Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ukrást auto bude obtížnější

  1:00aktualizováno  1:00
Česko je v Evropě smutně známé jako země, kde se kradou auta. Každý den zmizí šedesát osobních aut, letos přišlo o vůz víc než dvacet tisíc majitelů. Už za několik dní se to má začít měnit. Od ledna začne platit elektronická databáze všech aut, která procházejí stanicemi technické kontroly.

Souběžně s ní se budou důkladně kontrolovat identifikační znaky u ojetých aut, která se do Česka dovážejí ze zahraničí.

Ministerstvo dopravy, které evidenci zavádí, se inspirovalo v Maďarsku, kde systém funguje několik let. Počet kradených aut tam poté výrazně klesl.

"Maďaři uvádějí, že první rok po zavedení evidence ubylo kradených vozů asi o třetinu a pokles pokračoval i v dalších letech," řekl Vladimír Fischer, specialista policejního prezidia na krádeže aut.

Jak systém bude fungovat? Jeho základem je kontrola takzvaného VIN kódu - čísla, které je u každého auta jiné. Zloději totiž často legalizují kradené vozy tak, že do nich umístí kód z jiného auta stejné značky, jež skončilo kvůli havárii na vrakovišti.

Tak to dělal například gang zlodějů z Liberecka, který policisté pochytali v říjnu. Členové skupiny nakupovali doklady a identifikační znaky po havarovaných autech a těmi pak vybavovali ukradené vozy. Během půlroku jich tak stačili zlegalizovat několik desítek.

Koupit identifikační znaky z "bouraček" navíc není nic složitého, v inzertních časopisech je řada takových nabídek. "Maďarský" systém umožňuje velmi rychle prokázat, zda má vůz originální VIN kód, který do něj opravdu namontoval výrobce.

"Chceme zjistit, jaký dopad bude opatření mít. Proto jsme se rozhodli kontrolovat nejprve jen auta, která někdo přiváží ze zahraničí," uvedl Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

"Počítáme, že se postupně začnou stejným způsobem prověřovat všechna auta, která v tuzemsku jezdí. Systém bude úplně funkční až od ledna 2006," dodal.

"Někde se začít musí. I v Maďarsku nejdřív kontrolovali jen přivážená auta a postupně prohlídky rozšířili na ta ostatní. Jsem si jistý, že to pomůže," podotkl policista Fischer.

Ministerští úředníci a policisté navíc soudí, že počet kradených aut sníží i elektronická evidence vozů, které projdou technickou kontrolou. Díky ní půjde snadno zjistit, zda konkrétní automobil skutečně kontrolou prošel.

Letos ministerští úředníci zjistili, že prohlídky některých aut jsou jen fiktivní a vůbec k nim nedošlo. Majitel vozu měl přesto platné doklady. "Víme o tom, že některá kradená auta vůbec stanicemi technické kontroly neprocházejí," řekl Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

"Nový systém propojí všechny stanice a půjde velmi rychle zjistit, zda vůz kontrolou prošel, kdy to bylo a jaké závady u něj technici našli," dodal.

Ukradená auta v Česku

2004 (k 15. 12.)  -  20 207
nalezeno - 6530

2003 (k 15. 12.) - 21 157 
nalezeno - 7936 

Co se nejvíc krade *
Škoda - přes 10 000
Volkswagen - téměř 3000
Fiat - 1500
Peugeot - 1300
Renault - 1270

Pozn.: *Odhady za rok 2003
Zdroj: Policejní prezidium

Nejvíc se kradou škodovky
Od začátku letošního roku do poloviny prosince ukradli zloději v Česku 20 207 osobních aut, což je o necelý tisíc méně než za stejné období loňského roku. K nejčastěji okradeným patří majitelé vozů Škoda. Loni jich ukradli zloději víc než deset tisíc.

Nic se na tom nezměnilo ani letos. Na vozy Škoda Octavia a Škoda Fabia se specializoval i v říjnu dopadený zlodějský gang z Liberecka. Policisté jeho členům dokázali, že během půl roku ukradli téměř osm desítek aut této značky.

"Zájem zlodějů o škodovky souvisí s tím, že v Česku není problém tato auta prodat. Ať už celá nebo poté, co je zloději rozeberou na náhradní díly," řekl Vladimír Fischer z Policejního prezidia. Mnohem méně se kradou auta značek Volkswagen, Fiat nebo Peugeot.

Ubude vraků na silnicích?
Elektronická databáze kontrolovaných aut bude mít podle odborníků i další dopad. Více než třetina aut, která po Česku jezdí, byla vyrobena před více než patnácti lety a některá z nich by se už vůbec neměla na silnice dostat. Jiní majitelé se svými nevyhovujícími vozy na kontrolu ani nejdou.

To byl i případ Tomáše Horáka, který v dubnu zavinil nehodu u Teplic, při níž umřelo pět lidí. U soudu, který rozhodoval o jeho vině, Horák řekl, že si nechal auto vylepšit "nadupaným motorem". "Věříme, že díky novému systému nevyhovující auta ze silnic zmizí," podotkl Pokorný.

 

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

MUDr. Martin Anders (9.8.2017)
Čekárny psychiatrů praskají ve švech. Obor je podfinancovaný, říká odborník

Čekárny psychiatrů praskají ve švech a pacientů dál přibývá. Nových specialistů se přitom i kvůli podfinancování oboru nedostává. Pomoci by mohla centra...  celý článek

Bývalého šéfa Akademie věd Jiřího Drahoše přišla na setkání s dobrovolníky ve...
Drahoš v námořnickém tričku děkoval za 78 321 podpisů pro boj o Hrad

„Vítejte všichni na palubě,“ přivítal Jiří Drahoš dobrovolníky, kteří sbírali podpisy, aby se mohl zúčastnit volby prezidenta. Nasbírali jich zatím 78 321. Aby...  celý článek

Ilustrační snímek
Teploty se budou na přelomu srpna a září průměrně pohybovat okolo 24 °C

Průměrné denní teploty během následujících čtyř týdnů klesnou, zůstanou však na dlouhodobém průměru. Průměrné by na přelomu prázdnin a školního roku měly být i...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.