  celý článek

Prezident Miloš Zeman jmenoval ministrem spravedlnosti Roberta Pelikána (12....
Zeman přijal v Lánech Pelikána. Je třeba zlepšit výběr soudců, shodli se

Prezident Miloš Zeman se svými experty a ministrem spravedlnosti Robertem Pelikánem ocenili, jak se za uplynulé roky zrychlilo soudní řízení a zlepšilo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.