Ukrajinci vyrábějí Čechům letecký speciál

V lednu si čeští vojáci pojedou do ukrajinského hlavního města pro zdravotnickou verzi svého vojenského letadla An-26. Letoun přestavují do nové podoby v opravárenském podniku 410 na kyjevském letišti Žuljany.

Stroj pro zdravotnické mise chce česká armáda nabídnout k dispozici NATO v roce 2006.

Opravárenský podnik 410 už jednu přestavbu letadla An-26 pro české vojenské letectvo letos provedl. Tehdy šlo o přebudování původní transportní verze na letoun s komfortem pro cestování pasažérů.

"Na každý stroj existuje zvláštní smlouva. Je pravděpodobné, že v příštím roce budeme upravovat ještě jeden An- 26 a provedeme generální opravu vaší An-24," řekl náměstek generálního ředitele leteckých opraven Volodymyr Jarošenko.

Podle velitele českého letectva Ladislava Minaříka stojí přebudování transportní "anduly" na zdravotnickou verzi několik desítek milionů korun. "V příštím roce začneme s intenzivním výcvikem dvou posádek a pak stroj nabídneme do NATO," řekl Minařík.

Čeští vojáci by tak při zdravotnických evakuačních letech, označovaných jako Medevac, mohli do evropských nemocnic přepravovat vojáky zraněné při misích NATO v zahraničí.

Česká republika nabídla před několika lety na pražském summitu NATO, že alianci zabezpečí přepravní kapacity pořízením dvou či tří velkokapacitních letounů Antonov An-70 v rámci vyrovnání ruského dluhu. Letouny ale existovaly jen v prototypu, společný rusko-ukrajinský vývoj se protahoval a dluh byl nakonec kompenzován smlouvou o dodávce vrtulníků. Česko tak svůj závazek vůči NATO nemohla splnit.

Nyní upravovaný zdravotnický stroj se na Ukrajinu dostal před více než dvěma měsíci a stále se na něm pracuje. Složitá rekonstrukce si vyžaduje delší čas, než je obvyklé při "pouhých" generálních opravách letadel, které trvají 40 či 50 dní.

Dělníci totiž mění celé vnitřní uspořádání. Nejviditelnější změny budou v prostoru pro cestující, kde zmizí kovové pryčny podél stěn a nahradí je komfortnější vybavení. Mění se ale i technické vybavení a pilotní kabina.

"Co si zákazník objedná, to dodáme," poznamenal Anatolij Romaněnko, ředitel vnějších ekonomických vztahů opraven. Ty byly za časů Sovětského svazu hlavním střediskem oprav strojů Antonov. Po jeho rozpadu se ale musí samy snažit prosadit na trhu letecké techniky a právě generální opravy a modernizace starších variant letadel jim v tom pomáhají.

Stroje An-24 a An-26 jsou dosud "tažnými koni" dopravních letectev řady armád střední a východní Evropy, včetně nových členů rozšířeného NATO. Kromě Čechů je používají například i Slováci, Poláci či Maďaři. "Každého z obou těchto typů bylo celkově vyrobeno mezi 1600 a 1800 kusy," uvedl Jarošenko.

První letouny pro tehdejší československou armádu opravili v Kyjevě v roce 1975. Od té doby bylo opraveno celkem 33 letadel z bývalého Československa a pak z České republiky.

Generální opravu, tedy v podstatě rozebrání, kontrolu všech součástí a opětné sestavení, musejí letadla podstoupit, když absolvují určitý počet startů a přistání, určitý počet hodin ve vzduchu nebo po stanoveném počtu roků existence.

,

Video