V jednom z nich to už bude zbytečné, protože nový zákon o veřejných zakázkách odstraňuje vážný zdroj unijních výhrad vůči Česku.
Stále však zůstanou tři další větší problémy: váznoucí přípravy části českých potravinářských závodů na unii, dále chybějící zákon o uznávání diplomů a profesních kvalifikací a konečně potíže s uplatněním unijních předpisů v silniční dopravě.
V řadě oblastí má být Praha upozorněna na méně závažné nedostatky. Česko by tak na tom mělo být v očích Bruselu stejně nebo vlastně o něco lépe než Slovensko a Maďarsko.
Rovněž jim má unie vytknout čtyři závažnější problémy. Také u Slováků se očekává kritika kvůli neexistenci zákonů o veřejných zakázkách a o uznávání diplomů. Zdrojem potíží mohou být také výrobní kvóty pro US Steel Košice.
Slovensko má být - stejně jako Maďarsko či Polsko - upozorněno na problémy s vytvářením úřadů pro rozdělování unijní pomoci zemědělcům. To je sice u Čechů menší problém, ale i pro ně platí nedávné varování komisaře pro rozšíření Güntera Verheugena: "Pokud nebudou existovat struktury schopné rozdělovat peníze, tak ty peníze z Bruselu nepřijdou."
Nejlépe mají v posledním předvstupním hodnocení unie dopadnout Slovinci. Brusel jim má ukázat jen jednu varovnou "červenou kartu". Na Poláky jich údajně čeká až dvacet. Zahrnou širokou škálu potíží, od rybolovu a nedobudovaných úředních struktur až po neplnění požadavků na bezpečnost potravin. Poláci, jak řekl jejich premiér Leszek Miller, stále věří, že mají "ještě trochu času k odstranění nedostatků a dohnání případných zpoždění".
Unie však upozorní jak Varšavu, tak Prahu a další, že ve vytipovaných případech jsou nutné "okamžité a rozhodné kroky" k odstranění nedostatků. Z komise se přitom ozývají hlasy, že je to v zájmu uchazečů.
Potvrzuje to i pohled na Česko. Pokud nebudou zákony o uznávání profesních kvalifikací či vysokoškolských diplomů, mohou se Češi rozloučit s nadějí, že už záhy začnou aspoň v části unie volně hledat práci. Pokud se nebudou uplatňovat třeba předpisy o odpočinku pro profesionální řidiče, asi příliš neuspějí snahy, aby čeští řidiči směli zajišťovat dopravu uvnitř jiných zemí EU.
A když nebudou v pořádku česká jatka nebo mlékárny, skončí jejich výrobky před branami unijního trhu a tyto firmy mohou být zavřeny. Jak při slyšení v unijním parlamentu upozornil Verheugen, "pokud nějaký podnik nesplňuje standardy, nebude připuštěn na trh unie". To se týká zejména potravinářství.
Unijní kritika má být ostrá, je však třeba vidět ji v širší perspektivě. Všech deset uchazečů má dohromady 39 vážných nedostatků. "Oblasti, u nichž jsme potvrdili vážné problémy, představují méně než tři procenta celého unijního práva," upozornil Verheugen.
Podle něj jde proto o "nejlépe připravené rozšíření v dějinách EU". I jiné zdroje soudí, že desítka uchazečů je připravena lépe než ve své době Španělsko, Portugalsko či Řecko.