Trosky letadla TU-154 vytažené z Černého moře

Trosky letadla TU-154 vytažené z Černého moře - Záchranáři vytahují kus letadla Tu-154, které se zřítilo 4. října při letu z Tel Avivu do Novosibirsku do Černého moře, 5. října 2001 | foto: ČTK

Ukrajina přiznala, že letoun sestřelila

  • 111
Ruská vyšetřovací komise dospěla k závěru, že civilní letounu Tu-154 sestřelila ukrajinská raketa. Vzápětí Ukrajina sestřelení letounu se 78 lidmi na palubě přiznala. V troskách dopravního letadla se našly části rakety země - vzduch S-200. Ihned po tragédii mluvčí ukrajinské Černomořské flotily sestřelení přiznal, ale tamní ministerstvo obrany jeho slova kategoricky popřelo a až do prohlášení ruské komise názor nezměnilo.

S doznáním předstoupil tajemník ukrajinské Bezpečnostní rady Jevhen Marčuk. Řekl, že "zkázu letounu zavinil nechtěný zásah raketou S-200 při vojenských manévrech ukrajinských protileteckých sil".

Kdo konkrétně bude za nehodu odpovědný ale není zatím jasné. Obě země se dohodly, že to určí až vyšetřovací komise.

Ruské noviny Žizň napsaly, že ukrajinský ministr obrany Oleksandr Kuzmuk informoval o zásahu ihned po incidentu prezidenta a nabídl mu svou demisi. Leonid Kučma ji však nepřijal. Ministerstvo obrany poté začalo kategoricky popírat jakékoli náznaky, že by letoun sestřelili ukrajinští vojáci.

UKRAJINA MINULA UŽ DVAKRÁT

Za posledních 18 měsíců je to už podruhé, kdy Ukrajina ztratila kontrolu nad odpálenou raketou. Loni byli zabiti čtyři lidé ve městě Brovary, když raketa zasáhla jejich dům. Ministerstvo obrany tehdy také odpovědnost popíralo až do okamžiku, kdy záchranáři nalezli v troskách části rakety.

Ukrajina uznala závěry vyšetřování
Ukrajina uznala závěry vyšetřovací komise, která dospěla k jednoznačnému závěru, že ruský letoun Tu-154 sestřelila ukrajinská protiletadlová raketa S-200, odpálená z cvičné střelnice na Krymu. Po společném zasedání speciálních komisí Ruska a Ukrajiny to prohlásil předseda ukrajinské Národní bezpečnostní rady Jevhen Marčuk, citovaný agenturou ITAR-TASS. "Závěry ruské technické komise vycházejí z vysoce profesionálních výpočtů a výsledků balistické expertizy," zdůraznil Marčuk. Zároveň informoval, že s konečnou platností bude možno o výsledcích vyšetřování hovořit kolem 20. listopadu, kdy ukončí svou práci ukrajinská speciální komise.

Trosky Tu-154 vydaly zlomky rakety
K závěru, že Tu-154 bylo sestřeleno, směřovaly informace už několik dnů. Ruští vyšetřovatelé nejprve objevili mezi troskami úlomky vojenské rakety typu země - vzduch. "Bylo nalezeno větší množství kovových úlomků, které velmi připomínají části rakety S-200," uvedl tehdy na tiskové konferenci šéf vyšetřovací komise Jevgenij Šapošnikov.

Další člen expertního týmu dodal, že radarová stanice zachytila těsně před explozí letadla zatím neidentifikovaný letící objekt, který směřoval k místu neštěstí. Výbuch letadla Tu-154 se stal v době, kdy na Krymu probíhalo cvičení ukrajinské armády. To mimo jiné zahrnovalo i odpalování raket S-200.

Kde jsme zasaženi, tázal se pilot
Poslední slova, která pilot ruského letadla Tu-154, jež se před týdnem zřítilo se 78 lidmi na palubě do Černého moře, vyslovil, byla: "Kde jsme zasaženi?". Listu Kommersant to řekl představitel ruské severokavkazské letecké kontroly Vladimir Žukov s tím, že se posádka ještě v době pádu letounu snažila spojit s leteckými dispečery. Ti ale už slyšeli jen útržky.

Letecká společnost: Letěl po nezvyklé trase

Třímotorový Tu-154, který pojme až 180 lidí, neletěl na pravidelné lince. Byl to charterový let číslo 1812. Představitel letecké společnosti Sibiř, které stroj patřil, prohlásil, že letadlo pravděpodobně změnilo kurs, neboť letová trasa z Tel Avivu do Novosibirsku normálně nevede přes Černé moře.

"Všechno, co jsme slyšeli bylo, jak se pilot ptá své posádky, kde jsou zasaženi. Vypadá to, že se snažil získat přesnou informaci o škodách způsobených výbuchem rakety," dodal Žukov.

I přes beznadějnou situaci se ale letoun, asi 30 sekund po pilotově dotazu, ještě jednou pokusil poslat řídící věži elektronický signál. Pak se ale posádka definitivně odmlčela.

Jak přihořívalo
Když podezření vyšetřovatelů rostlo, obrátilo se Rusko na Ukrajinu s žádostí o vysvětlení. 

"Zaslal jsem naléhavou žádost svému ukrajinskému kolegovi Oleksandrovi Kuzmukovi o poskytnutí více technických informací o odpálení rakety S-200, která byla vystřelena 4. října ve 13:41 moskevského času," řekl ruský ministr obrany Sergej Ivanov.

Sestřelený stroj patřil ruské letecké společnosti Sibir. Na jeho palubě bylo 64 pasažérů a čtrnáct členů posádky. Většina cestujících byla z Izraele. Jeli na dovolenou do Ruska. Na palubě byl také zástupce ředitele společnosti Sibir, Viktor Aleksejev.

Tři minuty po zmíněném okamžiku ruský civilní dopravní letoun Tu-154, který letěl z izraelského Tel Avivu do sibiřského Novosibirsku se 78 lidmi na palubě, explodoval nad Černým mořem nedaleko Soči.

Putin nejdřív vyloučil, že by stroj ukrajina sestřelila
Ruský prezident Vladimir Putin dal najevo svou nespokojenost s údaji, které Ukrajina poskytovala během šetření Rusku o manévrech svého vojenského letectva na Krymském poloostrově. Ministr obrany Sergej Ivanov oznámil, že je Putin považuje za nedostatečně úplné.

Tato reakce přišla krátce poté, co Putin po pádu letadla zprávy o zásahu ukrajinské střely zpochybnil. "Ukrajinské zbraně nemohly dosáhnout až na území, nad kterým letadlo Tu-154 letělo," řekl.

První věděl pravdu Pentagon
Nejmenovaný zdroj z Pentagonu naznačil bezprostředně po nehodě, že dopravní letadlo omylem sestřelila ukrajinská armáda při cvičných manévrech

Letadlo explodovalo ve vzduchu ve výši asi 11 tisíc metrů a zřítilo se do moře v blízkosti města Adler, asi 185 kilometrů od letoviska Soči. Na jeho palubě bylo podle stále neupřesněných informací asi 78 lidí.

DÁLŠÍ INFORMACE

Jak se cestuje letadlem v Rusku

Kvalifikační zápas v Izraeli je odložen, čtěte ZDE

Černá skříňka se pravděpodobně nikdy nenajde. V místě dopadu letadla do moře je hloubka vody kolem tisíce metrů.

Záchranáři vyzvedli jen šestnáct těl, která byla podle jejich svědectví hodně zohavená, a pouze část letadla, která na vodě plavala.

Ukrajina: Letadlo jsme nesestřelili
Ukrajinské oficiální vojenské zdroje a ministerstvo obrany popíraly informace západních sdělovacích prostředků, podle nichž bylo civilní dopravní letadlo Tu-154 sestřeleno ukrajinskou raketou. Mluvčí ukrajinského ministerstva obrany zdůraznil, že ukrajinské ozbrojené síly nemohly civilní letoun sestřelit. "Není to možné ani teoreticky, ani prakticky," řekl.

Také Bezpečnostní služba Ukrajiny popřela zprávy, že  ukrajinská raketa sestřelila letadlo ruské společnosti Sibir.

Svědci z černomořského pobřeží ale potvrzují, že v době, kdy se zřítil ruský letoun Tu-154, ukrajinská armáda pořádala nad Černým mořem vojenské raketové cvičení. To potvrdila i ukrajinská armáda s tím, že během výcviku protivzdušné obrany odpálila několik raket země-vzduch, všechny však zasáhly cvičný cíl.

Pád letadla vyvolal silnou emotivní reakci příbuzných obětí v Novosibirsku. Podle dostupných údajů šlo převážně o bývalé sovětské občany, kteří získali izraelské občanství a žijí v Izraeli.

Letadlo roztrhal výbuch
Jisté bylov prvních chvílích po neštěstí jen to, že letadlo na lince Tel Aviv - Novosibirsk roztrhal výbuch. Jeho původ však nebyl znám. Kromě teroristického útoku, sestřelení raketou přichází v úvahu i porucha motoru či palivového systému.

Ruský prezident Vladimír Putin hned po prvních zprávách o neštěstí řekl, že za zkázou letounu může být teroristický čin. "Něco vybuchlo na palubě," řekl vysoce postavený důstojník z ministerstva pro mimořádné události. "Teroristický čin je jedna z vyšetřovacích verzí," dodal.

"Výbuch viděl pilot arménského letadla letícího poblíž," řekl šéf Federální bezpečnostní služby Nikolaj Patrušev. Byl to pilot letadla An-24 arménských aerolinií, které směřovalo ze Simferopolu do Jerevanu. Pilot arménského letounu si je jistý tím, že zřetelně viděl výbuch na palubě Tu-154 a pád jeho trosek do moře.

Tu-154: rizikové letadlo
Ruská letecká společnost Sibir odbaví týdně na dvě stě letů, z toho čtyřicet mezinárodních. Letadlo, jež havarovalo, se používalo deset let, před šesti lety prošlo poslední generální opravou.

Tu-154, který využívají i ústavní činitelé České republiky včetně prezidenta Václava Havla, je v ruských leteckých společnostech nejrozšířenější letoun. Je nejčastěji nasazován a je s ním spojeno nejvíc tragických událostí a selhání. Ve službě už je třicet let. Za tu dobu sjelo z výrobních pásů přes devět set strojů tohoto typu. Padesát z nich se zřítilo.

Při 22 haváriích zahynulo více než dva tisíce lidí. Naposledy zemřelo u Irkutska 166 lidí začátkem července tohoto roku.

Přehled leteckých neštěstí způsobených výbuchy

8. prosince 1964

Bolivijské dopravní letadlo explodovalo na vnitrostátní lince Tipuani-La Paz. Výbuch dynamitu způsobil sebevrah a zavinil tak smrt 15 lidí.

22. listopadu 1966

Teroristy ukrytá výbušnina způsobila výbuch na palubě letadla DC-3 jemenské společnosti Aden Airways. Letadlo se zřítilo 200 km východně od Adenu. Zahynulo 28 lidí.

12. října 1967

Příčinou neštěstí (66 obětí) britského tryskového letadla Comet na lince Londýn-Atény, které se zřítilo poblíž ostrova Rhodos ve výšce 8700 metrů, byl výbuch bomby.

26. ledna 1972

Jugoslávské dopravní letadlo DC-9 se zřítilo na lince Stockholm-Bělehrad u České Kamenice. Výbuch bomby v předním zavazadlovém prostoru zavinil smrt 27 lidí.

8. září 1974

Letadlo Boeing-707 americké společnosti TWA se zřítilo u řeckého pobřeží. Příčinou neštěstí, při němž zahynulo 80 lidí, byl výbuch bomby v zavazadlovém prostoru. K útoku se přihlásila arabská mládežnická organizace za osvobození Palestiny.

15. září 1974

Letadlo Boeing-727 vietnamské společnosti Air Vietnam zničili krátce před přistáním v Phan Rangu tři únosci dvěma ručními granáty. Neštěstí nepřežilo 70 cestujících.

6. října 1976

Letadlo DC-8 kubánské společnosti Air Cubana se zřítilo do moře západně od karibského ostrova Barbados po výbuchu bomby. Neštěstí si vyžádalo 73 mrtvých.

23. června 1985

V zavazadlovém prostoru letadla Boeing-747 indické společnosti Air India vybuchla bomba. Letadlo se zřítilo do moře asi 300 km jihozápadně od irského pobřeží. Při neštěstí zahynulo 329 lidí.

29. listopadu 1987

Příčinou zřícení letadla Boeing-707 jihokorejských aerolinií KAL na lince Bagdád-Soul byl výbuch bomby v zavazadlovém prostoru. K činu, jehož obětí se stalo 115
osob, se přiznala severokorejská teroristka.

21. prosince 1988

Letadlo Boeing-747 společnosti Pan American Airways, letící z Frankfurtu nad Mohanem do New Yorku, se po výbuchu bomby v zavazadlovém prostoru zřítilo na skotské
městečko Lockerbie. V troskách letadla našlo smrt 270 osob. Letos v lednu byl za tento pumový útok odsouzen na doživotí Libyjec Abdal Basat Alí Muhammad Midžrahí.

19. září 1989

Letadlo DC-10 francouzské společnosti UTA, letící na lince Brazzaville-Paříž, havarovalo nad Saharou. V lednu 1998 vyšetřovatel oznámil, že za atentátem stáli příslušníci Libyjské tajné služby. Atentát nepřežilo 171 cestujících.

listopad 1989

V kolumbijském letounu Boeing-727 společnosti Avianca Airlines vybuchla bomba, uložená poblíž palivové nádrže. K atentátu, při němž zahynulo všech 107 osob na palubě, se v anonymním telefonátu přihlásili pašeráci drog.

2. října 1990

Na palubě uneseného letadla Boeing-737 čínské společnosti CAAC na lince ze Sia-menu do Kantonu vybuchla bomba. Při pádu letadlo narazilo na právě startující Boeing-757 a další prázdný letoun. 0 život přišlo 127 lidí, 53 bylo zraněno.

4. října 2001

Letadlo Tu-154 ruské letecké společnosti, na jehož palubě bylo 66 cestujících a 11 členů posádky, se na trase z Tel Avivu do Novorossijsku zřítilo do Černého moře.

, , ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video