Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

UNESCO udělí cenu, kterou platí diktátor. Ochránci lidských práv se bouří

  13:44aktualizováno  13:44
Je etické, aby cenu UNESCO pro vědce a výzkumníky sponzoroval diktátor? Lidskoprávní organizace se bouří proti záměru Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu udělit ocenění, jež sponzoruje prezident Rovníkové Guineje. Ten je obviňován z porušování lidských práv a korupce.

Teodoro Obiang Nguema | foto: Profimedia.cz

UNESCO už od roku 2008 uděluje vědcům cenu, s níž se váže zároveň finanční ocenění tří milionů dolarů. Financuje ji přitom Rovníková Guinea a cena nesla až do letošního roku jméno prezidenta západoafrické země Teodora Obianga Nguemy.

"Je to ostudné a naprosto nezodpovědné, aby UNESCO udělilo tuto cenu, vzhledem k závažným právním a etickým problémům, které ji obklopují. UNESCO se nechává zneužít k očištění poskvrněného obrazu Nguemy a riskuje, že zničí svou důvěryhodnost," uvedlo sedm lidskoprávních organizací ve společném prohlášení.

Obvinění z korupce, volebních podvodů...

Nguema se k moci dostal už před více než třiceti lety během puče, při němž svrhnul svého strýce. Od té doby na ropu bohaté zemi vládne pevnou rukou a mnozí praví, že i zkorumpovanou. Nguema je obviňován z porušování lidských práv, falšování volebních výsledků, korupce a praní špinavých peněz.

Poměry v Rovníkové Guineji

Syn diktátora prošustroval miliony

Vlastně je poté, co povstalci zabili libyjského plukovníka Muammara Kaddáfího, označován za nejdéle sloužícího afrického diktátora. Lidskoprávní organizace jako třeba Human Rights Watch nebo Transparency International proto žádají, aby cena nebyla udělena pod jeho záštitou.

Argumentují i tím, že ani není jasné, odkud peníze provázející cenu pocházejí. A že by raději měly být použity na vzdělání a sociální zajištění obyvatel Rovníkové Guineje. Většina jich totiž, byť je jejich země bohatá na ropu, žije v naprosté chudobě. "Máme informace, které jsme předali pařížskému prokurátorovi, jež nasvědčují, že cena byla financována z veřejných peněz," uvedl právník z Transparency International William Bourdon.

UNESCO cenu přejmenovalo

Teodora Obianga Nguemu a členy jeho rodiny v současné době vyšetřují kvůli korupci a praní špinavých peněz hned tři země, Francie a Španělsko a Spojené státy. Francie minulý týden vydala kvůli finančním machinacím zatykač na Nguemova syna.

Nguemův kabinet všechna obvinění popírá a dušuje se, že se život obyvatel země snaží napravit, staví prý proto třeba nemocnice a školy. A ocenění UNESCO podle něj má podpořit snahy vědců v boji proti nemocem, jako je AIDS, tuberkulóza nebo malárie.

UNESCO se nakonec navzdory protestům rozhodlo v úterý cenu udělit. Po bouři nevole, do níž se zapojili i afričtí intelektuálové a spisovatelé, z ní nicméně zmizelo Nguemovo jméno. Nyní se oficiálně jmenuje Mezinárodní cena UNESCA a Rovníkové Guineje pro výzkum a vědu, připomněla televize BBC na svém webu.

Rovníková Guinea

Rovníková Guinea







Hlavní zprávy

Další z rubriky

Spisovatelka Kateřina Janouchová  v Show Jana Krause
Literátka Janouchová urážela švédskou političku, ta podala trestní oznámení

Poslankyně švédské Levicové strany Rossana Dinamarcaová podala trestní oznámení na spisovatelku a novinářku českého původu Kateřinu Janouchovou žijící ve...  celý článek

Hlavní město Tchaj-wanu Taipei v době výpadku elektřiny (15.8.2017)
Tchaj-wan postihl masivní blackout. Ministr se lidem omluvil a rezignoval

Tchajwanský ministr hospodářství Li Čch’-kung rezignoval poté, co více než 6 milionů domácností v úterý postihl výpadek proudu. Uvedla to agentura AP. Ministr...  celý článek

Donald Trump na tiskové konferenci v Trump Tower v centru Manhattanu (15. srpna...
Trump překvapil média surreálnou tiskovkou, zaskočil i své poradce

Donald Trump má za sebou jednu z nejpodivnějších tiskových konferencí od nástupu do Bílého domu. Bojovné vystoupení, v němž se vrátil k víkendovým nepokojům v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.