Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Unie chce sjednotit řidičáky

  16:47aktualizováno  16:47
Od zpravodaje MF DNES - Možná i na vás hledí z řidičského průkazu mladistvá tvář, kterou už málem ani sami nepoznáváte. Po Česku a po Evropě jsou jistě miliony takových případů. Za pár let by se to však mělo změnit. Nerozhodlo se o tom nikde jinde než v Bruselu.

Evropská komise navrhuje zemím EU, aby se shodly na společné podobě řidičských průkazů, které se budou periodicky obnovovat.

"V současné době je po Evropě přes osmdesát různých typů řidičských průkazů, které mají rozdílnou velikost i tvar. Lze je snadno množit a pak používat v jiných členských zemích," vysvětluje záměr zpráva komise, kterou citovala agentura Europolitix.

Podle zdrojů z komise je cílem zavést jistou úroveň harmonizace pro podobu, jakou řidičské průkazy mají.

Pokud návrh komise získá souhlas 25 členských států včetně Česka, zmizí desítky let staré řidičáky, které lze snadno falšovat.

Jednoduchá karta s fotografií
Měla by je nahradit jednoduchá karta s fotografií, podle níž lze majitele skutečně rozpoznat a identifikovat kdekoli v rozšířené unii.

ANKETA

Uvítali byste řidičský průkaz společný pro celou EU?
hlasujte

Součástí karty má být i čip, zachycující různé řidičské hříchy a hříšky jejího nositele. Karty mají mít jasně vymezenou dobou platnosti a mají být uznávány po celé unii.

Nové řidičské průkazy však nepřijdou hned, neboť jejich případná výměna je operací takového rozsahu, že ji bude obtížné zvládnout i tehdy, když se rozloží na období pěti až deseti let.

Po dálnici k superstátu
(glosa)

Po dnešní unii jezdí přes 160 milionů aut a odhaduje se, že na 200 milionů lidí v ní má řidičský průkaz – ať už starší či novější.

Samozřejmě i nové karty časem zastarají a tak komise také navrhuje, aby se pravidelně prováděly kontroly a případné obnovování řidičských průkazů. Poukazuje na to, že jen tak lze zabránit jejich falšování a zneužití.

Věk řidičů - začátečníků bude jednotný
Unii zajímá i to, od jakého věku smí lidé sednout za volant. I nejnižší věk řidičů bude jednotný, stejně jako různé podtypy řidičských průkazů.

Nynější návrh komise je součástí unijního "tažení" za zvýšení bezpečnosti na cestách. Unie již navrhla kroky ke sblížení výše silničních pokut.

Unie se chce postarat o řidiče - profesionály
Souběžně s tím se snaží zlepšit situaci u profesionálních řidičů. Unijní předpisy pro ně stanoví maximální doby, po které smí být za volantem a předepisují pro ně také lékařské testy.

Nyní komise předkládá návrhy na to, jak zajistit, aby zejména řidiči nákladních vozů respektovali předepsané jízdní doby a aby pro ně jejich zaměstnavatelé zajistili dostatečný profesionální výcvik.

O řidičských průkazech i o profesionálních řidičích by mohli unijní ministři dopravy jednat už na svém setkání v listopadu.

Autoři:


Šafářová v Rozstřelu: Trenéři se mi dřív smáli. Teď je první na světě





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sbohem, Kavárno... (Za ilustrační snímek byl zde použit záběr, na němž se 4.
Sbohem! Editor Kavárny on-line Josef Chuchma se loučí

K třicátému červnu 2013 byla uzavřena dosavadní existence Kavárny on-line, která vznikla z mé iniciativy, coby editora "papírové" Kavárny v MF DNES. Chtěl...  celý článek

Syrští povstalci v bojích o město Chanasír nedaleko Aleppa (27. srpna 2013)
ZÁPISNÍK: Potáhneme na Sýrii! Čeští komunisté milují Severní Koreu

Moderátor usnul, mezi českými novináři se objevily výzvy k válčení a komunistický hejtman mluvil s velvyslancem KLDR o povodních, píše komentátor MF DNES...  celý článek

Demonstrace na podporu ruské dívčí kapely Pussy Riot v Madridu (17. srpna 2012)
ZÁPISNÍK: Pussyriotismu zdar. Babiš nebo Zemanovci?

Dávka angažované poezie. Nápad na byznys s politickým deštěm. Hledání odpovědi na otázku: Kdo je horší? To jsou témata zápisníku "Minulý týden", který vychází...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.